عصر خودرو

نیمی از فعالین کسب و کار اروپا به دنبال خروج از بریتانیا هستند

عصر بازار- نیمی از فعالین کسب و کار اتحادیه اروپا که در حال حاضر با شرکای بریتانیایی مشغول کار هستند، درحال تلاش برای یافتن جایگزین در دیگر کشورهای اروپایی و پایان دادن به مشارکت خود با بازار بریتانیا هستند.

نیمی از فعالین کسب و کار اروپا به دنبال خروج از بریتانیا هستند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از اقتصاد مقاومتی ، وقتی از فعالین کسب و کار بریتانیا در مورد مشکلات پیش روی این کشور در زمینه خروج از اتحادیه اروپا سئوال شد، 39 درصد آن‌ها جایگاه ضعیف بریتانیا در مذاکرات خروج از اتحادیه اروپا را مهم‌ترین مشکل این کشور عنوان کردند.

    این تحقیق که از 2000 مدیر زنجیره تولید ثبت شده در اتحادیه اروپا انجام شده است نشان داد که به دلیل خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در آینده نزدیک، 46 درصد از آن‌ها که درحال حاضر با شرکای بریتانیایی مشغول کار هستند، به دنبال جایگزین در دیگر کشورهای اروپایی هستند.

    در مقابل تنها حدود یک سوم از فعالین کسب و کار بریتانیا که با عرضه کنندگان اروپایی همکاری دارند، درحال تلاش برای یافتن جایگزین در دیگر کشورها و پایان دادن به مشارکت خود با عرضه‌کنندگان اروپایی هستند.

    نتایج این تحقیق نشان داد که تقریبا دو سوم فعالین کسب و کار بریتانیا معتقدند در صورت خروج این کشور از اتحادیه اروپا، نرخ برابری پوند به یورو با کاهش مواجه میشود و در نتیجه هزینه‌ی تأمین محصولات مورد نیاز زنجیره تولید آن‌ها افزایش خواهد یافت. به همین دلیل اغلب فعالین کسب و کار بریتانیا در حال مذاکره مجدد با شرکای خود و انعقاد قراردادهای جدید هستند تا بازار خود را از دست ندهند.

    از طرف دیگر فعالین کسب و کار بریتانیا نگران این موضوع هستند که دیپلمات‌های بریتانیایی و اروپایی در مذاکرات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا مسئله تسهیل مشارکت شرکت‌های بریتانیایی و اروپایی را چندان جدی نگیرند و این مسئله موجب ضرر جدی شرکت‌های بریتانیایی گردد که درحال حاضر همکاری گسترده‌ای با شرکت‌های اروپایی دارند.

    چنانچه بریتانیا و اتحادیه اروپا نتوانند به توافق تجاری مناسب برای زمان بعد از خروج این کشور از اتحادیه دست یابند، فعالین کسب و کار اتحادیه اروپا و بریتانیا مجبور خواهند بود از سال 2019 میلادی تا جای ممکن زنجیره تولید و فروش محصولات خود را از یکدیگر مستقل نمایند.

    نوسانات نرخ ارز و همچنین اعمال تعرفه‌های جدید بر ورود محصولات از سوی بریتانیا و اتحادیه اروپا، به طور گسترده‌ای بر فعالین کسب و کار بریتانیا و نقش این کشور در اقتصاد اروپا اثرگذار خواهد بود. گرچه میتوان گفت روند جدایی کسب و کارهای اتحادیه اروپا و بریتانیا از هم اکنون شروع شده و حتی دستیابی به یک توافق تجاری مناسب نیز نخواهد توانست از این جدایی جلوگیری نماید.

    در بلندمدت مدیران زنجیره تولید در اروپا معتقدند این امکان برای آن‌ها وجود دارد که با انتقال تمامی بخش‌های زنجیره تولید کالاهایشان به داخل اتحادیه اروپا و استقلال کامل از بریتانیا، بتوانند از پس مشکلات آتی برآیند و حتی افزایش تعرفه واردات کالا به بریتانیا نیز برای آن‌ها مشکل خاصی ایجاد نخواهد کرد.

    درحال حاضر تقریبا نیمی از مدیران زنجیره تولید در اروپا انتظار دارند با کاهش فعالیت‌های خود در بریتانیا بخش زیادی از زنجیره تولید کسب و کارشان از بریتانیا مستقل گردد و 28 درصد از آن‌ها نیز قصد دارند تمامی فعالیت‌های خود در بریتانیا را به داخل اتحادیه اروپا منتقل نمایند.

    تقریبا تمامی فعالین کسب و کار در بریتانیا و اتحادیه اروپا معتقدند اولین مسئله مهم در مذاکرات تجاری اتحادیه اروپا و بریتانیا، پایین نگه‌داشتن تعرفه واردات دوجانبه و تسهیل شرایط مشارکت شرکت‌هاست. با اینحال فعالین کسب و کار بریتانیا معتقدند مذاکره‌کنندگان بریتانیایی برای دستیابی به یک توافق مناسب با اتحادیه اروپا و دیگر کشورهای جهان با مشکلاتی جدی مواجه خواهند بود.

    39 درصد از مدیران زنجیره تولید بریتانیا معتقدند جایگاه ضعیف بریتانیا در مذاکرات تجاری در زمان بعد از خروج از اتحادیه اروپا مهم‌ترین مشکل این کشور است؛ درحالیکه 36 درصد آن‌ها معتقدند برای دستیابی به توفقات تجاری مناسب، زمان کافی در دسترسی نیست؛ همچنین 33 درصد از آن‌ها نیز معتقدند دانش و تجربه کافی در زمینه مدیریت زنجیره تولید در بریتانیا وجود ندارد و این مسئله بر مذاکرات تجاری اثرگذار است.

    بدبینی به وضعیت فعالین کسب و کار بریتانیا بعد از خروج از اتحادیه اروپا زمانی بیشتر میشود که مدیریت تأمین مالی پروژه‌ها را نیز به مسئله اضافه کنیم. بیش از یک سوم مدیران زنجیره تولید در بریتانیا انتظار دارند بعد از خروج این کشور از اتحادیه اروپا باید هزینه‌های خود را کاهش دهند. 11 درصد آن‌ها نیز معتقدند امکان ادامه بخشی از فعالیت‌های خود را نخواهند داشت و مجبورند بخشی از فعالیت‌های خود را متوقف نمایند.

    علاوه بر این مدیران زنجیره تولید در سراسر دنیا معتقدند درحال حاضر به دلیل عدم قطعیتی که به دلیل وضعیت سیاسی در اغلب کشورهای جهان حاکم است، امکان برنامه‌ریزی بلندمدت برای شرکت‌ها فراهم نیست.

    درحال حاضر نوسان قیمت پوند بریتانیا موجب شده است شرکت‌های خرده فروشی بریتانیا با شرکت‌های تولیدی که محصولات آن‌ها را خریداری می‌کنند، دوباره وارد مذاکره شوند. این الگو بدون در نظر گرفتن وضعیت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و روند مذاکرات مقامات رسمی، درحال پیشرفت در دیگر بخش‌های کسب و کار بریتانیاست و دیگر بخش‌ها نیز برای حفظ بازار خود باید دوباره با شرکای خارجی خود وارد مذاکره شوند.

    برچسب ها