عصر خودرو

مزیت ادغام بانک ها دربرابر شوک‌های احتمالی

بهره‌وری بانک‌ها افزایش می‌یابد

عصر بازار- روز گذشته ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی از برنامه اصلاح اقتصادی بانک ها با ادغام خبر داد و همچنین به سپرده‌گذاران و مشتریان بانک‌ها اطمینان داد که هیچ جای نگرانی برای آنها نیست و از این سیاست ضرر نخواهند کرد. آنطور که سیف گفته این کار یکی از روش‌های نزدیک شدن صورت‌های مالی بانک‌های ایرانی به استاندارادهای روز دنیاست.

مزیت ادغام بانک ها دربرابر شوک‌های احتمالی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا ، در همین خصوص عباس آرگون، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با اشاره فواید این تصمیم گفت: یک سری بانک ها هزینه های ثابت بالایی دارند و به نوعی قیمت تمام شده پول را بالا می برند. اگر بتوانیم جذب هزینه ها و جذب منابع بانک ها را کاهش دهیم، به کاهش هزینه این بانک ها کمک می کنیم.

    وی افزود: در حال حاضر خیلی از شعب بانک ها کمتر از ظرفیت کار می کنند و تعداد کارکنان آن ها هزینه‌بر است.

    آرگون ادامه داد: تعداد شعبه بانک ها نسبت به جمعیت کل نیز متناسب نیست. تعداد شعب برخی بانکها بسیار زیاداست ودر طرح ادغام بانکها می توان تعداد شعبات را کاهش داد که این کار موجب افزایش بهره وری و هزینه بهای تمام شده پول می شود.

    وی عنوان کرد: طرح ادغام بانک ها قدرت بانک ها و سرمایه آنها را افزایش داده و اینکار می‌تواند به اصلاح نظام اقتصادی کشور کمک کند.

    مهدی تقوی کارشناس اقتصادی نیز در همین رابطه گفت: یک سری بانک ها هستند که احتمالا یا کوچک هستند یا سرمایه کمتری دارند. این بانک ها آسیب پذیرند؛ لذا بانک مرکزی باید آنها را در بانک های قوی تر ادغام کند.

    وی ادامه داد: اگر چند بانک با هم ادغام شوند سرمایه آن ها بیشتر می شود، آسیب پذیریشان در برابر شوک ها کمتر و در عین حال کارآمدتر نیز می شوند.

    برچسب ها