عصر خودرو

پدر حاکمیت شرکتی ایران تصریح کرد:

باور به استقرار حاکمیت شرکتی پس از ده سال

عصر بازار- پس از گذشت ده سال، سرانجام تفکر حاکمیت شرکتی در محیط اقتصادی ایران به مرحله استقرار یافتن رسید. در این ده سال بسیاری از کارشناسان و حسابداران در راستای تحقق حاکمیت شرکتی تلاش های فراوان کرده اند.

باور به استقرار حاکمیت شرکتی پس از ده سال
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی، استقرار حاکمیت شرکتی خوب و بهینه یکی از عوامل اصلی ایجاد و تقویت سلامت در نظام بانکی، مدیریت ریسک، نظارت، شفافیت و ترسیم بهینه ارتباطات بین ارکان یک موسسه است که حصول به اهداف سازمانی را تسهیل و تضمین می کند.

    در جلسه 12 اردیبهشت 96 شورای پول و اعتبار با تصویب این دستورالعمل مقرر شد کلیه مؤسسات اعتباری غیردولتی موظف شوند ظرف مدت یک‌سال از ابلاغ این دستورالعمل، ساختار حاکمیت شرکتی را مطابق با مفاد دستورالعمل مذکور پیاده‌سازی کرده و گزارش اقدامات انجام‌شده را جهت ارائه به شورای پول و اعتبار به این بانک ارسال کنند.

    مهمترین هدف از ابلاغ و تدوین  چنین دستورالعملی، لزوم استقرار حاکمیت بهینه در موسسات اعتباری، حداقل الزامات ناظر بر چگونگی ارتباطات بین ارکان موسسات و تعاملات موثر آن با سایر ارکان نظارتی ذکر شده است که شامل شانزده فصل می شود و به عبارتی خلاصه کل ساختار سازمانی یک موسسه یا بنگاه را مورد بازنگری قرار می دهد، آنچنانکه با استقرار درست سیستم حاکمیت شرکتی زین پس ذی نفعان بنگاهها و موسسات اعتباری و بانکها جایگاهی متفاوت نسبت به اکنون خواهند داشت.

    دکتر یحیی حساس یگانه را می توان یکی از فعالان اصلی در راستای استقرار حاکمیت شرکتی دانست. او که از باسابقه ترین حسابداران رسمی کشور محسوب می شود، از سال 83 تاکنون با نگارش مقالات و سخنرانی ها در میان مدیران و تصمیم گیرندگان صنعت بانکداری و مالی عزم خود را جزم کرده است تا حاکمیتی شرکتی را در کشور به مرحله اجرا برساند.

    بر همین اساس به دنبال ابلاغ دستورالعمل حاکمیت شرکتی از سوی بانک مرکزی، با طرح چند سوال از او درباره ساز و کار اجرای حاکمیت شرکتی پرسیده ایم.

    _ آقای حساس یگانه لطفا از حاکمیت شرکتی تعریفی ارائه بفرمایید؟

    حاکمیت شرکتی قوانین، مقررات، ساختارها، فرآیندها، فرهنگ‌‌ها و سیستم‌‌هایی است که موجب دستیابی به هدف‌‌های پاسخگویی، شفافیت، عدالت و رعایت حقوق ذی‌نفعان می‌شود.
    در دهه 80 میلادی به دنبال ورشکستگی و رسوایی شرکت های بزرگ موضوع پاسخگویی هیات مدیره به کارکنان، بانکها و سهامداران به تدریج مطرح شد تا بدین ترتیب اعتماد سرمایه گذاران به شرکت های بزرگ تجاری که در آستانه فروپاشی بودند، بازگردد که این مهم نقطه شروع شکل گیری حاکمیت شرکتی بود. اگرچه در آغاز تنها هیات مدیره را جزو ذی نفعان شرکت می دانستند در حالی که با گذر زمان به تدریج شرکت های بزرگ به این نتیجه رسیدند که ذی نفعان یک کارخانه یا بنگاه تجاری تنها هیات مدیره نیست بلکه باید میان اجزای مختلف دموکراسی و تامین منافع برقرار شود.

    - به عبارتی نگاه به روابط هیات مدیره بسیار جزء نگر بود؟

    بله دقیقا؛ بدین ترتیب شرکت های بزرگ به این فکر افتادند که نباید تنها به منافع هیات مدیره و مدیران شرکت اندیشید بلکه منافع گروه هایی مانند سهامداران شرکت به غیر از هیات مدیره و مدیران، تامین کنندگان اعتبار، منافع کارکنان و اعتبار دهندگان به شرکت، تامین کنندگان مواد اولیه، بیمه و... را نیز باید مد نظر قرار داد که به این صورت طیف گسترده ایی را در برمی گرفت.

    - به عبارتی حفظ حداکثری منافع سهامداران افزایش یافت؟

    به عبارتی نگاه مالک مدیری به سمت حفظ حداکثری منافع سهامداران و ذی نفعان و روابط آنها چرخش پیدا کرد و این به عنوان تفکر اقتصادی و اجتماعی تمام گروه ها را در برگرفت. بدین صورت سهیم شدن کارکنان در سود شرکت آرام آرام نهضتی نو را ایجاد کرد که حتی محیط زیست هم به ذی نفعان شرکت تبدیل شد.

    -  مهمترین جامعه هدف حاکمیت شرکتی، بانکها و موسسات اعتباری هستند؛ این دستورالعمل چه تغییری در ساختار موجود این نهادها ایجاد می کند؟

    اگر بخواهم به طور مختصر تاریخچه را بگویم، من از سال 83 تاکنون بارها و بارها درباره لزوم تحقق حاکمیت شرکتی در میان مدیران بانک مرکزی سخنرانی کرده ام و حاکمیتی شرکتی را "سرودی نو برای هزاره نو" عنوان کرده ام.
    ببینید طرف مقابل بانکها و بیمه های عمر چه کسانی هستند؟ طیف وسیعی از مردم یا به عبارتی تمام مردم ایران ذی نفع این نهادها هستند. با توجه به اینکه کمیته بال سوییس مکانیزم های مدیریتی درونی و بیرونی و نحوه حفظ منافع سهامداران را تعیین می کند، در نتیجه از برجام به بعد تمام بانکهای خارجی و بیمه ها برای ورود به ایران خواستار رعایت تمام قواعد حاکمیت شرکتی شدند. آنها در مذاکرات خود می پرسند که حاکمیت شرکتی در ایران چگونه اجرا می شود. بر همین اساس به عقیده بنده ابلاغ دستورالعمل حاکمیت شرکتی را می توان انقلابی اساسی در این راستا عنوان کرد.

    - بدین ترتیب بانکها و موسسات اعتباری برای ماندگاری و حرکت به سوی جهانی شدن باید قاعده بازی را رعایت کنند؟

    بله، بانکها و موسسات اعتباری برای ماندگاری در این فضا باید قاعده بازی را رعایت کنند. چرا که آنها با طیف گسترده ایی از سپرده گذاران و سهامداران مواجه هستند که تامین منافع همه این گروه ها با حاکمیت شرکتی ممکن می شود.

    برچسب ها