عصر خودرو

بازار در هاله‌ای از ابهام

عصر بازار- بورس تهران پس از گذراندن افت و خیزهای متفاوت و پر اهمیت، اکنون درگیر جو انتخابات و ریسک سیاسی موجود است. از جمله متغیرهای مهمی که در شرایط فعلی بر روند معاملات و تصمیم سرمایه گذاران برای سهامداری تاثیر گذاشته میتوان به انتخابات ریاست جمهوری، نزدیکی به فصل مجامع، قیمتهای جهانی فلزات و نفت خام و همچنین عواملی همچون زیرساختها و محدودیتهای بازار سرمایه اشاره کرد که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

بازار در هاله‌ای از ابهام
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، در هفته ای که گذشت با توجه به نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری احتیاط میان سرمایه گذاران شکل گرفته به طوری که سهامداران در تلاش برای خروج از بازار و از بین بردن ریسک سیاسی موجود حداقل در پرتفوی خود برآمده اند که نتیجه‌ این عرضه ها منفی شدن بازار و ریزش مقطعی را در پی خواهد داشت. در شرایط کنونی در صورت تداوم دولت فعلی نه تنها پایداری و ثبات معاملات بلکه احتمال مثبت شدن کلیت بازار وجود خواهد داشت.  ناگفته نماند بر اساس آمار و بررسی ها شانس تداوم دولت کنونی بیشتر است که در این صورت می توان به آینده‌ کوتاهمدت و میانمدت مثبت بورس امیدوار بود. اما در صورتی که آقای رئیسی پیروز انتخابات باشد احتمالا شاهد واکنش منفی اهالی بازار حداقل برای یک دوره کوتاه مدت خواهیم بود.
    در ارتباط با مطرح شدن حذف محدودیتهایی همچون حجم مبنا و دامنه نوسان نیز میتوان اینگونه عنوان کرد که حذف این متغیرها نه تنها باعث نقدشوندگی بازار میشود، بلکه معاملات قابل اتکاتری را به نمایش میگذارد و کمک میکند قیمت بازاری سهم به سمت واقعیتر شدن حرکت کند و در نهایت چهره واقعیتری را  از شرکت نشان دهد. در صورتی که سازمان بورس به سمت عملی شدن حذف این محدودیتها برود، باعث می شود زیرساختهای این چنینی بازار سرمایه به سمت استانداردهای جهانی حرکت کند.
    یکی از رویدادهای مهم پیش رو نزدیک شدن به فصل مجامع شرکتهای بورسی است. در روزهای اخیر و با نزدیک شدن به فصل مجامع شاهد حمایت حقوقی ها بودیم. در یکی دو هفته‌ اخیر حمایت این بزرگان بازار بر معاملات سایه افکنده و جلوی ریزش هیجانی و افزایش عرضه ها را گرفته است.
    در حوزه قیمتهای جهانی نیز همچنان شاهد افت قیمت کامودیتی ها هستیم. افت قیمتهای جهانی فلزات نیز از عوامل احتیاط در بازار به شمار می‌روند و تمایل به کسب سودهای کوتاه‌مدت را فراهم میآورد. 
    از ابتدای سال جاری (فروردین ماه) که بازار تنها به دست حقیقی ها افتاد شاهد رشد شاخص کل و افزایش نقدینگی به جهت نوسانگیری و بدون دلیل بنیادی بودیم. این رشد با توجه به اینکه بدون دلیل بنیادی و صرفا بر اساس هیجان حاکم بر بازار بود خیلی زود فروکش کرد و منجر به اصلاحی موقتی گردید. اما در شرایط فعلی حقیقی هایی که در فروردین ماه سودهای خوبی کسب کردهاند در پی فروش سهام خود برآمده و جای آنها را بزرگان بازار (حقوقی ها) گرفتهاند. البته باید این را مد نظر داشت که خرید و فروشهای حقوقی ها در همه‌ ایام به عنوان سیگنالی جهت ورود و یا خروج بوده به طوری که در زمان خرید حقوقی ها انتظار سهامداران از بازار برای میان مدت و بلندمدت مثبت بوده است. به نظر می‌رسد رشد بی‌رویه قیمت‌های سهام در هفته‌های ابتدایی سال و از طرف دیگر کاهش ریسک‌پذیری بورس‌بازان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، باعث رکود فعلی بازار سهام شده است.
    شاخص کل بورس تهران در سطح  80 هزار و 390 واحد است که در تلاش برای عبور از محدوده‌ مقاومتی فعلی (80 هزار و 500 واحد) قرار دارد. با توجه به شرایط انتخابات و جو روانی حاکم بر آن در صورت تداوم دولت فعلی شاهد رشد میان مدتی تا سطح 81 هزار و 300 واحد و 83 هزار واحد خواهیم بود. در غیر این صورت میتوان اصلاح بورس و ریزش شاخص را در صورت شکست سطح 79 هزار واحد تا محدوده‌ 77 هزار واحد دانست.

    نویسنده: شادی چگینی، تحلیلگر شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو)
    برچسب ها