عصر خودرو

افت دسته‌جمعی در بازار سهام

عصر بازار- بورس اوراق بهادار تهران دیروز در ادامه مسیر ریزشی خود از ابتدای هفته جاری افت ۱۰۵واحدی شاخص کل را به خود دید.

افت دسته‌جمعی در بازار سهام
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد،  در بازار دیروز شاخص کل تحت تاثیر معاملات منفی نمادهای معاملاتی مخابرات ایران، معدنی و صنعتی گل گهر و پتروشیمی تأمین متحمل افت 13/ 0 درصدی شد و در پایان بازار در ارتفاع 80هزار و 608 واحد ایستاد. با این افت، شاخص برای سه روز پیاپی کاهش را درهفته جاری تجربه کرده است. دیروز همچنان نمادهای بازار پایه و همچنین نمادهای قندی در صدر بازار حضور داشتند. اما بیشتر نمادهای فعال در بازار با افت قیمت به معاملات خود پایان دادند. این موضوع را می‌توان در وضعیت شاخص هم‌وزن مشاهده کرد. دیروز شاخص کل هم‌وزن افت بیش از 2/ 0 درصدی را به خود دید.

    همچنین دیروز شاخص کل فرابورس ایران نیز با افت 6/ 1 واحدی مواجه شد و به رقم 6/ 916 رسید تا شاخص فرابورس ایران نیز در سه روز معاملاتی این هفته شاهد حرکت در مسیر ریزشی باشد. در بازار دیروز در گروه پتروشیمی دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی از افزایش 11 درصدی نسبت تولید به ظرفیت نصب شده پتروشیمی‌ها در طول چهار سال گذشته خبر داد. احمد مهدوی ابهری با بیان این خبر به «سنا» گفت: در حال حاضر ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی در ایران به حدود 62 میلیون تن در سال افزایش پیدا کرده است و پیش‌بینی می‌شود با بهره‌برداری از طرح‌های جدید پتروشیمی تا پایان امسال این ظرفیت از مرز 70 میلیون تن در سال نیز عبور کند. وی در ادامه افزود: طی چهار سال گذشته با مجموعه اقداماتی که به منظور رفع گلوگاه‌های تولید و افزایش عرضه خوراک گاز به صنایع پتروشیمی انجام گرفته، درصد تولید به ظرفیت نصب شده صنعت پتروشیمی از 71 درصد در سال 92 به 82 درصد در سال 95 رسید.

    این مقام آگاه در ادامه درباره درآمدهای حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی طی این دوره اظهار کرد: در سال 92 حجم صادرات محصولات پتروشیمی ایران 5/ 12 میلیون تن بوده که این رقم سال گذشته با رشد 65 درصدی و ثبت یک رکورد جدید به بیش از 20 میلیون و 390 هزار تن افزایش یافته است. با این حال باوجود افزایش ظرفیت تولید درآمدهای حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی با کاهش همراه بوده است. وی درباره علت این موضوع تصریح کرد: سقوط قیمت نفت مهم‌ترین عامل کاهش درآمدهای حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی در طول چهارسال گذشته بوده است به‌طوری که ارزش صادرات محصولات سال گذشته در مقایسه با سال 92، کاهش حدود 300 میلیون دلاری را تجربه کرده است. مهدوی ابهری درباره تفاوت قیمت فروش محصولات پتروشیمی در ابتدا تا انتهای این دوره توضیح داد: سال 92 متوسط ارزش هر تن محصولات پتروشیمی صادرات ایران 784 دلار بوده است. در حالی که سال گذشته متوسط قیمت هر تن محصولات پتروشیمی ایران حدود 40 درصد کمتر از سال 92 بوده است (حدود 468 دلار).

    دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی خاطرنشان کرد: با توجه به توافق اخیر کشورهای عضو و غیرعضو اوپک مبنی بر مدیریت عرضه نفت و آغاز روند تقویت قیمت آن، ارزش محصولات صادراتی پتروشیمی ایران در سال جاری با یک شیب منطقی وارد فاز صعودی می‌شود. دیروز در تحولات پیرامون بازار سهام، مدیر امور ناشران بورسی، زمان اعلام طبقه بندی جدید شرکت‌های بورسی و تغییر جایگاه برخی نمادها توسط هیات‌ پذیرش بورس را اعلام کرد. طوبی دهقان، درخصوص تغییر سالانه طبقه‌بندی شرکت‌های پذیرش شده در بورس که طبق روال گذشته در پایان اردیبهشت هر سال مشخص و اعلام می‌شد، گفت: سازمان بورس طبق دستورالعمل موجود این طبقه بندی را انجام داده است. وی افزود: در حال حاضر در انتظار مطرح شدن این موضوع در هیات‌ پذیرش است، زیرا در نهایت هیات‌ پذیرش تصویب‌کننده این طبقه‌بندی است. احتمالا تا اواخر خرداد‌ماه این طبقه بندی اعلام خواهد شد.

    دهقان درخصوص تغییرات این طبقه‌بندی گفت: بعضی از شرکت‌هایی که معیارهای پذیرش را رعایت نکرده بودند از بازار اصلی به بازار فرعی منتقل خواهند شد و برخی دیگر هم با توجه به بهبود عملکرد، به بازار و تابلوی بهتر ارتقا خواهند یافت. دیروز همچنین زمان آغاز دوره معاملاتی اختیار خرید و فروش سهام «کگل» و «فولاد» منتشر شد. معاملات قراردادهای اختیار معامله خرید و فروش روی سهام فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) و معدنی و صنعتی گل‌گهر (کگل) در سررسید آبان ماه 1396 در بورس اوراق بهادار تهران، امروز (سه‌شنبه 9 خرداد) آغاز می‌شود. حداقل تعداد قراردادهایی است که باید در اولین روز و طی دوره معاملاتی با توجه به جدول فاصله قیمت اعمال در سامانه معاملات وجود داشته باشد، طبق ماده 7 دستورالعمل معاملات قراردادهای اختیار معامله سهام، حداقل یک قرارداد اختیار معامله در سود، یک قرارداد اختیار معامله بی‌تفاوت و حداقل یک قرارداد اختیار معامله در زیان است. در گروه بازرگانی دیروز شرکت پخش البرز اطلاعات و صورت‌های مالی سال منتهی به 30 اسفند ماه 1395 را منتشر کرد. شرکت پخش البرز در دوره 12 ماهه سال مالی منتهی به 30 اسفند ماه 1395، مبلغ 175 میلیارد و 337 میلیون ریال سود خالص شناسایی کرد و بر این اساس به هر سهم مبلغ 337 ریال سود اختصاص داد. این رقم نسبت به دوره مشابه در سال 94، معادل 5‌ریال کاهش نشان می‌دهد.

    در گروه سیمانی، مدیرعامل شرکت سیمان اصفهان با ارسال نامه‌ای به اداره نظارت بر ناشران بورسی درخصوص صورت‌های مالی منتهی به 30 اسفند ماه 1395 توضیحاتی ارائه کرد. مدیرعامل شرکت سیمان اصفهان با ارسال نامه‌ای خبر از تعدیل (کاهش) درآمد هر سهم نسبت به آخرین پیش‌بینی مربوط به افزایش مصرف، حامل‌های انرژی و همچنین کاهش درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری در شرکت‌های وابسته داد. در گروه خودرویی دیروز، سهامداران شرکت سایپا آذین به مجمع عمومی عادی سالیانه دعوت شدند. شرکت سایپا آذین، ضمن انتشار اطلاعیه‌ای سهامداران خود را به منظور استماع گزارش هیات‌‌مدیره و بازرس قانونی، تصویب صورت‌های مالی سال (دوره) مالی منتهی به 30 اسفند ماه 1395، انتخاب حسابرس و بازرس قانونی، انتخاب روزنامه کثیر‌الانتشار، انتخاب اعضای هیات‌مدیره و تعیین حق حضور اعضای غیرموظف هیات‌مدیره به مجمع عمومی عادی دعوت کرد. سهامداران «خاذین» می‌توانند جهت شرکت در مجمع عمومی این شرکت، در ساعت 10 روز دوشنبه، 22 خرداد ماه سال جاری در کیلومتر 9 جاده مخصوص کرج، شرکت پارس خودرو گرد هم آیند.

    در گروه دارویی تولید دارو در مجمع با تقسیم سود 94تومانی به ازای هر سهم مواجه شد. داروسازی اکسیر نیز به ازای هر سهم 60تومان سود نقدی داد. در گروه فلزی نیز دیروز فولاد ارفع 45ریال به ازای هر سهم تقسیم کرد. در پایان معاملات دیروز 5 شرکت بورسی برای مجمع سالانه و فوق العاده و افزایش سرمایه متوقف شدند. شرکت‌های پتروشیمی شازند (اراک)، کالسیمین‌، ریخته‌گری‌ تراکتورسازی‌ ایران‌، باما و پارس‌ مینو، روز چهارشنبه 10 خرداد اقدام به برگزاری مجمع سالانه و فوق‌العاده خواهند کرد. در این میان «شاراک» و«غپینو» علاوه بر تشکیل مجمع سالانه، اقدام به برگزاری مجمع فوق‌العاده با هدف افزایش سرمایه و تغییر موضوع فعالیت خواهند کرد. پتروشیمی شازند در‌صدد افزایش سرمایه 75 درصدی برآمده است و در صورت موافقت سهامداران سرمایه اسمی خود را از 360 به 620 میلیارد تومان می‌رساند. در مجموع بازار دیروز بازاری منفی بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به 148میلیارد تومان و در فرابورس به 182میلیارد تومان بالغ شد.

    برچسب ها