عصر خودرو

گزارش هفتگی تالار پتروشیمی؛

افزایش عرضه پلی پروپیلن ها و تعادل نسبی بازار

عصر بازار- یحجم معاملات محصولات پلیمری طی هفته گذشته در بورس کالا به ۴۷ هزار و ۷۴۷ تن رسید.

افزایش عرضه پلی پروپیلن ها و تعادل نسبی بازار
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران، در معاملات هفته اول خردادماه حجم عرضه ها افزایش یافت. آمارها نشان می دهد که حجم عرضه ها نسبت به هفته قبل افزایشی برابر با 4هزار و 816 تن داشته است. در همین حال حجم تقاضا در هفته ای که گذشت، اندکی کاهش یافت.

    بررسی جزییات معاملات نشان می دهد بیش از 57 درصد از محصولات عرضه شده توسط متقاضیان خریداری شد و 28 گرید از 80 گرید عرضه شده نیز با رقابت قیمتی به فروش رسیدند.

    حجم عرضه ها

    همچنین در هفته ای که گذشت حجم عرضه های پلی پروپیلن ها هم با افزایش روبه رو شد و به این ترتیب رقابت برای این محصولات در حد معقول تری رقم خورد. به گفته کارشناسان بازار در صورت ادامه دار شدن افزایش عرضه پلی پروپیلن ها روند معاملاتی این گروه به تعادل خواهد رسید.

    در همین حال بیشترین کاهش عرضه درهفته گذشته مربوط به گروه پلی اتیلن سنگین تزریقی و برابر با 3هزار و 867 تن بود. همچنین گروه PET گرید بطری نیز یک هزار و 232 تن کاهش عرضه داشت. گروه پلی اتیلن سنگین فیلم و اکستروژن  نیز به ترتیب با کاهش 880 و 480  تنی عرضه روبه رو شدند.

    بیشترین افزایش عرضه نیز مربوط به گروه پلی اتیلن سبک فیلم و با 3هزار و 690 تن افزایش بود، بعد از این گروه  پلی اتیلن سنگین بادی با 2هزار و 434 تن قرار داشت. همچنین گرید های پلی اتیلن سبک خطی، پلی پروپیلن نساجی و شیمیایی هر کدام به ترتیب با 2هزار و 404، یک هزار و 570 و یک هزار و 393 تن افزایش عرضه در رده های بعدی قرار داشتند.

    در هفته گذشته برای سومین هفته متوالی عرضه های پلی پروپیلن نساجی افزایش پیدا کرد و به بیش از 11 هزار تن رسید و همین عامل سبب شد بیشتر گریدهای این کالا چند درصد کاهش نرخ را نسبت به هفته گذشته تجربه کنند.

    حجم تقاضا

    از سوی دیگر تقاضا در هفته ای که گذشت 399 تن کاهش را نشان می دهد. بیشترین تقاضا در معاملات محصولات پلیمری، مربوط به گرید پلی پروپیلن شیمیایی ZR230C بود که بیش از 27 هزار تن تقاضا داشت. پلی پروپیلن نساجی C30S مارون و پلی اتیلن ترفتالات بطری BG781 تندگویان نیز هر کدام به ترتیب با 6هزار و 886 و 5هزار و 368  تن تقاضا در رده های بعدی قرار داشتند.

    در همین حال هفته گذشته ابلاغیه ای از سوی سازمان حمایت برای برخورد با واسطه های محصولات پتروشیمی و سخت گیری برای مصرف واقعی این محصولات در واحدهای تولیدی انتشار یافت. به گفته کارشناسان بازار این ابلاغیه می تواند موجب افزایش شفافیت شده و انگیزه های سوداگری را به شدت کاهش دهد.

    برچسب ها