عصر خودرو

با نگاه به ۲ ماه گذشته؛

رشد آهسته اما پیوسته نویدبخش روزهای بهتر است

عصر بازار- بورس سال ۹۶ را از قله ۷۷ هزار واحدی شروع کرد و ظرف ۲ ماه با رشد ۵.۲ درصدی از سایر بازارهای موازی و رقیب خود جلو افتاد.

رشد آهسته اما پیوسته نویدبخش روزهای بهتر است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، بورس، ابتدای هفته و همزمان با اعلام نتیجه رقابت انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری پای در کانال 81 هزار واحدی گذاشت و این هفته را با حفظ این کانال به پایان رساند.

    بدین ترتیب در این بازه زمانی بازار سهام بهترین عملکرد را در مقایسه با بازارهای موازی چون بازار سکه و ارز و حتی سود بانکی به ثبت رساند.

    یکی از نکات مثبت بازار سهام در دو ماه اول سال، رشد آهسته اما پیوسته بازار بود به طوریکه به جز واکنش خیلی مثبت بازار سرمایه به نتیجه انتخابات در 30 اردیبهشت در بیشتر روزهای معاملاتی فروردین و اردیبهشت حرکت به دور از هیجان زدگی در بازار خودنمایی می کرد. این آرامش همراه با رشد از همان روزهای آغازین سال نو، نوید بخش روزهای بهتر بود.

    بهنام بهزادفر، مدیر امور اعضای کانون کارگزاران، در این رابطه با تاکید بر اینکه امسال باید تجدید نظر در سود بانکی به سرعت انجام شود، اظهار داشت: در صورت کاهش نرخ سود بانکی یا کاهش اختلاف بین نرخ تورم و نرخ سود بانکی می توان انتظار داشت بازار سرمایه امسال به رشد خوبی دست پیدا کند.

    این کارشناس مسائل مالی یکی از مهمترین نقاط قوت بازار سرمایه را پیش بینی ناپذیر بودن آن دانست و گفت: با توجه به اینکه در بازار سرمایه برخلاف بازارهای موازی سقف سودآوری سرمایه گذار بسته نیست و هر میزان سودی از سوی سرمایه گذار امری طبیعی تلقی می شود، بنابراین پیش بینی پذیر نبودن بازار سرمایه یکی از مهمترین نقاط قوت این بازار است.

    همانطور که گفته شده با وجود اینکه رشدهای اخیر خیره کننده نبوده اما بعد از یک ماراتن نفس گیر، ضرورت و لزوم استراحت بیش از پیش در بازار احساس می شود. به همین دلیل نوسان منفی نه دور از انتظار است و نه بعید. به همین دلیل بازار به اصلاح قیمت ها تا امروز واکنش هیجانی نشان نداده است. شاهد این ادعا هم شاخص اثر گذار بازار سرمایه یعنی حفظ جریان نقدینگی و قفل نشدن بازار در صف های فروش است.

    مصطفی امیدقائمی، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری مهر آیندگان با تأکید بر این نکته و اشاره به اینکه به طور کلی مسیر بازار سرمایه صعودی است، اظهار داشت: روند بازار سرمایه رو به بهبود است. همچنین اخبار خوب از بازارهای جهانی، رشد قیمت نفت و تثبیت قیمت ها در بازارهای جهانی می تواند شرایط صنایع صادرات محور را بهتر از سال گذشته بهبود ببخشد.

    وی مشخص شدن سیاست های آینده دولت را مهمترین عامل رشد با ثبات بازار سرمایه دانست و افزود: " با توجه به گشایش های گذشته وضعیت صنایع رو به بهبود است."

    بر اساس این گزارش، ماه گذشته در مجموع حدود 16 میلیارد و 462 میلیون سهم به ارزش حدود 3500 میلیارد تومان معامله شده که با حذف معاملات بلوکی، متوسط حجم معاملات روزانه در این بازه زمانی حدود 780 میلیون برگه سهم بوده است. بدین ترتیب متوسط این دو متغیر نسبت به ماه پایانی سال گذشته رشد بیش از 30 درصدی را تجربه کرده است.

    این آمارها حاکی از این است که هرچند بورس این روزها هنوز از دوران اوج خود دور است، اما بدون شک فاصله خود را از دوران رکود بیشتر کرده و به مثابه یک دونده خود را برای حرکت مجدد یا حتی جهش بلند آماده می کند.

    مهدی طحانی، مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه، نیز با اشاره به واکنش مثبت بازار سرمایه به نتایج انتخابات ریاست جمهوری، صعود شاخص به سوی قله 90 هزار واحدی را پیش بینی کرده است.
    وی علاوه بر تأثیر مثبت انتخاب مجدد دکتر روحانی در مسند ریاست جمهوری به اهمیت فصل برگزاری مجامع اشاره کرد و گفت: توجیه رشد شاخص در شرایط فعلی وجود دارد؛ مشروط به اینکه دولت و بدنه اجرایی به عملیاتی شدن سیاست ها و برنامه ها سرعت بدهند.

    ناگفته روشن است که هنوز برای نتیجه‌گیری نهایی یا پیش بینی درخصوص وضعیت بازار تا پایان سال زود است و همه چیز تا حدود زیادی به وضعیت آتی اقتصاد و سایر بازارها گره خورده است اما آنچه امروز مبنای قضاوت از آینده است، امید حاصل از رفع ریسک های سیستماتیک و گشایش های سیاسی و اقتصادی است.

    برچسب ها