عصر خودرو

یک کارشناس و تحلیل‌گر ارشد بازار سرمایه:

عطش بازار بر شرکت‌های خاکستری تمامی ندارد

عصر بازار- حسام حسینی کارشناس ارشد بازار در خصوص صنایع پیشرو و لیدر بازار در فصل مجامع بیان کرد: فصل مجامع تا حدودی فرصتی برای عرض اندام سهام بزرگ‌تر که عموما نسبت قیمت بر عایدی پایین تری دارند فراهم می‌کند اما به نظر می‌رسد این عرض اندام نهایتا در حدود ۱۰% بازدهی در روندی لاک‌پشتی از قبل تا پس از مجامع باشد که بخشی از آن هم به سبب تنزیل عایدی‌ای که عمدتا در اواخر سال دریافت می‌شود محکوم به کاهش است.

عطش بازار بر شرکت‌های خاکستری تمامی ندارد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با وضعیت بازار گفت: با نگاهی به سهام پرطرفدار بازار سرمایه می توان دریافت همچنان عطش فعالان بازار بر روی شرکت های خاکستری ( شرکت هایی که نمی توان برآورد دقیقی از ارزش ذاتی آنها داشت) که البته در اغلب موارد ارزش ذاتی ای بسیار کمتر از ارزش تابلو دارند، باقی مانده است. عطشی که شاید از یک سو ناشی از کمبود نقدینگی در بازار و از سویی ناشی از کم رغبتی فعالان به سهام بزرگ تر به دلیل نداشتن نای رقابت عایدی این شرکت ها با غول فربه سود بدون ریسک بیش از %20 است.

    وی اضافه کرد : در چنین شرایطی فعالان بازار برای کسب سود بیشتر و سریع تر، قمار خرید سهام مشمول ماده 141 و یا شرکت های چند برابر ارزش ذاتی را به جان خریده تا شاید روی سکه شانس، تسهیل کننده این هدف باشد. و سهام بزرگ و شفاف که روز به روز منفورتر شده و در حجم معاملات بسیار نازل، در انتظار زر شدن دست و پا میزند. این در حالی است که اعوجاج بورس تهران در ارزان تر شدن سهام بزرگ و گران تر شدن سهام بنجل، با سرعت قابل ملاحظه ای طی مسیر می کند.

    این تحلیل گر بازار سرمایه با اشاره سهام های مشکل دار بیان کرد: اقدام اواخر سال گذشته سازمان بورس در تغییر سازوکار بازار پایه فرابورس نیز خنجر آخر بر پیکره نیمه جان عقلانیت در بازار سرمایه زد تا بدین ترتیب کسی ابایی از خرید سهام مشکل دار به دلیل سازوکار معاملاتی نداشته باشد.

    حسینی با بررسی پیامدهای فصل مجامع در بازار افزود: فصل مجامع تا حدودی فرصتی برای عرض اندام سهام بزرگ تر که عموما نسبت قیمت بر عایدی پایین تری دارند فراهم می کند اما به نظر می رسد این عرض اندام نهایتا در حدود 10% بازدهی در روندی لاک پشتی از قبل تا پس از مجامع  باشد که بخشی از آن هم به سبب تنزیل عایدی ای که عمدتا در اواخر سال دریافت می شود محکوم به کاهش است. به نظر می رسد فصل مجامع امسال به سبب رغبت پایین به سهام بزرگ چندان گرمای خاصی نداشته و همچنان بازار سرمایه دنبال امتحان کردن شانس خود بر شرکت های عجیب و غریب داشته باشد. با این اوصاف ایجاد مشوق هایی در سهام های بزرگ توسط مسئولان (نظیر کاهش کارمزدهای خرید و فروش) می تواند از جمله بهترین کارهای بازار در جهت بازگرداندن کشتی بازار سرمایه به مسیر درست باشد.

    برچسب ها