عصر خودرو

اسناد کاغذی در محموله های صادراتی پتروشیمی حذف می شوند

عصر بازار- در بخشنامه حذف اسناد کاغذی در محموله های صادراتی پتروشیمی که سوم خرداد به امضای «علی اکبر شامانی» مدیر کل دفتر صادرات گمرک به گمرکات کشور ابلاغ شده، علت آن عملیاتی شدن سامانه ثبت الکترونیکی معاملات نفتی (ثامن) بیان شده است.

اسناد کاغذی در محموله های صادراتی پتروشیمی حذف می شوند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»  به نقل از ایرنا، در این بخشنامه تاکید شده است: در خصوص اسناد منشاء مواد اولیه به کار رفته در تولید محموله های صادراتی در شرایطی که اسناد موصوف از تاریخ 20 خرداد به بعد توسط پتروشیمی ها و پالایشگاه های مرجع صادر می شوند، تنها از طریق سامانه ثامن ثبت و قابل پذیرش هستند و به هیچ عنوان پذیرش فیزیکی و کاغذی این اسناد امکان پذیر نیست.

    همچنین درباره اسناد منشاء که قبل از این تاریخ (20 خرداد) صادر شده اند، گمرکات اجرایی ذیربط مطابق روال گذشته و با رعایت مهلت یک ساله تعیین شده برای آنها نسبت به اخذ اصل اسناد کاغذی و استعلام اصالت و صحت مندرجات و کسر از محل آنها اقدام می کنند و حتی در صورت ثبت این اسناد در سامانه ثامن نیز اخذ اصل اسناد فیزیکی مربوطه الزامی است.

    با این حال در صورت وجود ثبت اسناد در سامانه ثامن، کنترل سیستمی آنها کافی به مقصود بوده و نیازی به استعلام کتبی اصالت و صحت مندرجات از مرجع صادر کننده نیست.

    بر اساس بخشنامه گمرک و درباره اسناد منشاء تامین سوخت های تقطیری و روغن های تصفیه دوم، کماکان مطابق روال جاری و تا اطلاع ثانونی پذیرش صورت جلسات مربوطه الزامیست و اینگونه اسناد فعلا در سامانه ثامن ثبت نمی شوند.

    بر اساس این گزارش، الکترونیکی شدن صادرات محموله های نفتی از 15 اردیبهشت ماه و با توجه به عملیاتی شدن سامانه ثبت الکترونیک معاملات نفتی (ثامن) در گمرک آغاز شد.

    برچسب ها