عصر خودرو

قیمت‌ محصولات پتروشیمی باز هم نزولی اعلام شد؛

خط‌گیری دوطرفه پلیمرها از «دلار» و «نفت»

عصر بازار- روز گذشته قیمت پایه محصولات پتروشیمی در شرایطی اعلام شد که بیشتر محصولات پا در مسیری نزولی گذاشته و روندی منفی را تجربه کردند. البته این در حالی بود که این مقدار کاهش چشمگیر نبود و به عبارتی روندی با ثبات با جهت‌گیری منفی بیان روشن‌تری از حال و احوال این بازارهاست.

خط‌گیری دوطرفه پلیمرها از «دلار» و «نفت»
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد،  پلی‌استایرن‌ها و اکریلوبوتادین‌ها از جمله کالاهایی بودند که مسیری صعودی را در پیش گرفته و قیمت افزایشی را برای این هفته خود ثبت کردند. به این ترتیب پلی استایرن انبساطی با 47/ 2 درصد رشد با بهای 47 هزارو 194 ریال و اکریلوبوتادین‌ها با 18/ 1 درصد افزایش با قیمت 766 ریال اعلام شدند.

    البته با توجه به شروع ماه رمضان و استفاده بیشتر از لوازم پلاستیکی و سفره‌های پلاستیکی این انتظار وجود داشت که پلی‌استایرن‌های انبساطی جهش قیمتی را طی این هفته تجربه کنند؛ خصوصا آنکه موضوع کاهش قیمت این محصول طی هفته‌های قبل هم عاملی برای رشد قیمتی در این هفته شد. اگر به بررسی روند قیمتی دو اهرم تعیین‌کننده قیمتی محصولات پتروشیمی یعنی دلار و طلای سیاه بپردازیم، شاهدیم که هر دوی این شاخص‌ها در هفته گذشته روی خط ثبات حرکت کرده و البته جهت‌گیری منفی را تجربه کرده اند؛ به‌گونه‌ای که شاخص دلار از قیمت 37 هزار و 429 ریال در 31 اردیبهشت ماه به 37 هزارو 284 ریال در این هفته رسیده است.

    هفته گذشته نشست سران اوپک برگزار شد. سرانجام در این نشست کشورهای عضو و غیرعضو اوپک تصمیم گرفتند توافق پیشین خود مبنی ‌بر کاهش تولیدات روزانه به میزان 8/ 1 میلیون بشکه را برای 9 ماه دیگر تمدید کنند. از آنجا که این اقدام در قیمت‌ها پیش‌خور شده بود و گروهی از معامله‌گران انتظار حمایت‌های بیشتری از سوی اوپک داشتند، طلای سیاه در معاملات پنج‌شنبه حدود 5 درصد افت کرد. کشورهای صادرکننده نفت در نشست روز پنج‌شنبه اوپک به تمدید 9 ‌ماهه توافق (تا پایان مارس 2018) برای کاهش 8/ 1 میلیون بشکه‌ای تولید روزانه نفت رای دادند. اما خبر «تمدید توافق برای 9 ماه دیگر» در روزهای پیش از نشست مطرح و تاثیر آن بر قیمت نفت پیش‌خور شده بود.به این ترتیب نفت خام برنت با کاهشی 2/ 72 درصدی به رقم 52 دلار و 176 سنت، در لحظه تنظیم این گزارش رسید و این مقدار برای WTI،49 دلار و 80 سنت رقم خورد.

    با توجه به روند کاهشی بهای دلار و نفت باید گفت این سومین هفته‌ای است که قیمت پایه محصولات پتروشیمی منفی اعلام شده و پتانسیل کاهش قیمتی بیشتری برای این محصولات وجود ندارد؛ به عبارتی می‌توان گفت پتانسیل افت قیمت‌ها به صفر رسیده است. شاهد این مدعا تغییرات قیمتی ناچیز گریدهای مختلف محصولات پتروشیمی است. با نگاهی به بازارهای داخلی روز گذشته شاهدیم که قیمت‌ها در این بازارها هم با ثبات همراه بوده و معاملات با روندی نسبتا متعادل انجام پذیرفتند. میثم باقری کوپایی، کارشناس بازار محصولات پتروشیمی درخصوص وضعیت قیمت جهانی اتیلن می‌گوید: قیمت‌ها این هفته با توجه به کاهش قیمت نفت افت 6 تا 7 درصدی را تجربه کردند. خط مقاومت 1000 دلاری نیز برای قیمت شکسته شد و قیمت وارد کانال 900 تا 1000 دلاری شده است.

    همچنین جواد موسوی کارشناس بازار محصولات پتروشیمی درخصوص روند قیمتی پلی اتیلن سنگین تزریقی اظهار کرد: مرجع کشف نرخ این محصول به نظر می‌رسد بازار هندوستان و تا حدی چین باشد و قیمت در این دو منطقه در هفته اخیر ثابت بوده است. قیمت به‌صورت تحویل در بنادر اصلی هندوستان برابر با 1120 دلار و مبنای کشف نرخ فعلی 1054 دلار بوده است، پیش بینی می‌شود گرید پلی اتیلن سنگین تزریقی اندکی نزولی باشد و مبنای جدید کشف نرخ برابر با 1054 دلار خواهد بود و در نتیجه پیش‌بینی می‌شود، که قیمت این کالا نیز با کاهشی حدودا 100 ریالی رو به رو شود.

    وی درخصوص وضعیت پلی اتیلن سبک فیلم اظهار کرد: قیمت در مناطق GCC و هندوستان که مرجع کشف نرخ این محصول است، با کاهش روبه رو بوده است. نرخ مبنای کشف قیمت پایه فعلی برابر با 1186 دلار بوده است که به نظر می‌رسد مرجع کشف نرخ پایه بعدی 1166 دلار باشد. در نتیجه این کالا نیز پتانسیل کاهشی بیش از 800 ریال را دارد.همچنین باقری کوپایی درخصوص وضعیت جهانی پلی اتیلن ترفتالات بطری اظهار کرد: این کالا با افزایش قیمت بین 5/ 1 تا 2 درصد همراه بوده است. وی افزود: گریدهای مختلف پلی پروپیلن‌ها روند طبیعی خود را دنبال می‌کنند و تغییرات آنها زیر یک درصد کاهش است.

    برچسب ها