عصر خودرو

اعلام همکاری بانک 'پوپولاره دی‌سوندریو' ایتالیا با ۲۰ بانک ایرانی

عصر بازار- وزارت امور خارجه ایران طی نامه‌ای به اتاق تهران، از اعلام همکاری بانک 'پوپولاره دی‌سوندریوی' ایتالیا با بانک‌های ایرانی خبر داد و افزود: هزینه کمیسیون بانکی برای انتقال هر هزار یورو، یک و نیم یورو تعیین شده است.

اعلام همکاری بانک 'پوپولاره دی‌سوندریو' ایتالیا با ۲۰ بانک ایرانی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، بر اساس آنچه که در نامه مدیرکل غرب اروپای این وزارتخانه به معاون بین‌الملل اتاق تهران آمده است، بانک پوپولاره دی‌سوندریو، رابطه بانکی با 20 بانک ایرانی را پذیرفته و تایید کرده است.
    برپایه این گزارش، بدین ترتیب امکان انتقال مستقیم پول به شعب این بانک در ایتالیا فراهم شده است که کاهش هزینه‌ها و در نتیجه کاهش ریسک انتقال را در مقایسه با انتقال پول از طریق صرافی در پی دارد‌. همچنین این مراوده پولی در بستری شفاف‌تر برابر با قوانین گروه ویژه اقدام مالی FATF انجام می‌شود.
    در اطلاعاتی که از سوی دفتر بین‌المللی بانک سوندریو در مورد روابط پولی ایران و ایتالیا ارائه شده نیز آمده است: در فاصله سال‌های 2010 تا 2015 به دلیل تشدید تحریم‌ها و عدم وجود ارتباط مستقیم بانکی میان ایران و غرب، نقل و انتقال پول از طریق صرافی‌ها به عنوان راه ‌حلی جایگزین مطرح و باب شد.
    در این نحوه از انتقال پول، موسسه های اعتباری ثالثی که هیچ ارتباطی با معامله یا انتقال سرمایه ندارند، از کشوری ثالث، دخیل هستند. استفاده از صرافی‌ها امکان بررسی صحیح مبدا پول را بسیار دشوار کرده و اصولا با قوانین ضدپولشویی مصوب بانک مرکزی ایتالیا و نهاد بین‌المللی گروه ویژه اقدام مالی در تضاد آشکار است.
    در سال 2016 بانک پوپولاره دی‌سوندریو در راستای شفاف‌سازی عملیات بانکی و با هدف حل مساله و همچنین تسهیل روابط تجاری میان ایران و ایتالیا نسبت به ایجاد روابط مستقیم بانکی با بانک‌ها و موسسه های مالی معتبر ایران اقدام کرد.
    این امکان هم‌اکنون فراهم شده است و به نظر می‌رسد فعالان اقتصادی برای انجام امور جاری خود و نقل و انتقال پول بهتر باشد از این کانال که امنیت بالاتری نسبت به صرافی‌ها دارد استفاده کنند. ضمن این که بسیاری از نقل و انتقالات پولی از طریق صرافی‌ها به مشکل مواجه می‌شود و پول به مبدا بازگردانده می‌شود.
    بانک پوپولاره دی‌سوندریو همچنین اعلام کرده است که این امکان فقط مختص بازرگانان نیست و دانشجویان ایرانی در ایتالیا نیز می‌توانند نسبت به انتقال پول از حساب شخصی یا حساب والدین خود در بانک‌های ایرانی اقدام کنند که در نتیجه آن مبلغ مورد نیاز آنها با سرعت بیشتری وارد حساب‌شان در ایتالیا خواهد شد.
    همچنین هزینه کمیسیون بانکی برای انتقال هر هزار یورو معادل 1.5 یورو (15 صدم درصد) اعلام شده است.
    برابر اعلام وزارت امور خارجه، فهرست بانک‌هایی که از طریق آنها می‌توان به صورت مستقیم برای بانک پوپولاره دی‌سوندریو پول حواله کرد، شامل بانک سامان، بانک پارسیان، بانک تجارت، بانک پاسارگاد تهران، بانک ملت، بانک ملی، بانک صنعت و معدن، بانک خاورمیانه، بانک کارآفرین، بانک سپه، بانک کشاورزی، بانک توسعه صادرات، بانک شهر، بانک حکمت ایرانیان، بانک رفاه کارگران، بانک سرمایه، بانک دی، بانک گردشگری، بانک سینا، بانک توسعه تعاون است.
    بر اساس این گزارش، هفته گذشته در ادامه گشایش های بانکی پس از برجام، نخستین دفتر نمایندگی بانک سامان در اروپا پس از دریافت مجوز از بانک‌های مرکزی ایران و ایتالیا در شهر رم افتتاح شد.

    برچسب ها