عصر خودرو

رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل فروشان تهران مطرح کرد؛

توسعه صادرات و پایان کار دلالان خرما با ورود به بورس کالا

عصر بازار- رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل فروشان تهران گفت: بورس کالای ایران با شکل دهی یک بازار منسجم و اطلاعات قیمتی شفاف، فضای مطلوبی را برای کالاهای مختلف به ویژه در بخش کشاورزی ایجاد کرده که این موقعیت علاوه بر توسعه بازار، فرصت های مناسبی را نیز برای جذب سرمایه گذاران و صادرات محصولات فراهم کرده است.

توسعه صادرات و پایان کار دلالان خرما با ورود به بورس کالا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از انتخاب، مصطفی احمدی در رابطه با عرضه خرما در بورس کالا گفت: محصولات خشکبار به ویژه خرما و پسته معمولا به صورت خرده فروشی در بازار عرضه می شوند، بر همین اساس این موضوع موجب عدم ورود این محصولات به بورس کالا شده بود، چرا که به دلیل عدم آشنایی کشاورز با معاملات بورسی این نگرانی برایشان وجود داشت که با ورود به این بازار مالی، بازار خرده فروشی خودشان را از دست دهد که متاسفانه این موضوع به تفکر سنتی کشاورزان ما بر می گردد.

    احمدی ادامه داد: کشاورزان سنتی به سختی حاضر به پذیرش شرایط جدید هستند، اما به نظر می رسد با تدابیری که بورس کالا اندیشیده، هر چه سریعتر از فضای سنتی خارج شویم و در مسیر جدید شاهد رونق روزافزون محصولات کشاورزی باشیم؛ اگرچه پذیرش ابزارها و نحوه معاملات جدید اندکی دشوار به نظر می رسد، اما در این زمینه بهتر است برای کشاورزان سنتی آموزش و تبلیغات بیشتری صورت بگیرد که البته بورس کالا در این خصوص گام های مثبتی برداشته است.

    وی تاکید کرد: این که تنوع محصولات در بورس روز به روز بیشتر می شود حرکتی ارزنده و بجا است، اما باید طوری برنامه ریزی کرد که کشاورز خرده فروش با ورود به بورس کالا متضرر نشود. این در شرایطی است که به محض ورود کشاورزان به بورس کالا و رونق معاملات، شاهد بهبود اوضاع مالی کشاورزان خواهیم بود که این امر انگیزه معامله گران را برای ورود به بورس دو چندان می کند.

    رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل فروشان تهران درباره وضعیت صادرات خرما و سایر خشکبار به دیگر کشورها از طریق بورس کالا گفت: صادرات از طریق بورس کالا فکر بسیار مناسبی است؛ چرا که علاوه برایجاد بازارهای فروش جدید می توان ارز آوری بهتری را برای کشور به ارمغان آورد و صادرات هدفمندی را شاهد بود.

    وی در رابطه با مزایای عرضه خرما در بورس کالا گفت: در این بازار علاوه بر کشف قیمت واقعی و عادلانه، کوتاه کردن دست واسطه ها و رسیدن سود واقعی به تولیدکنندگان، امکان برندسازی و استانداردسازی در این صنف نیز مهیا می شود.

    احمدی ادامه داد: حذف دلالان و واسطه ها از چرخه تولید راهکاری اصولی برای توزیع محصولات تلقی می شود؛ زیرا بدیهی است که زمانی که محصول به شیوه تولید به مصرف در گردونه بازار فروش قرار بگیرد، محصول با نرخ مناسب و منطقی بفروش می رسد تا علاوه بر کشاورز، مصرف کننده نیز از شرایط تبادلات تجاری رضایتمند باشند.

    رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل فروشان تهران در پایان  یادآور شد: یکی دیگر از مزیت های ارائه محصولات کشاورزی در بورس کالا فروش با درجه کیفیت بالا است این در حالی است که ارتباط تنگاتنگی میان تولید کننده و مشتری با ارائه محصولات کشاورزی در بورس کالا ایجاد می شود.

    برچسب ها