عصر خودرو

سنای آمریکا لحن طرح تحریم های جدید ایران را تعدیل کرد

عصر بازار- کمیته روابط خارجی سنای آمریکا دیروز مصوبه تحریم های ایران را پس از آن به تصویب رساند که چند تغییر مورد درخواست مقامات دولت اوباما که در مذاکرات مربوط به انعقاد توافق هسته ای مشارکت داشتند، اعمال شد.

سنای آمریکا لحن طرح تحریم های جدید ایران را تعدیل کرد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، کمیته روابط خارجی سنای آمریکا دیروز مصوبه تحریم های ایران را پس از آن به تصویب رساند که چند تغییر مورد درخواست مقامات دولت اوباما که در مذاکرات مربوط به انعقاد توافق هسته ای مشارکت داشتند، اعمال شد.

    این تغییرات جدیدترین نمونه از تعهد دو حزبی هیئت حاکمه آمریکا به اجرای توافق برجام و در عین حال تشدید تحریم های غیرهسته ای علیه ایران است. این طرح تجدیدنظر شده با 18 رای مثبت در برابر 3 رای منفی به تصویب رسید و چهره های سرشناس مخالف توافق هسته ای نظیر سناتور کریس مورفی و تیم کاین به آن رای مثبت دادند.

    سناتور بن کاردین، ارشد ترین عضو دموکرات این کمیته در بیانیه ای پس از انجام رای گیری گفت: «حکومت ایران و عوامل آن، باید این پیام را از مصوبه مذکور بگیرند که ما در عین اینکه به اجرای تعهدات آمریکا به موجب برجام ادامه می دهیم... همچنان متعهد به مقابله با برنامه موشکی بالستیک ایران، حمایت این کشور از تروریزم، نقض تحریم های تسلیحاتی و نقض حقوق بشر علیه شهروندان ایرانی هستیم.»

    این طرح که به صورت مشترک توسط باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنا و سناتور رابرت منندز، و مشارکت کاردین نوشته شده، تحریم هایی را علیه افرادی که با برنامه موشک های بالستیک ایران و انتقال تسلیحات به این کشور مرتبط باشند وضع خواهد کرد و تحریم های ضد تروریزم علیه سپاه پاسداران به اجرا خواهد گذاشت.

    نسخه اولیه این طرح با مخافت مقامات دولت سابق آمریکا مواجه شد که نگران بودند تصویب آن منجر به نقض مفاد برجام شود. قانونگذاران و مقامات دولت اوباما از جمله آدام سزوبین، از مقامات سابق وزارت خزانه داری، مذاکراتی را در طی چند هفته گذشته در باره این طرح انجام داده اند.

    کورکر در این باره گفت: «سزوبین کسی است که ما همیشه به او احترام می گذاریم... او در دفتر من بود. ما رابطه بسیار نزدیکی با وی داریم. ما فکر کردیم که برخی از نکاتی که او مطرح می کند درست نیست، اما برخی از این نکات درست بود.»

    از مهمترین این تغییرات به بخش هشتم این طرح مربوط می شود که در ابتدا خواستار تایید این مسئله شده بود که 90 روز قبل از آنکه تحریم ها بتوانند لغو شوند، تایید شود که نهادهای مربوطه در برنامه موشکی بالستیک ایران نقشی ندارند. اما توافق هسته ای خواستار لغو تحریم های موشکی سازمان ملل علیه ایران پس از 8 سال شده است و برخی نگران بودند که گنجاندن شرط 90 روزه برای لغو تحریم ها به منزله وضع یک استاندارد جدید تلقی شود. این بند در حال حاضر لغو و تعدیل شده است.

    کاردین گفت: «معماران توافق برجام احساس کردند که این طرح ممکن است به منزله وضع مقرره جدیدی باشد که در برجام وجود ندارد...بنابراین ما آن را حذف کردیم.»

    موضوع دیگر محتوایی در مورد تمدید تحریم های ضد تروریزم علیه سپاه پاسداران ایران بوده است. کورکر اصرار داشت که این مصوبه سپاه را در فهرست گروه های تروریستی قرار نمی دهد، اما برخی استدلال کردند که تاثیر عملی طرح مذکور قرار گرفتن نام سپاه در فهرست سازمان های تروریستی است. بنابراین این موضوع نیز در طرح تجدیدنظر شده حذف و تعدیل شده است.

    برچسب ها