عصر خودرو

بورس آستانه، مقصدی جدید برای همکاری های مشترک بازارهای جهانی

عصر بازار- بورس نزدک و شانگهای چین در فکر سرمایه گذاری در بورس در شرف تاسیس قراقستان هستند.

بورس آستانه، مقصدی جدید برای همکاری های مشترک بازارهای جهانی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، بورس شانگهای چین و نزدک در حال رایزنی برای ادغام با بورس قزاقستان هستند که در سال جاری افتتاح می شود.

    بر اساس این گزارش، بورس قزاقستان به منظور جذب سرمایه گذاران بین المللی به سوی قزاقستان و آسیای مرکزی، تصمیم دارد بورسی تازه تاسیس و مستقل را در شهر آستانه تاسیس کند.

    بر اساس برنامه های اعلام شده در هفته های پیش رو، بورس شانگهای و نزدک مسئول راه اندازی مراحل تکنولوژی، خدمات دیتا و مسائل فنی و کاربردی بورس بین المللی آستانه(پایتخت قزاقستان) هستند.

    این بورس جدید که به نظر می رسد در زمستان سال جاری فعالیت خود را آغاز کند یکی از تقاضاهای اصلی پایتخت قزاقستان بوده تا بدین وسیله یک مرکز مالی برای کشورهای مرکزی آسیا ایجاد شود.

    آستانه در نظر دارد با تاسیس این بورس، بانک های بین المللی و معامله گران و شرکت های خدمات مالی و فاینانس را به این مرکز جلب کند.

    قزاقستان می خواهد سهام شرکت های بزرگ داخلی را در این بورس وارد کند تا بدین وسیله سرمایه گذاری خارجی را به این کشور دعوت کند.

    به نظر می رسد قوانین حاکم بر این بورس تازه وارد توسط مرکز مالی بین المللی آستانه وضع شود که بر اساس سیستم قوانین انگلیس بوده و قضات خارجی مستقل از سیستم قضایی داخلی وظیفه قانون گذاری در این نهاد را بر عهده گرفته اند .

    مذاکرات با نزدک و شانگهای بر سر سهامداری در این بورس جدید در ماه های اخیر آغاز شده است و تا ماه های آینده نتیجه گیری می شود .

    اگر این توافق صورت بگیرد، بورس نزدک زیرساخت های تکنولوژی معاملات را برای این بازار انجام می دهد اما بورس شانگهای در خصوص نحوه همکاری هنوز اظهار نظر نکرده است.

    مرکز مالی بین المللی آستانه(AIFC) معتقد است با همکاری بورس نزدک و شانگهای و عضویت آنها در بدنه هیأت مدیره بورس آستانه، شرکت های بورسی چینی و آمریکایی برای ورود به بورس قزاقستان تشویق می شوند. با ورود این شرکت ها، تخصص فنی بورس آستانه افزایش خواهد یافت و در میان سرمایه گذاران از اعتبار بیشتری برخوردار خواهد شد.

    به غیر از دو بورس نزدک و شانگهای، AIFC تصمیم دارد  طی امضای تفاهم نامه های متعددی با بورس های وروشو، مسکو، کره جنوبی و تداول عربستان سعودی نیز همکاری های نزدیکی داشته باشد.

    کشورهای مرکزی آسیا، هنوز مرکز مالی منحصر به فردی ندارند و بزرگترین بورس قزاقستان در آلماتی(پایتخت سابق این کشور) قرار دارد. اما این پایتخت به خوبی نتوانست با همتایان خود در اروپای شرقی و کشورهای آسیایی رقابت کند. به همین دلیل قزاقستان تصمیم گرفت تا با ایجاد مرکز مالی مستقل و بازار سرمایه ای جدید در آستانه، مرکز مالی و تجاری را به پایتخت جدید منتقل کند.

    آستانه پایتخت کشور قزاقستان بوده و در مرکز این کشور واقع شده  است. آستانه، شهری نوساز است که به‌دلایل امنیتی از جمله هم مرز بودن با سه کشور همجوار خود درسال 1998 میلادی به‌جای آلماتی به‌عنوان پایتخت قزاقستان معرفی شده ‌است.

    به هر حال، آستانه باید در تلاش باشد تا سرمایه گذاران را مجاب کند تا در این شهر مستقر شوند و شرکت هایی که سهام خود را در کشورهای لندن و مسکو پذیرش کردند به قزاقستان بازگرداند.

    برچسب ها