عصر خودرو

رشد ۱۰۹ درصدی سرمایه‌گذاری خارجی مصوب در بخش صنعت و معدن

عصر بازار- بررسی سرمایه‌گذاری خارجی مصوب در کشور در ۱۰ ماهه سال ۹۵ در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۴ بیانگر رشد ۱۰۹ درصدی از لحاظ ارزش سرمایه‌گذاری بوده و همچنین در تعداد کل طرح‌ها و واحدها نیز رشد ۱۴۲ درصدی نشان می‌دهد.

رشد ۱۰۹ درصدی سرمایه‌گذاری خارجی مصوب در بخش صنعت و معدن
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا، در سال‌های گذشته حجم سرمایه گذاری خارجی مصوب در بخش صنعت و معدن شاهد رشد قبل توجهی بوده، به طوری که سال 94 حجم سرمایه گذاری خارجی مصوب نسبت به سال 93 شاهد رشد 300 درصدی بوده است.

    بر اساس آخرین اطلاعات سرمایه گذاری خارجی مصوب به تفکیک استان، در سال 94 و 10 ماهه سال 95 بیشترین تعداد طرح مصوب در استان خراسان رضوی بوده است. در سال 94 استان البرز در رتبه دوم و استان های آذربایجان غربی، تهران و اصفهان بطور مشترک رتبه سوم را دارند.

    بیشترین حجم سرمایه‌گذاری در سال 94 به ترتیب در استان‌های خراسان رضوی، فارس و سیستان و بلوچستان مصوب شده و سال 95 به ترتیب استان‌های خراسان‌شمالی، آذربایجان‌غربی و قزوین رتبه‌های نخست تا سوم را از لحاظ حجم سرمایه‌گذاری مصوب دارا بوده‌اند.

    در 10 ماهه پارسال کشور اسپانیا با یک طرح مصوب با حجم سرمایه‌گذاری خارجی بیش از سه میلیارد و 138 میلیون دلار و با 63.1 درصد سهم، بیشترین سهم سرمایه‌گذاری خارجی در کشور را به خود اختصاص داده است. پس از اسپانیا، کشورهای چین با 864 میلیون و 176 هزار دلار و سهم 17.3 درصدی و آلمان با 254 میلیون و 674 هزار دلار سرمایه گذاری خارجی و سهم 5.1 درصدی، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند.

    برپایه این گزارش، انگلستان، فرانسه، امارات متحده عربی، عراق، ترکیه، افغانستان، گرجستان، اتریش، مالزی، جمهوری آذربایجان، کانادا، هلند، کیت، اوکراین و روسیه، سایر کشورهایی بوده اند که در 10 ماهه پارسال در ایران سرمایه گذاری مصوب در کشورمان داشته اند.

    برپایه گزارش آنکتاد(کنفرانس تجارت و توسعه سازمان‌ملل)، جریان ورودی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در مدت سه سال متوالی کاهش‌یافته و سال 2015 به 2 میلیارد دلار رسید اما با لغو تحریم‌ها انگیزه برای جریان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی بیشتر خواهد شد.

    سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران بین سال‌های 2010 تا 2015 به ترتیب 3.6، 4.3، 4.7، 3، 2.1 و 2.1 میلیارد دلار بوده است. همچنین این سال‌ها جریان خروجی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران به ترتیب 170، 220، 160، 160، 90 و 140 میلیون دلار بوده است.

    برچسب ها