عصر خودرو

اونس نزدیک اوج یک ماهه ماند؛

آرام سازی طلا با عوامل متضاد

عصر بازار- هفته جدید بازارهای جهانی فلزهای گرانبها با نوسان بهای اونس طلا در انتهای محدوده ۱۲۶۰ دلار آغاز شد. اونس فلز زرد که هفته گذشته با حدود یک درصد رشد به قیمت ۱۲۶۷ دلار رسیده بود، صبح دوشنبه را با بهای ۱۲۶۶ دلار آغاز کرد و بعد به نوسان نزدیک همین قیمت ادامه داد.

آرام سازی طلا با عوامل متضاد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد،  این در حالی بود که خبر آزمایش موشکی تازه‌ای در کره شمالی توجه‌ها را به خود جلب کرده بود و بازارهای سهام هم عمدتا افت را تجربه می‌کردند. این عوامل تا حدی خرید طلا را افزایش دادند: اما رشد اندک شاخص دلار و افت بهای نفت خام، به‌عنوان دو عامل فشار بر فلز زرد عمل می‌کردند. تا ساعت 7:30 عصر روز گذشته به وقت تهران که این گزارش نهایی می‌شد، بازارها تکان شدیدی را به خود ندیدند. تا زمان نهایی شدن این گزارش بهای 1267 دلار برای اونس ثبت شد؛ گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به عنوان قیمت نهایی اولین روز از هفته کاری جاری رقم خورده باشد، هفته‌ای که میان ماه‌های میلادی مه و ژوئن تقسیم شده است.

    خبرگزاری رویترز صبح دوشنبه نوشت: نگرانی‌ها درباره وضعیت بانک‌های ایتالیا و کارزار انتخاباتی بریتانیا، دوشنبه بر بازارهای مالی اروپا غلبه کرد و بازارهای سهام را پایین برد، آن هم پس از آنکه بازارهای سهام آسیا از اوج 2 ساله خود پایین آمده بودند. همزمان، خبرهای تازه از شبه جزیره کره جلب توجه می‌کرد. روز گذشته، پیونگ یانگ بار دیگر اقدام به شلیک آزمایشی یک موشک کوتاه برد از نوع اسکاد کرد که بنا به گزارش‌ها، این موشک در آب‌های منطقه اقتصادی ژاپن فرود آمده است. شلیک این موشک که واکنش چند کشور از جمله ژاپن، کره و آمریکا را به همراه داشته در حالی صورت می‌گیرد که شبه جزیره کره وضعیت بحرانی و پرتنشی را سپری می‌کند. این سومین موشک آزمایشی شلیک شده از سوی کره شمالی طی سه هفته اخیر به‌شمار می‌رود، حال آنکه قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد بارها ممنوعیت از سرگیری برنامه‌های هسته‌ای و موشک‌های بالستیک را به پیونگ یانگ گوشزد کرده است.

    با وجود اثرگذاری عوامل افزایشی پیش‌گفته، اونس صبح دوشنبه تحت‌فشار رشد شاخص دلار و افت بهای نفت خام بود. شاخص دلار که هفته گذشته روی عدد 44/ 97 واحد ایستاده بود، صبح روز گذشته به سوی اندکی رشد داشت. از سوی دیگر، بهای نفت خام تحت تاثیر خبر افزایش فعالیت‌های استخراجی در آمریکا کاهش یافت. طلای سیاه در حالی در اولین ساعات هفته جدید بازارهای جهانی تحت‌فشار بود که اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت، هفته گذشته بر سر تمدید زمان حفظ سطح تولید توافق کرده بودند. روز گذشته بازارهای مالی چین، بریتانیا و ایالات‌متحده تعطیل بودند.اونس طلا، صبح روز گذشته عمدتا نزدیک اوج قیمتی یک ماهه نوسان می‌کرد تا خوش‌بینی به روند کوتاه‌مدت آن ادامه داشته باشد. در آخرین نظرسنجی «کیتکو» از تحلیلگران، 18 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان، 13 نفر معادل 72 درصد پاسخ‌دهندگان، افزایش و تنها یک نفر معادل 6 درصد، کاهش قیمت‌های کوتاه‌مدت طلا را پیش‌بینی کرده‌اند. 4 نفر معادل 22 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند.

    در این شرایط، تازه‌ترین تحلیل فنی نشان می‌دهد که احتمال افزایش قیمت جهانی هر اونس طلا تا 1280 دلار وجود دارد. به گزارش سایت طلا به نقل از «اف ایکس استریت»، جدیدترین تحلیل تکنیکال نشان می‌دهد که قیمت جهانی طلا در کوتاه‌مدت به شدت تحت تاثیر نوسانات ارزش دلار آمریکا قرار خواهد داشت. بر اساس این گزارش به نظر می‌رسد اگر طلا بتواند سطح مقاومتی 1267 دلاری را به‌صورت پایدار بشکند، قیمت فلز زرد در کوتاه‌مدت ابتدا به 1270 دلار خواهد رسید و سپس می‌تواند تا 1276 و 1280 دلار نیز افزایش یابد. از سوی دیگر سطح حمایتی قیمت طلا نیز در شرایط کنونی 1262 دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا تا 1258 و 1253 و در نهایت 1251 دلار کاهش خواهد یافت. یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر قیمت جهانی طلا در روزهای آینده گمانه‌زنی‌های مربوط به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در نشست ژوئن خواهد بود.

    برچسب ها