عصر خودرو

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی؛

ظرفیت خالی صنعت پتروشیمی به کمتر از ۲۰ درصد رسید

عصر بازار- دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی از افزایش ۱۱ درصدی نسبت تولید به ظرفیت نصب شده پتروشیمی‌ها در طول چهار سال گذشته خبر داد.

ظرفیت خالی صنعت پتروشیمی به کمتر از ۲۰ درصد رسید
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، احمد مهدوی ابهری با بیان این خبر گفت: در حال حاضر ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی در ایران به حدود 62 میلیون تن در سال افزایش پیدا کرده است و پیش بینی می‌شود با بهره برداری از طرح‌های جدید پتروشیمی تا پایان امسال این ظرفیت از مرز 70 میلیون تن در سال عبور کند.

    وی در ادامه افزود: طی چهار سال گذشته با مجموعه اقداماتی که به منظور رفع گلوگاه‌های تولید و افزایش عرضه خوراک گاز به صنایع پتروشیمی انجام گرفته، درصد تولید به ظرفیت نصب شده صنعت پتروشیمی از 71 درصد در سال 92 به 82 درصد در سال 95 رسید.

    مهدوی ابهری در این باره توضیح داد: در سال 92 از مجموع 56 میلیون و 720 هزار تن ظرفیت نصب شده تنها 40 میلیون و 397 هزار تن محصول پتروشیمی و پلیمری تولید شده است  که در پی رشد 11 درصدی این نسبت در سال 95 از مجموع 61 میلیون و 908 هزار تن ظرفیت نصب شده 50 میلیون و 614 هزار تن محصول تولید و عرضه شده است.

    این مقام آگاه در ادامه این گفتگو درباره درآمدهای حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی طی این دوره اظهار داشت: در سال 92 حجم صادرات محصولات پتروشیمی ایران 12.5 میلیون تن بوده که این رقم سال گذشته با رشد 65 درصدی و ثبت یک رکورد جدید به بیش از 20 میلیون و 390 هزار تن افزایش یافته است اما باوجود افزایش ظرفیت تولید درآمدهای حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی با کاهش همراه بوده است.

    وی درباره علت این موضوع تصریح کرد: سقوط قیمت نفت مهم‌ترین عامل کاهش درآمدهای حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی در طول چهارسال گذشته بوده به طوریکه ارزش صادرات محصولات سال گذشته در مقایسه با سال 92، حدود 300 میلیون دلار کمتر شده است.

    مهدوی ابهری درباره تفاوت قیمت فروش محصولات پتروشیمی در ابتدا تا انتهای این دوره توضیح داد: سال 92 متوسط ارزش هر تن محصولات پتروشیمی صادرات ایران 784 دلار بوده است در حالی که سال گذشته متوسط قیمت هر تن محصولات پتروشیمی ایران 468 دلار بوده که حدود 40 درصد کمتر از سال 92 بوده است.

    دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی خاطرنشان کرد: با توجه به توافق اخیر کشورهای عضو و غیرعضو اوپک مبنی بر مدیریت عرضه نفت و آغاز روند تقویت قیمت آن، ارزش محصولات صادراتی پتروشیمی ایران در سال جاری با یک شیب منطقی وارد فاز صعودی می شود.

    برچسب ها