عصر خودرو

نزول ادامه‌دار بازار سهام

عصر بازار- بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد ادامه افت شاخص بود که براساس آن شاخص کل با افت ۲۰۸ واحدی معادل ۲۶/ ۰ درصد مواجه شد.

نزول ادامه‌دار بازار سهام
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، بازار دیروز در شرایطی آغاز شد که همچنان نشانه‌های کمبود نقدینگی و انگیزه محسوس بود؛ به این ترتیب با افت عمده نمادها بار دیگر توجه‌ها به نمادهای بازار پایه جلب شد، جایی که ده‌ها نماد با مشکلات عدیده بنیادی بازدهی‌های قابل ملاحظه‌ای را در خلال چند ماه اخیر به ثبت رساندند. رشد بدون توجیه برخی از نمادها دیروز منجر به انتشار گزارش‌های شفاف‌سازی شد. در این زمینه دو شرکت فولاد کاویان و مرآت پولاد اقدام به انتشار اطلاعیه‌ای در مورد عدم تغییر سود شرکت کردند.

    در این شرایط دیروز شاخص کل به رقم 80هزار و 713واحد رسید که نمادهای مخابرات، تاپیکو و ایران خودرو بیشترین سهم را در افت شاخص داشتند. در ادامه روزهای گذشته مجامع شرکت‌ها در روز گذشته برگزار شد. در مهم‌ترین‌ مجامع برگزار شده سه شرکت آسان پرداخت، دارویی رازک و خاک چینی به ترتیب 100و 132/ 5و 140تومان سود به ازای هر سهم میان سهامداران تقسیم کردند و سهامداران سرمایه‌گذاری صنعت و معدن نیز با افزایش سرمایه 100درصدی موافقت کردند. در بازار دیروز مدیر پذیرش بورس اوراق بهادار تهران اظهار کرد: عرضه‌های اولیه که از اسفند‌ماه سال گذشته متوقف شده است، در خرداد ماه از سر گرفته می‌شوند. اسماعیل درگاهی در گفت‌وگو با پایگاه خبری بورس پرس گفت: در ماه جاری نخستین عرضه‌های اولیه‌ سال جدید خواهیم داشت.

    این مقام مسوول ادامه داد: در حال حاضر، دو شرکت به پرداخت ملت و فولاد کاوه کیش در این زمینه پیشقدم هستند و مقدمات عرضه را انجام می‌دهند و به محض اتمام این مراحل، عرضه سهام این شرکت‌ها آغاز خواهد شد.درگاهی درخصوص دیگر شرکت‌هایی که در حال پذیرش هستند به بورس پرس گفت: شرکت‌های تامین سرمایه امید، صنعتی مینو، ترانسفور‌ماتور توزیع زنگان، ‌های وب، پالایشگاه نفت جی، مالی اعتباری سینا، شرکت ملی چدن‌سازان و نفت و گاز پرشیا از مرحله درج عبور کرده‌اند. وی گفت: هم اکنون شرکت‌هایی مانند پتروشیمی مروارید، شرکت ملی نفتکش، شرکت به‌پخش و پتروشیمی ایلام در مراحل اولیه پذیرش هستند.در گروه دارویی دیروز شرکت داروسازی کاسپین تامین صورت‌های مالی سال 95را با سود خالص دوره به مبلغ 389 میلیارد و 248 میلیارد ریال اعلام کرد تا مبلغ 2هزار و 595 ریال سود به ازای هر سهم کنار گذاشته شود. در گروه غذایی یک مقام مسوول در وزارت جهاد خبر داد که برخی کارخانه‌های لبنی نرخ خرید شیرخام را افزایش داده‌اند. محمدرضا ملاصالحی در مصاحبه با خبرگزاری مهر با بیان اینکه کارخانه‌های لبنی در سیستم قیمت‌گذاری خود تغییراتی ایجاد کرده و قیمت خرید شیرخام را در زمستان سال گذشته کاهش داده بودند، اظهار کرد: آن زمان میانگین خرید شیرخام 1250 تومان بود که با تغییرات اعمال شده قیمت حتی از 1200 تومان هم پایین‌تر آمد و میانگین نرخ آن به 1150 تومان رسید.

    وی با اشاره به اینکه کارخانه‌های بزرگ اعلام کرده بودند با دریافت مشوق صادراتی به تعهدات خود عمل می‌کنند و قیمت خرید شیرخام را به نرخ‌های سابق برمی‌گردانند، در پاسخ به این پرسش که آیا قرار نیست در پی این اتفاقات نرخ 1440 تومان برای شیرخام اعمال شود، گفت: فعلا این بحث مطرح نیست؛ بهانه کارخانه‌ها در زمستان گذشته برای کاهش قیمت شیرخام این بود که صادرات رونق ندارد و قول دادند اگر مشوق صادراتی به آنان اعطا شود و بتوانند در بازارهای جهانی رقابت کنند قیمت‌ها را به حالت اولیه برمی‌گردانند و در حال حاضر برخی از این کارخانه‌ها به قول خود عمل کرده‌اند. رئیس مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی به این پرسش که آیا کارخانه‌ها این کار را آغاز کرده‌اند، پاسخ داد: برخی کارخانه‌ها شروع کرده‌اند و از اواسط اردیبهشت ماه پرداخت‌های خود به دامداران را براساس همین فرمول جدید انجام می‌دهند ضمن اینکه موارد گذشته را نیز در حساب‌های دامداران منظور کرده و به آنان پرداخت می‌کنند. ملاصالحی تصریح کرد: امیدوار هستیم کارخانه‌هایی که تاکنون اقدام به این کار نکرده‌اند نیز به تعهدات خود عمل کنند چراکه بالاخره دامداران هم باید منفعتی از تولیدات خود داشته باشند. در گروه سیمانی رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان سیمان کشورگفت: درحال حاضر مهم‌ترین خطری که صنعت سیمان با آن رو‌به‌رو است «رقابت منفی بین تولیدکنندگان» است.به گزارش اتاق بازرگانی تهران، سید‌محمد اتابک اظهار کرد: اندازه بازار سیمان در کشور ما ثابت است، سهمیه‌ای که انجمن برای تولیدکنندگان تعیین کرده به اندازه کشش بازار است. بنابراین تولید مازاد هم ثروت ملی را هدر می‌دهد و هم باعث می‌شود که تولیدکنندگان مجبور شوند حتی زیر قیمت تمام‌شده فروش داشته باشند.

    به گفته وی همه جای دنیا وقتی که بازار با رکود در ساخت‌و‌ساز و مصرف رو به رو است، کنترل کردن میزان تولید برای هدر نرفتن سرمایه‌های ملی الزامی است و این کار هم در شرایط کنونی کشور از طرف انجمن صنفی در حال انجام است و میزان سهمیه‌ها باتوجه به موقعیت کارخانجات و مصرف منطقه‌ای داده می‌شود و تولیدکنندگان باید این شرایط را لاجرم رعایت کنند و اگر این اتفاق نیفتد مجموعه صنعت ضرر خواهد کرد و بخشی از سرمایه‌های ملی به باد خواهد رفت.وی در پاسخ به اینکه چرا حالا نگرانی نسبت به رعایت نکردن سهمیه‌بندی‌ها از سوی برخی کارخانه‌ها به وجود آمده در حالی که این سهمیه‌بندی از سال گذشته آغاز شده است، گفت: سال گذشته 94 درصد هر آنچه به‌عنوان سهمیه‌بندی برای مجموعه‌ها تکلیف شده بود، رعایت شد، ولی امسال به دلیل فشارهای اقتصادی که روی بنگاه‌ها وجود دارد؛ چه از طریق مالیات شرکت‌ها، چه مالیات بر ارزش افزوده و چه سایر هزینه‌هایی که به شرکت‌ها وارد می‌شود؛ بخشی از تولیدکنندگان رعایت سهمیه‌بندی‌ها را مثل سال گذشته و با جدیت انجام نمی‌دهند و به همین دلیل نیز با مشکلاتی رو به رو شده‌ایم.

    در گروه معدنی افت بهای سنگ آهن ادامه دارد. بر اساس نمودار قیمت‌های جهانی قیمت سنگ‌آهن و کنسانتره همچنان در مسیر نزولی قرار دارد به‌طوری که روز گذشته کنسانتره سنگ آهن 67درصد فوب بندر عباس با قیمت 8/ 48 دلار در هر تن معامله شد در حالی که این محصول در روز چهارشنبه تا 4/ 52 دلار در هر تن به فروش رسید.در گروه کاشی و سرامیک، مدیر انجمن کاشی و سرامیک با اشاره به ادامه رکود در این صنعت، گفت: در حال حاضر تولیدکنندگان محصولاتشان را زیر قیمت مصوب عرضه می‌کنند و مشکل گشایش ال سی و تحریم‌ها مانع افزایش صادرات شده است.بهنام عزیززاده در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه تاثیر رونق نسبی ساخت و ساز بر صنعت کاشی و سرامیک محسوس نیست، اظهار کرد: در حال حاضر روند قبلی تولید بر کارخانه‌ها ادامه دارد و حدود 50 تا 60 درصد ظرفیت صنعت کاشی و سرامیک فعال است.

    وی با بیان اینکه رکود همچنان در صنعت کاشی و سرامیک وجود دارد و کارخانه‌ها تولیداتشان را زیر قیمت مصوب عرضه می‌کنند، در مورد صادرات کاشی و سرامیک تولید کشور نیز گفت: سال گذشته 120 میلیون متر‌مربع صادرات داشتیم که تقریبا یک‌‌سوم میزان تولید بود. به گفته عزیززاده، سال گذشته 300 میلیون متر مربع کاشی و سرامیک در کشور تولید شد که به دلیل رکود بازار، با قیمت‌های پایین‌تر از نرخ‌های مصوب از سوی تولیدکنندگان عرضه شد. وی عراق را به‌عنوان مهمترین بازار صادرات کاشی و سرامیک ایران عنوان کرد و گفت: حدود 80 درصد صادرات کاشی و سرامیک ایران به عراق صورت می‌گیرد و تولیدکنندگان ایرانی به دلیل کیفیت و البته به ویژه قیمت پایین توانسته‌اند در این بازار نقش داشته باشند که البته در آنجا نیز برای فروش، با یکدیگر رقابت شدیدی دارند.در گروه بانکی، طبق مصوبه شورای پول و اعتبار و بنابر اعلام مدیرعامل بانک رفاه، سهام این بانک وابسته به سازمان تامین اجتماعی تا پایان سال جاری در بورس یا فرابورس عرضه می‌شود.

    محمدعلی سهمانی درباره برنامه بانک رفاه برای عرضه در بازار سهام به «ایبنا» گفت: با پذیرش اساسنامه جدید بانک مرکزی بحث واگذاری سهام این بانک از طریق سازمان تامین اجتماعی انجام می‌شود. بر همین اساس این بانک تا پایان سال جاری وارد بورس می‌شود. به گزارش بورس پرس، طبق آخرین جلسه سال 95 شورای پول و اعتبار که با اصلاح اساسنامه بانک رفاه (مطابق با اساسنامه نمونه بانک‌های تجاری غیردولتی) همراه بود، سازمان تامین اجتماعی مکلف به واگذاری سهام این بانک شده است.

    بنابراین، این سازمان با توجه به محدودیت مقرر در ماده 5 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44، طی یک برنامه زمان‌بندی مشخص و معین حداکثر ظرف مدت یک سال، نسبت به واگذاری مازاد حدود تملک سهام بانک رفاه کارگران، به‌طورمستقیم و غیرمستقیم، تا سقف 90 درصد به بخش غیردولتی و کاملا مستقل از سازمان یادشده اقدام کند. در گروه انفورماتیک نیز شرکت ‌ایران ارقام اعلام کرد با همکاری پست بانک و در قالب پروژه ملی و در راستای ایفای هرچه بیشتر مسوولیت اجتماعی تلاش می‌کند با راه‌اندازی و بهره‌برداری از 1000‌دستگاه خودپرداز در مناطق محروم و روستایی به ارائه خدمات متنوع پولی و بانکی در دفاتر ICT روستایی بپردازند.این پروژه ملی در راستای اجرای برنامه اقتصاد مقاومتی و توجه به مناطق محروم کشور از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بوده که براساس آن پست بانک، به‌عنوان بانک توسعه‌ای و تخصصی ICT، طی 5 سال در هزار نقطه روستایی کشور هزار دستگاه خودپرداز به بهره‌برداری می‌رساند. در مجموع بازار دیروز بازاری منفی بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به 121میلیارد تومان و در فرابورس به 109میلیارد تومان رسید.

    برچسب ها