عصر خودرو

مروری بر مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای؛

یک هفته با بورس کالا

عصر بازار- هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مختلفی پیرامون بورس کالای ایران اتفاق افتاد که در این گزارش نگاهی داریم به مهم ترین آن رویدادها.

یک هفته با بورس کالا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران، قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی، هفته گذشته در گفت و گویی اظهار داشت: بررسی جزییات اجرای سیاست جدید قیمت تضمینی نشان می‌دهد که دولت مسیر درستی را در راستای تولید بهتر، رشد کیفیت محصولات، کاهش تلفات در تولید و در مجموع بازده بیشتر در بازار محصولات کشاورزی در پیش گرفته و محصولات دیگر هم می‌توانند در قالب این سیاست، جایگزین خرید تضمینی شوند.

    علی‌اکبر مهرفرد، در این باره معتقد است که در سال‌های آینده نقش بورس کالا در حوزه کشاورزی پررنگ‌تر و مؤثرتر خواهد شد و وزارت جهاد کشاورزی به طور جدی قصد دارد تا از ظرفیت‌های این بورس، به خصوص ابزارهای نوین مالی، نهایت بهره را در تنظیم بازار ببرد.

    دستاوردهای مهم در حمایت از تولید و مصرف

    همچنین معاون وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت  در گفت و گو های اخیر خود  به دستاوردهای مهم بورس کالا در حمایت از تولید و مصرف اشاره کرد و گفت: بورس کالای ایران از جمله دستاوردهای ارزنده‌ای است که در راستای سلامت، شفافیت، حمایت از تولید و مصرف‌کننده در کشور فعال شد و توانست بسیار موفق عمل کند.

    مهدی کرباسیان ادامه داد با همه گرفتاری‌هایی که سیستم بانکی و بیمه‌ای کشور دارد، بورس کالا در حوزه صادرات و رینگ صادراتی عملکرد خوبی داشته است. همچنین، راه‌اندازی معاملات پسته و زعفران از پیشرفت‌های شرکت بورس کالای ایران در این دوره محسوب می‌شود.

    لزوم عرضه خرما در بورس کالا

    از سویی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی هفته گذشته در گفت و گویی بر لزوم عرضه خرما در بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: عرضه خرما در بورس کالا با تعیین قیمت مرجع به معاملات این محصول کمک کرده و درعین‌حال می‌تواند نقش مهمی در تأمین مالی صادرکنندگان ایفا کند.

    محمدرضا پور ابراهیمی به مهم‌ترین دلایل رونق معاملات تالار کشاورزی اشاره کرد و گفت: اجرای رسمی سیاست قیمت تضمینی دو محصول ذرت و جو کل کشور و دستور وزیر جهاد کشاورزی برای عرضه محصولات استراتژیک کشاورزی در بورس کالا است.

    گسترش صندوق‌های کالایی

    عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس هفته اخیر با اشاره به ضرورت ایجاد صندوقهای سرمایه گذاری کالایی در بورس کالا، گفت: بهتر است با سرعت بخشی در راه اندازی این صندوق ها آن را به تمام کالاهای قابل معامله در بورس کالا تعمیم دهیم.

    محمود بهمنی با تاکید بر اینکه با عرضه کالاهای قابل معامله در بورس کالا می‌توان شاهد قیمتهای واقعی و شفافیت مالی بود گفت: برای ایجاد شفافیت در قیمتها و حذف واسطه‌ها استفاده از ابزارهای مختلف مالی برای تقویت بورس امری ضروری است و یکی از این ابزارها ایجاد صندوق‌های کالایی است.

    کاهش نفوذ دلالان با شفافیت تولیدات کشاورزی

    از طرفی عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس  گفت: بورس کالا با مولفه‌هایی همچون شفافیت و نظارت و کنترل بهینه، ابزار مناسبی برای توقف نوسانات نرخ محصولات کشاورزی در بازار تلقی می‌شود.

    علی اکبری درباره  ارائه شکر در بورس کالا، گفت: بورس کالا ابزارمناسبی برای ایجاد گردش مالی میان تولیدکننده و مشتری در صنعت کشاورزی به شمار می‌آید. بنابراین اگر همزمان با ارائه محصولات کشاورزی از جمله شکر در بورس کالا، نظارت ویژه در دستورکار قرار بگیرد به سادگی می توان  نوسانات بازار شکر را کنترل کرد.

    زیرساخت های راه اندازی بازار مشتقه ارز فراهم است

    مدیرعامل بورس کالای ایران هفته اخیر در مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام این بورس در خصوص راه اندازی بازار مشتقه ارزی گفت: بحث پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز در سیستم بانکی به مبادلات بین بانکی ارز و در بازار سرمایه به راه اندازی بازار مشتقه ارزی در قالب قراردادهای آتی و آپشن مرتبط است که در حوزه پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز در بازار مشتقه، بورس کالای ایران از همه لحاظ آماده است.

    حامد سلطانی نژاد اظهار داشت: برای راه اندازی بازار آتی ارز، دستورالعمل ها تدوین شده، نرم افزارها آماده و تست شده و همچنین با توجه به مصوبه راه اندازی این بازار در شورای عالی بورس تنها در انتظار اعلام بانک مرکزی به عنوان متولی بازار ارز کشور هستیم.

    تسهیل صادرات محصولات پتروشیمی

    رئیس کل گمرک ایران هفته اخیر از اعمال تمهیدات جدید برای ارزشگذاری کالاهای صادراتی تا 10 روز آینده خبر داد و نوشت: از این پس مرز خروج کالا، پروانه صادرات را نیز صادر می کند.

    مسعود کرباسیان روز چهارشنبه در حاشیه امضای یادداشت تفاهم همکاری با گمرک بلاروس گفت: با همکاری بورس کالای ایران، وزارت نفت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، صادرات محصولات پتروشیمی تسهیل شده و سرعت می گیرد.

    کاهش ریسک سرمایه گذاری با صندوق های طلایی

    مدیرعامل شرکت کارگزاری تامین سرمایه نوین در هفته مذکور در رابطه با راه اندازی صندوق طلا گفت: صندوق طلاصندوق کالایی که به زودی در بورس کالای ایران راه اندازی می شود، یکی از ابزارهای مالی نوین است که به سرمایه‌گذاران امکان این را می‌دهند تا به جای خرید و ریسک های ناشی از نگهداری کالای مورد نظر، اوراق این صندوق‌ها را خریداری کنند.

    ساسان الله‌قلی،با اشاره به اینکه صندوق طلا، ریسک سرمایه گذاری را کاهش می دهند، افزود: خریداران در خرید مستقیم سکه یا طلا به سبب عدم تحلیل نوسان های قیمتی، ممکن است متضرر شوند، اما صندوق کالایی طلا با وجود مدیران حرفه ای، ریسک سرمایه گذاری را کاهش می دهند.

    برچسب ها