عصر خودرو

بررسی تغییر مالکیت هفتگی بازار سهام نشان داد؛

رصد بورس از دوربین بازیگران

عصر بازار- بورس تهران معاملات هفته گذشته را با رشد یک‌درصدی به پایان رساند تا بازدهی این بازار از ابتدای سال به بیش از ۱/ ۵ درصد برسد. بر همین اساس نهمین هفته رشد متوالی بورس در حالی به ثبت رسید که با اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری، بالاخره تکلیف بازار با موضوع انتخابات روشن شد.

رصد بورس از دوربین بازیگران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۷:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد,بورس تهران که از ابتدای سال جاری تحت تاثیر خوش‌بینی به نتایج انتخابات رشد‌های آرام و پیوسته‌ای را تجربه کرد، حالا به مسیر عادی خود برگشته است.جایی که حالا مولفه‌هایی نظیر برگزاری مجامع بورسی و روند بازارهای جهانی بیشتر مورد توجه سهامداران قرار گرفته است. در کنار این موارد اعلام برنامه‌ها، استراتژی و همچنین انتخاب تیم وزرای دولت می‌تواند در سمت و سو بخشیدن به روند معاملات اثر‌گذار باشد. در آخرین هفته قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بازیگران حقوقی با فعالیت بیشتر در سمت خرید برخی نمادها حاضر شدند و تغییر مالکیت هفتگی را به نفع خود رقم زدند. به این ترتیب بورس تهران در هفته منتهی به 3 خرداد مالکیت بیش از 12 میلیارد تومان را از حقوقی به حقیقی به ثبت رساند. ذکر این نکته لازم است که تغییر مالکیت به نفع حقیقی‌ها در طول هفته تحت تاثیر معاملات در برخی نمادها به ویژه «پکرمان» در جریان معاملات روز چهار‌شنبه شکل گرفت. «پکرمان» روز چهارشنبه شاهد انتقال 21 میلیارد تومان نقدینگی از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام حقیقی‌ها بود.برهمین اساس باید گفت باوجود اینکه حقیقی‌ها در تغییر مالکیت سهم بیشتری داشته‌اند اما نسبت به هفته‌های اخیر (با توجه به حجم و ارزش معاملات) این مشارکت چندان بالا نبوده است.

    در هفته پیش چه گذشت؟

    اولین روز بعد از مشخص شدن نتایج انتخابات، حقیقی‌ها مشتاق‌تر از گذشته در بازار حاضر شدند، طی آن روز که شاخص رشد بیش از 700‌واحدی را تجربه کرد، بازیگران خرد بازار عمدتا در نمادهای گروه خودرو فعالیت کردند (د راین روز تغییر مالکیت حدود 6/ 1 میلیارد تومانی به نفع حقیقی‌ها رقم خورد). دومین روز از هفته اما تغییر مالکیت به نفع بازیگران حقوقی به پایان رسید. روز یکشنبه روند رشد شاخص کل متوقف شد و افزایش تقاضا از سوی حقوقی‌ها در نهایت نماگر بازار را با رشد مواجه کرد. با وجود این در ادامه و طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه تغییر مالکیت بازار به صفر رسید. بسیاری از کارشناسان کاهش ارزش معاملات در کنار نوسان محدود شاخص کل و همچنین عدم تغییر مالکیت سهام را نشانی از به تعادل رسیدن بازار عنوان کردند. به زعم آنها بعد از صعود‌های متوالی از ابتدای سال بازار تمایل داشت به سمت روند اصلاحی حرکت کند. تغییر مالکیت روز چهارشنبه بازار حدود 14‌میلیارد تومان و از سوی حقوقی به حقیقی بود که عمده آن مربوط به معاملات گروه صنعتی بارز بود. «پکرمان» طی روز چهارشنبه شاهد فروش قابل توجه سهم از سوی شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی، به میزان 53 میلیون و 400 هزار سهم بود. به این ترتیب تغییر مالکیت این شرکت طی روز مزبور حدود 21 میلیارد تومان از سبد حقوقی‌ها به پرتفوی حقیقی‌ها رقم خورد.

    سهامداران فعال در هفته

    در بررسی سهامداران فعال هفته گذشته شرکت سرمایه‌گذاری اعتلا‌ البرز از دو شرکت سرمایه‌گذاری البرز و کی‌بی‌سی سهام خریداری کرد. اعتلا البرز که سهامدار عمده این دو شرکت است، طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه حدود 850 هزار سهم از «والبر» و 25 هزار و 650 سهم از «کی‌بی‌سی» خریداری کرد. شرکت سرمایه‌گذاری ایران و فرانسه مالک حدود 5/ 1 درصد از سهام «وصنعت» است. این شرکت در آخرین روز معاملاتی هفته یک میلیون و 452 هزار سهم از سرمایه‌گذاری صنعت و معدن را به فروش رساند. نماد «وصنعت» همچنین روز چهارشنبه به دلیل برگزاری مجمع فوق‌العاده جهت افزایش سرمایه 100 درصدی متوقف شد. گروه بهمن در سابقه معاملاتی خود طی هفته اخیر تنها یک روز مثبت داشته است. شرکت سرمایه‌گذاری بهمن مالک بیش از 4درصد از سهام این شرکت در 4 روز ابتدایی هفته، روزانه به میزان 100هزار سهم خریداری کرده است. شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی طی هفته گذشته در نمادهای «کنور» و «وبانک» فعالیت داشت. برهمین اساس سرمایه‌گذاری توسعه ملی طی روز شنبه بیش از 19 میلیون سهم از «وبانک» را به فروش رساند اما در دیگر روزها مجموعا حدود 600 هزار سهم خریداری کرد. در توسعه معدنی و صنعتی صبانور نیز این شرکت طی سه روز حدود 330 هزار سهم به فروش رسانده است.

    شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان نوین نیز در اکثر روزها از سهام زغال‌سنگ نگین طبس و بازرگانی و تولیدی مرجان کار به پرتفوی خود اضافه کرده است. این شرکت مجموعا و در طول هفته مزبور حدود 8 هزار سهم از «کطبس» خریداری کرده است. این شرکت همچنین با وجود اینکه روز دوشنبه 17 هزار و 530 سهم از «کمرجان» را به فروش رسانده است، در دیگر روزها 2 هزارو 600 سهم خریداری کرده است. صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه آرمان همانند هفته قبل این هفته نیز از بعضی‌ سهم‌ها خرید مناسبی داشت. در معاملات روز چهارشنبه این صندوق حدود 14 هزار سهم از اسناد خزانه اسلامی را خریداری کرده است. این صندوق طی سه روز مجموعا بیش از 18 میلیون سهم از معدنی و صنعتی گل‌گهر را به پرتفوی خود اضافه کرده است. فعالیت این سهامدار فعال در ملی صنایع مس ایران نیز مطلوب بود، به نحوی که حدود 7 میلیون و 600 هزار سهم در طول هفته از «فملی» خریداری کرد. همچنین این صندوق از سهام فولاد هرمزگان جنوب نیز خریداری کرد. به این ترتیب صندوق گنجینه آرمان طی چهار روز معاملاتی حدود 2 میلیون سهم از «هرمز» به پرتفوی خود اضافه کرد.

    شرکت سرمایه‌گذاری مدبران اقتصاد نیز از دیگر سهامداران فعال هفته گذشته بود به‌طوری که این شرکت در مدت مزبور در 6 شرکت بورسی به خرید و فروش سهام پرداخته است. برهمین اساس این سهامدار فعال حدود یک میلیون و 100 هزار سهم از افست، 28 هزار سهم از سرمایه‌گذاری مسکن شمال‌شرق، بیش از 90 هزار سهم از پتروشیمی شیراز، حدود یک میلیون سهم از صنعتی بهشهر خریداری کرده است. در مقابل از دو شرکت سیمانی کرمان و ارومیه مجموعا حدود 5/ 9 میلیون سهم به فروش رسانده است.

    دیگر شرکت فعال طی این هفته توسعه تجارت غرب ایرانیان بود. عمده فعالیت این شرکت در نمادهای «بپاس»، «میدکو» و «آریان» بود. توسعه تجارت غرب ایرانیان طی هفته گذشته مجموعا بیش از 820 هزار سهم از این سه شرکت خریداری کرد. شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان مالک حدود 35 درصد از نماد پتروشیمی زاگرس است. در همین زمینه این شرکت طی چهار روز معاملاتی هفته اخیر فعالیت خوبی در «زاگرس» داشته است. در اولین روز بعد از مشخص شدن نتایج انتخابات گسترش نفت و گاز پارسیان بیش از 5 میلیون سهم از «زاگرس» خریداری و در روزهای بعدی نیز حدود یک میلیون و 700 هزار سهم به سبد سهام خود اضافه کرد. «رتاپ» در سه روز معاملاتی اخیر روند نزولی داشته است. با این وجود شرکت سرمایه‌گذاری آتیه پارسیس پارس، مالک بیش از 8‌درصد از سهام این شرکت در روز یکشنبه حدود 11 میلیون و 800‌هزار سهم را به فروش رساند و در دو روز پایانی معاملات بیش از 300 هزار سهم خریداری کرد. در «سیستم» دیگر نماد رایانه‌ای نیز سهامدار عمده در چهار روز متوالی در نقش فروشنده ظاهر شد. به این ترتیب شرکت سرمایه‌گذاری توسعه نور دنا طی مدت یاد شده بیش از دو میلیون سهم از همکاران سیستم را فروخته است. ایران ترانسفو در هفته اخیر تنها یک روز منفی داشته است. شرکت صنعت و تجارت آداک با وجود اینکه طی روز یکشنبه بیش از 28میلیون و 600 هزار سهم از «بترانس» خریداری کرده است، در سه روز دیگر مجموعا 43‌میلیون سهم را به‌فروش رسانده است. شرکت گروه مالی سپهر صادرات به‌عنوان بازارگردان بانک صادرات، مالک حدود 5/ 3درصد از سهام لیزینگ رایان سایپا است. این شرکت بازارگردان در سه روز معاملاتی خرید مطلوبی از «ولساپا» داشته‌ است. به‌طوری‌که 107 میلیون سهم در سه روز معاملاتی خریداری کرده است.

    برچسب ها