عصر خودرو

مدیر‌کل بنادر و دریانوردی‌ سیستان و بلوچستان اعلام کرد:

انجام ۵۰ درصد بانکرینگ جهان در خلیج فارس

افزایش سهم ایران در بانکرینگ از بندر چابهار کلید خورد‌

عصر بازار- مدیر‌کل بنادر و دریانوردی‌ سیستان و بلوچستان با اشاره به سهم محدود ایران در بانکرینگ خلیج فارس، گفت: با توجه به موقعیت خاص و استراتژیک بندر چابهار و ظرفیت بالقوه این بندر در صنعت بانکرینگ، عملیات سوخت‌رسانی به کشتی‌‌ها در چابهار، در اولویت قرار گرفت.

انجام ۵۰ درصد بانکرینگ جهان در خلیج فارس
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، بهروز آقایی‌ در جمع خبرنگاران، با تأکید بر اهمیت بانکرینگ بیان کرد‌: عملیات بانکرینگ یا سوخت رسانی به کشتی‌ها به‌ عنوان یکی از اجزای مهم حمل و نقل دریایی و یکی از صنایع درآمدزا در نقاط پر ترافیک دریایی جهان جایگاه شناخته شده و قابل توجهی دارد.

    وی افزود: بانکرینگ تا قبل از سال 1385 به‌عنوان یک صنعت تعیین کننده در خطوط کشتیرانی و یا تاثیرگذار بر روند تجارت کالا به شمار نمی‌رفت و سوخت رسانی به کشتی‌ها یکی از فعالیت‌های معمولی و غیرموثر در اقتصاد دریا‌محور تلقی می‌شد اما با توسعه صنایع دریایی، حمل و نقل دریامحور، افزایش کشتی‌های نفتکش و حمل و انتقال انرژی در آبهای آزاد، نیاز به بانکرینگ و مدرنیزه کردن این صنعت مبتنی بر ایجاد ترافیک دریایی روز به روز گسترده تر شده است.

    مدیر‌کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان افزود‌: بانکرینگ دیگر صرفاً یک فعالیت سوخت‌رسانی تک بعدی به شمار نمی‌رود، بلکه در بنادر و پایانه‌های ترانشیپی شاخص دنیا، علاوه بر سوخت‌رسانی به کشتی‌ها، تامین کننده خدمات تعمیراتی، تامین ابزار و قطعات، ارائه خدمات فنی سیار، تعویض خدمه، تأمین آب رسانی و ارائه همه ملزومات سفرهای ایمن دریایی دیگر است به نحوی که امروزه یکی از فاکتورهای تبلیغاتی نیاز به بازاریابی و ارائه بسته‌های خدماتی و حمایتی با جذابیت‌های لازم در بنادر و سواحل پر‌ترافیک ‌است.

    وی تصریح کرد‌: در حال حاضر همه بر سیاست کاهش خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده‌های جانبی و سو‌دآور در خام فروشی‌های غیر عمده تأکید دارند،بر این اساس اکنون سیاست جدیدی باید مد نظر قرار گیرد و آن پرهیز از عمده فروشی بدون آورده قابل توجه است و اینجاست که اهمیت بانکرینگ در صنعت دریایی کشور با اصول اقتصاد مقاومتی مطرح می‌شود.

    آقایی یادآور شد‌: آنچه برای یک کشتی یا شناور مهم است این است که فرآیند سوخت رسانی با کمترین هزینه و بهترین کیفیت انجام شود بنابراین قیمت سوخت، میزان انحراف از مسیر اصلی دریایی، سرعت عمل در تخلیه بار، بهره گیری از بیشترین سبد خدماتی به کشتی ها از مؤلفه‌های مهم و تعیین کننده در انتخاب مبادی سوخت رسانی و یا بانکرینگ به شمار می‌آید.

    ‌مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان درباره موقعیت ایران و اهمیت بندر چابهار برای‌ صنعت بانکرینگ، اظهار داشت: بیش از 50 درصد کل بانکرینگ جهان در منطقه خلیج فارس انجام می‌شود که از این میزان، سهم زیادی از آن را بندر فجیره امارات به خود اختصاص داده است، با توجه به اینکه میزان قابل توجهی از سوخت مورد معامله این بندر برای انجام بانکرینگ به طور مستقیم از طریق ایران فراهم می‌شود، فقط با در نظر گرفتن ملاحظاتی، با سرمایه‌گذاری هوشمندانه‌ می توان بیش از نیمی از این سهم بانکرینگ را به بازار داخلی کشور اختصاص داد.

    وی ادامه داد: بنابراین جذب سهمی از این صنعت که ارزش افزوده‌ای بسیار بالا در تبادلات تجاری منطقه ایفا می‌کند به‌گونه‌ای است که دولت باید به‌دنبال ایجاد بسته تشویقی کوتاه مدت جهت چسبندگی این صنعت مهم به کشور باشد.

    آقایی افزود: بندر چابهار به لحاظ سهولت دسترسی به آبهای آزاد و قرار گرفتن در مسیر اصلی تردد کشتی‌ها به خلیج فارس و عبور تعداد بسیار زیادی از کشتی‌های نفتکش و تجاری از تنگه هرمز موقعیتی بسیار استثنایی برای ایران رقم زده است. کشتی‌های عبوری و نفتکش‌ها به مقصد کشورهای عراق، کویت، عربستان، امارات، قطر و بحرین که وارد خلیج فارس می‌شوند به اجبار باید از منطقه دریای عمان و از نزدیکی بندر چابهار عبور کنند و این مسأله منطقه چابهار را به یکی از پرترددترین مناطق دریایی جهان مبدل کرده است.

    وی اظهار داشت‌: بندر شهید بهشتی چابهار به دلیل خارج بودن از تنگه هرمز، کوتاه بودن فاصله حمل و نقل برای صادرات نفت خام و مواد پتروشیمی از ایران به شرق آسیا و اروپا در مقایسه با صرفه جویی در زمان 2 تا 3 روز و نیاز سه کشور هند، پاکستان و چین به انرژی و تامین سوخت بانکرینگ مصرفی این کشورها، می تواند گزینه مورد توجه و مطرح در زمینه بانکرینگ باشد؛ قطعاً یکی از مزیت‌های بندر چابهار نسبت به بنادر اطراف صنعت بانکرینگ خواهد بود‌.

    آقایی تأکید کرد : در صنعت دریا بیش از 35 درصد هزینه عملیاتی یک کشتی هزینه سوخت است که ارزش سوخت مورد نیاز کشتی‌های وارده به آبهای عمان بیش از 15 میلیارد دلار در سال خواهد بود، که به‌صورت مستقیم قابل وصول است و مزایای مهمتر این صنعت به‌عنوان یکی از زنجیره‌های اقتصادی خدمات بندری ایجاد ترافیک در بنادر ارائه کننده اینگونه خدمات خواهد بود.

    مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت‌: با بهره گیری از پتانسیل بخش‌های خصوصی، متنوع سازی و ارتقاع کیفیت سبد سوخت مایع، امکان تلفیق و چند منظوره کردن و یا توسعه بیشتر صنایع پایین دستی صنعت نفت در منطقه چابهار، عملیات سوخت‌رسانی به کشتی‌ها با ایجاد ترمینال‌های مجهز و پالایش و تصفیه سوخت و انبارهای مناسب ذخیره و نگهداری محصولات با خط انتقال مجزا و همچنین به‌کارگیری شناورهای سوخت‌رسان مدرن می توان تأمین سوخت مورد نیاز کشتی در بندر چابهار را امکان پذیر کرد به طوری که در ترافیک دریایی افزایش ترانشیپ و ترغیب خطوط کشتیرانی و صاحبان خطوط به بندر چابهار را افزایش داد‌ه و به‌عنوان رقیبی در خارج از محدودیت‌های خلیج فارس منافع کشور را در سهم خواهی از تجارت منطقه تأمین ‌کند.

    آقایی عنوان کرد‌: این فرآیند با توجه به نیاز سوخت استان سیستان و بلوچستان و استان‌های همجوار که از طریق بندر چابهار تأمین می‌شود، می‌تواند توسط صنعت نفت کشور در دستور کارهای مهم و اولویت دار قرار گیرد تا ضمن ایجاد ترافیک دریایی در منطقه و ایجاد وابستگی خطوط به این صنعت مهم، آینده تجارت دریایی را به سمت زیرساخت‌های توسعه‌ای بندر چابهار سوق دهد.

    وی بیان کرد: امروزه در بندر چابهار با داشتن اسکله‌هایی با عمق بیش از 16 متر و امکان پهلوگیری کشتی‌های سوپرپست پاناماکس ایجاد این صنعت کلیدی را به بهترین نحو میسر خواهد ‌کرد.

    مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان ادامه داد‌: عملیات بانکرینگ به دلیل موارد عنوان شده و خصوصاً به جهت ارتقاء سطح اعتبار اقتصادی و سیاسی کشور در اولویت‌های‌ بندر چابهار قرار گرفته است؛‌ متقاضیان متعددی پا به عرصه این تجارت سود آور گذاشته که مطمئناً در آینده مباحث بانکرینگ، گرفتن سوخت کثیف از کشتی‌ها، آب رسانی، خدمات تعمیراتی و شناوری، تحت یک بسته کاملاً درآمدزا برای سرمایه گذاری به بخش‌های خصوصی واگذار خواهد شد.

    وی تأکید کرد: ایجاد این صنایع در منطقه، اشتغال زایی مستقیم و غیر مستقیم با امنیت پایدار در این مرکز اقتصادی را ایجاد خواهد کرد.

    ‌مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: با توجه به تغییرات ایجاد شده و آماده بودن زیرساخت‌های توسعه‌ای در صنعت دریایی در سواحل مکران خصوصاً بندر چابهار و افزایش تعاملات و روابط کشورمان با کشورهای همسایه و حوزه IORA و وجود سرمایه‌گذاری های عظیم پتروشیمی، فولاد و برنامه‌های کلان کشور، انگیزه فعالان اقتصادی برای ورود به صنعت نوپای بانکرینگ در این منطقه فراهم شده است که در آینده نزدیک یکی از مزیت‌های این بندر استراتژیک نسبت به بنادر همسایه با توجه به منابع نفتی کشور صنعت بانکرینگ خواهد بود.

    برچسب ها