عصر خودرو

چشم ایران به صادرات گاز است

عصر بازار- مدیرعامل شرکت ملی گاز گفت: با تولید گاز از پارس جنوبی نیاز داخلی برطرف شده است و می توانیم به صادرات گاز توجه بیشتری کنیم.

چشم ایران به صادرات گاز است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از میزان، حمیدرضا عراقی، مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران اظهار کرد: با راه اندازی فازهای پارس جنوبی و ورود گاز آنها به مدار ما اطمینان داریم که می توانیم گاز نیروگاه ها و صنایع و پتروشیمی را تامین کنیم و صادرات گاز هم داشته باشیم.


    حمیدرضا عراقی در ادامه افزود: تا کنون میزان تولید گاز کشور در حدی نبود که بتوانیم صادرات داشته باشیم، ضمن اینکه نیازهای کشور به نحوی بود که تولید با نیاز همخوانی نداشت.

    وی با اشاره به این که اکنون زمان اجرایی کردن استراتژی تجارت جهانی گاز است، افزود: ما آمادگی ارسال گاز به عراق را داریم. در زمینه ال سی هم توافق شده و بانک TBI عراق نیز اعلام آمادگی کرده و به زودی صادرات انجام می شود.

    عراقی خاطر نشان کرد: طبق استراتژی تعریف شده ایران باید طی مدت دو برنامه به 10 درصد از سهم تجارت جهانی گاز برسد.

    مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: بر این اساس اگر عراق 50 هزار متر مکعب را دریافت کند، قرارداد عمان نیز بسته شود و ارسال گاز به پاکستان نیز اجرایی شود بدون اینکه از مسیر ال ان جی صادرات داشته باشیم و یا بخواهیم به اروپا برویم می‌توانیم به مقدار برنامه ریزی شده برای صادرات گاز برسیم.

    عراقی تاکید کرد: اکنون یخ مذاکره با کشورهای حاشیه خلیج فارس در حال آب شدن است و به صورت غیر مستقیم اعلام کرده‌اند که اگر تنش ها کمتر شود، وارد بازار گاز ایران می شوند.

    وی در ادامه درباره حجم سرمایه گذاری شرکت گاز در برنامه ششم خاطرنشان کرد: این حجم سرمایه گذاری حدود 50 هزار میلیارد تومان، معادل 30 تا 40 میلیارد دلار است.

    عراقی تاکید کرد: صادرات گاز به اروپا از طریق خط لوله و ال ان جی امکان تحقق دارد و شرکت های مختلفی نیز اعلام آمادگی کرده اند اما قراردادهای گازی معمولا 5 سال طول می کشد که به نتیجه برسند.

    برچسب ها