عصر خودرو

اونس به مرز ۱۲۷۰ دلار نزدیک شد

تکرار رشد هفتگی در بازار طلا

عصر بازار- اونس طلا در آخرین هفته کامل ماه مه ۱۱ دلار رشد کرد تا به بهای ۱۲۶۷ دلار برسد. این رشد ۹/ ۰ درصدی در ادامه رشد بیش از ۲ درصدی هفته سوم بود تا امید کوتاه‌مدت در بازار فلزات گرانبها، تشدید شود.

تکرار رشد هفتگی در بازار طلا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد،  هفته پیش‌رو، هفته‌ای است که میان ماه‌های مه و ژوئن تقسیم می‌شود، اما پیش از آغاز آن، مرور تحولات 5 روز کاری گذشته کمک‌کننده است؛ چراکه روند بازارها همیشه همان قدر که از عوامل بنیادی اثر می‌گیرد، از عوامل فنی نیز تاثیر می‌پذیرد.

     

    شروع خوب

    اونس طلا که دو هفته پیش‌ روی بهای 1256 دلار ایستاده بود، در اولین روز هفته میلادی تا بهای 1260 دلار رشد کرد. رشد روز اول هم ناشی از نااطمینانی‌های سیاسی آمریکا و هم ناشی از اثرگذاری عوامل خارجی بود. اخبار مربوط به تحقیقات «اف‌بی‌آی» از اطرافیان دونالد ترامپ درباره ارتباط آنها با روسیه، دوشنبه هم مورد توجه بود. در این روز، همزمان با افت شاخص دلار، بهای نفت خام هم رشد کرد تا هر دو عامل خارجی مهم در بازار فلزات گرانبها، به نفع طلا کار کرده باشند. شاخص دلار که جمعه دو هفته پیش روی عدد 14/ 97 واحد ایستاده بود، دوشنبه تا عدد 98/ 96 واحد پایین آمد. همزمان، بهای نفت خام به اوج یک ماهه رفت.

    وارونگی روند

    اما روز دوم، روز افت 9 دلاری و ثبت بهای 1251 دلار بود. در روزی که بازارها توجه چندانی به انفجار تروریستی منچستر نداشتند، اونس به یک قدمی میانه کانال 1200 دلار بازگشت. افت 9 دلاری روز سه‌شنبه عمدتا ناشی از سودگیری معامله‌گران از قیمت 1260 دلاری دوشنبه و تقویت شاخص دلار بود. شاخص دلار صبح سه‌شنبه رو به ضعف داشت، اما بعد تقویت شد. این شاخص سه‌شنبه تحت‌تاثیر جهش اصلاحی تا عدد 35/ 97 واحد رشد کرد. با ثبات نسبی بازارهای سهام، اونس بیشتر از بازار ارز و داده‌های فنی داخلی تاثیر گرفت. نفت خام که دوشنبه تا اوج 4 هفته‌ای بالا رفته بود، سه‌شنبه رشد اندکی داشت.

    روز آمریکایی

    اونس فلز زرد صبح چهارشنبه تحت فشار خبر کاهش رتبه اعتباری چین، بزرگ‌ترین وارد‌کننده طلا در جهان بود، اما ادامه نگرانی‌های سیاسی آمریکا خرید آن را بالا نگه داشت. اونس چهارشنبه با 8 دلار رشد به بهای 1259 دلار بازگشت. در این روز همزمان با ادامه توجه بازار به تحقیقات «اف‌بی‌آی» از اطرافیان دونالد ترامپ به‌دلیل روابط مشکوک با روسیه، صورت‌جلسه نشست پیشین کمیته بازار آزاد فدرال رزرو هم منتشر شد. این صورت‌جلسه نشان داد که اعضا بر سر کاهش دارایی‌های بانک مرکزی آمریکا توافق دارند و همچنان افزایش تدریجی نرخ‌های بهره را با وجود کاهش رشد اقتصادی آمریکا مفید می‌دانند. با وجود احتمال انقباض بیشتر پولی، تاکید بر تدریجی بودن آن به‌دلیل چالش‌های پیش‌روی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان، دلار را کاهشی و طلا را افزایشی کرد. شاخص دلار چهارشنبه تا عدد 23/ 97 واحد پایین آمد. در این روز، بهای نفت‌خام در آستانه نشست اوپک اندکی تضعیف شد.

    افت نفتی

    مهم‌ترین اتفاق روز پنج‌شنبه، برگزاری نشست اوپک بود که نتیجه آن بهای نفت خام را تضعیف کرد. این ضعف، طلا را هم کاهشی کرد اما این پایان داستان طلا در هفته گذشته نبود. اونس طلا پنج‌شنبه با 4 دلار کاهش به بهای 1255 دلار رسید. اعضای سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت در نشست پنج‌شنبه که در وین اتریش برگزار شد بر سر حفظ سطح تولید توافق کردند. این خبر به افت بهای نفت خام منجر شد، اما نفت‌خام روز جمعه توانست دوباره تقویت شود. پنج‌شنبه، همزمان با افت بهای نفت خام، شاخص دلار هم رشدی اندک تا عدد 24/ 97 واحد به ضرر طلا داشت.

     

    پایان خوب

    اونس روز جمعه را با قیمت 1257 دلار شروع کرد که نشان می‌داد قیمت‌های پایین‌تر خرید را افزایش داده است. این روند تا پایان روز ادامه یافت تا بهای نهایی هفته گذشته 1267 دلار باشد. همزمان، تقلای نفت خام برای رشد هم به طلا کمک کرد. البته رشد شاخص دلار، روز جمعه به ضرر طلا کار می‌کرد. این شاخص هفته گذشته روی عدد 44/ 97 واحد ایستاد. به این ترتیب،‌ آنچه صبح آخرین روز کاری به بازگشت بهای اونس طلا به محدوده 1260 دلار کمک کرد، شناسایی سود معامله‌گران و افت بازارهای سهام بود. بازارهای سهام به اقدام اوپک دل بسته بودند اما اوپک تنها سطح فعلی تولید را تمدید کرد تا بورس‌های آسیایی و اروپایی، روز آخر هفته را با ضعف آغاز کنند. روزجمعه، اخبار سیاسی-اقتصادی هم حامی مهمی برای طلا بودند. جان ویلیامز، رئیس فدرال رزرو سانفرانسیسکو تاکید کرد که سیاست‌های مالی دولت ترامپ می‌تواند تاثیر زیادی بر اوضاع اقتصادی آمریکا داشته باشد و فدرال رزرو باید برای تنظیم سیاست‌های پولی و نرخ بهره خود، این عامل مهم را در نظر بگیرد. در ادامه جنجال سیاسی مربوط به دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و ارتباط اعضای تیم ترامپ با مقام‌های روسی، روزنامه واشنگتن پست و شبکه ان‌بی‌سی گزارش داده‌اند که جارد کوشنر داماد ترامپ نیز تحت بازجویی اف‌بی‌آی قرار می‌گیرد.

    کارستن منکه، تحلیلگر ارشد اقتصادی موسسه «سرمایه‌گذاری جولیوس بائر» روز جمعه با توجه به رشد خوب این روز گفت: «ما با ادامه نگرانی‌های بین‌المللی درخصوص سیاست‌های دولت ترامپ روبه‌رو هستیم. این مساله موجب کاهش شاخص سهام و رشد تقاضای مکان امن سرمایه‌گذاری برای طلا شده است.» طلا معمولا در شرایطی که تنش‌ها و نگرانی‌های سیاسی بین‌المللی تشدید می‌شود، با افزایش مواجه می‌شود. به‌نظر می‌رسد قیمت طلا در روزهای آینده تحت‌تاثیر نوسانات ارزش دلار در برابر یورو و سایر ارزهای معتبر بین‌المللی قرار خواهد داشت. انتشار آمارهای مهم اقتصادی آمریکا منطقه یورو و وضعیت تقاضای فیزیکی در بازارهای نوظهور و در حال توسعه نیز تاثیر زیادی بر قیمت طلا خواهد داشت. با رشد دو هفته گذشته، اونس هفته جدید را با امید آغاز می‌کند. در گزارش بعدی «دنیای اقتصاد»، جزئیات پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت را همراه با داده‌ها و رویدادهای مهم هفته جدید، پیش رو خواهید داشت.

    برچسب ها