عصر خودرو

رضا کیانی تشریح کرد:

فعالیت‌های مدیریت تحقیق و توسعه بورس اوراق بهادار تهران از پژوهش تا اجرا

عصر بازار- رضا کیانی، مدیر تحقیق و توسعه بورس اوراق بهادار تهران ضمن برشمردن فعالیت های این مرکز به برنامه های آینده اشاره کرد و گفت: فعالیت های مدیریت تحقیق و توسعه بورس اوراق بهادار تهران شامل چهار حوزه پژوهشی، توسعه محور، آموزش های تخصصی و امور جاری و ادواری است.

فعالیت‌های مدیریت تحقیق و توسعه بورس اوراق بهادار تهران از پژوهش تا اجرا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، مدیر تحقیق و توسعه بورس اوراق بهادار تهران عنوان کرد: در حوزه پژوهشی که فعالیت اصلی ما است، ابزار های مالی مختلف، شاخص ها، نهاد ها، ساختار های بازار سرمایه و اقتصاد کلان بررسی و نتیجه این بررسی ها طی گزارش های تخصصی منتشر می شود.

    وی با بیان اینکه حوزه دوم فعالیت های این مدیریت اقدامات توسعه محور است، گفت: با استفاده از پژوهش های انجام شده، نهاد ها یا ابزار هایی بر اساس شرایط بازار سرمایه ایران طراحی می شود. این ابزار ها و نهاد ها با شرع مقدس، فضای قانونی بازار سرمایه و قانون تجارت منطبق می شود و در قالب پیشنهاد به سازمان بورس ارائه می شود. بازنگری قوانین فعلی بازار سرمایه مانند توقف و بازگشایی نماد ها، ساز و کار های معاملات، عرضه اولیه و قوانین مربوط به ابزار ها در این حوزه قرار دارد. همچنین یکی از مهمترین مسائل بازار سرمایه بحث توسعه نرم افزار ها است. به عنوان مثال بررسی تطبیق نرم افزارهای مدیریت ریسک ابزار مشتق با الزامات بازار سرمایه ایران با هدف خرید یا راه‌اندازی نرم‌افزارهای که از جمله‌ پیش‌نیازهای راه‌اندازی موفق اختیار معامله است نیز از دیگر مسئولیت هایی است که مدیریت تحقیق و توسعه بورس اوراق بهادار تهران در کنار دیگر بخش‌های این بورس و سایر نهادهای بازار سرمایه در آن درگیر است.

    مدیر تحقیق و توسعه بورس اوراق بهادار تهران به یکی دیگر از اقدامات این مرکز اشاره کرد و گفت: بحث دیگر این حوزه طراحی شاخص ها است، از جمله شاخص هم‌وزن که با استقبال گسترده ای روبرو شد. اکنون نیز بهره برداری از شاخص اوراق بهادار با درآمد ثابت به کمیته شاخص پیشنهاد شده است، از آنجا که بخش زیادی از سرمایه گذاری خارجی جذب اوراق با درآمد ثابت خواهد شد و همچنین میزانی از ارزش بازار به آن اختصاص دارد، طراحی شاخصی که بتواند اطلاعات این حوزه را به سرمایه گذاران انتقال دهد ضروری به نظر می رسید که طراحی آن بسیار پیچیده و زمان بر بود.

    وی به حوزه سوم فعالیت این مرکز اشاره کرد و گفت: آموزش های تخصصی حوزه چهارم فعالیت های مرکز تحقیق و توسعه بورس اوراق بهادار تهران است. در این راستا تعامل با دانشگاه ها، مراکز تخصصی و کانون ها در دستور کار قرار دارد و دستاوردهای پژوهشی ما به شکل مداوم در اختیار مراکز تخصصی قرار می گیرد.

    کیانی با بیان اینکه امور جاری و ادواری نیز حوزه چهارم فعالیت‌های مرکز تحقیق و توسعه بورس اوراق بهادار تهران است، عنوان کرد: بررسی و پایش ادواری شاخص و اطمینان از صحت محاسبه شاخص، بازنگری ترکیب شاخص 30 شرکت در دوره‌های سه ماهه و انتشار گزارش های دوره ای هفتگی، ماهانه و فصلی از جمله اقدامات جاری این مدیریت است.

    مدیر تحقیق و توسعه بورس اوراق بهادار تهران ادامه داد: تا کنون گزارش های پژوهشی متعددی در حوزه ابزارهای مالی، نهادهای مالی، ریزساختارهای بازار سرمایه، شاخص‌های بورس‌های اوراق بهادار، اوراق بهادارسازی، آسیب‌شناسی انواع نهادهای فعال در بورس تهران، آسیب‌شناسی ابزارهای مالی بورس تهران، بررسی عملکرد گروه‌های متفاوت فعالان بازار، بررسی‌ها و پیش‌بینی در حوزه اقتصاد کلان و مواردی دیگر در این مدیریت تهیه و از طریق سایت بورس تهران منتشر شده است.

    برچسب ها