عصر خودرو

بررسی آغاز فصل برگزاری مجامع در روزهای داغ انتخاباتی؛

کدام مجامع خبرساز خواهند شد؟

عصر بازار- شرکت ها در حالی خود را برای برگزاری مجامع عادی سالیانه صاحبان سهام در سال ۱۳۹۶ آماده می کنند که چشم اندازهای ناشی از رفع تحریم های بین المللی پس از اجرای برجام، نگاه متفاوتی را نسبت به میزان سود تقسیمی مجامع در پی دارد. اما اینکه در واقعیت این امر تا چه اندازه توانسته بر درآمد شرکت ها تاثیر بگذارد، خود سوالی است که باید پاسخ آن را در رفع رکود از اقتصاد جست.

کدام مجامع خبرساز خواهند شد؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، با این حال، امسال تغییرات دیگری نیز در شرف وقوع است که نتایج آن می تواند نه تنها چشم انداز سال های پیش رو را تغییر دهد، بلکه در سرنوشت بلندمدت اقتصاد کشور و وضعیت عملکردی شرکت ها نیز می تواند نقش آفرین باشد.  چرا که سهامداران و سرمایه گذاران بورسی در حالی به پیشواز فصل مجامع می روند که امسال داغی انتخابات ریاست جمهوری نیز گرمای همیشگی سنوات گذشته این دوره از بورس را دو چندان می کند.
    در این گزارش به بررسی چشم انداز گروه ها و صنایع مختلف بورسی در روزهای داغ ناشی از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری کشور همزمان با آغاز فصل برگزاری مجامع شرکت ها و ارزیابی و پیش بینی کارشناسان مختلف از اتفاقات این دوره زمانی به ویژه در گروه های پرتقاضا و صنایعی که ممکن است مجامع امسال آنها با چالش مواجه باشد، پرداخته شده است.

    نگاه خودرویی ها به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری

    مهرزاد منتظری، کارشناس بازار سرمایه در بیان اثرات احتمالی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دوره دوازدهم و نتایج آن بر روند معاملات در بورس به ویژه در فصل برگزاری مجامع شرکت ها گفت: با توجه به برگزاری انتخابات در اردیبهشت ماه سال جاری، طبیعی است که معاملات بازار بیش از هر موضوع دیگری به مباحث سیاسی وابسته باشد. با توجه به p/e متوسط بازار و سود تقسیمی مورد انتظار در مجامع و همچنین بد حسابی اکثر شرکت ها در پرداخت سود مالی سال گذشته، به نظر می رسد عموم سهامداران تمایل زیادی به شرکت در مجامع عادی سالیانه نداشته باشند.  البته مجمع شرکت های بزرگ عمدتاً در انتهای خرداد و تیر ماه برگزار می شود که تا آن موقع انتخابات به پایان رسیده است.
    وی در خصوص روند تقسیم سود شرکت ها با در نظر گرفتن شرایط کلی حاکم بر اقتصاد صنایع بورسی و رکود موجود در حوزه فعالیت برخی گروه ها اظهار کرد:  اگر رکود به معنای حجم فروش شرکت ها باشد، می توان گفت در حال حاضر با رکود در شرکت های بزرگ مواجه نیستیم چون حجم فروش اکثر شرکت ها از نیمه دوم سال 95 تاکنون رشد یافته و موجودی انبارها هم کاهش پیدا کرده است.  بنابراین در دید کلان الان مشکل بنگاه های اقتصادی بزرگ بورسی (که عمدتا هم توان صادرات دارند) رکود نیست.  ولی آنچه بر تقسیم سود و زمان پرداخت سود تاثیر می گذارد توان نقدینگی بنگاه هاست که اگر چه نسبت به سال قبل بهتر شده، ولی همچنان ضعیف است. بنابراین اگر چه امسال هم نیاز سهامداران عمده سبب می شود میزان مطلوبی از سود در مجامع تقسیم شود، ولی دریافت این سود و نقد شدن آن به احتمال زیاد به انتهای دوره هشت ماهه قانونی خواهد کشید.

    حرکت های پر نوسان در روزهای پرترافیک مجامع

    این کارشناس بازار سرمایه در خصوص فضای حاکم بر مجامع سال جاری شرکت های خودروساز به عنوان یکی از گروه های پرچالش که در مجامع سال قبل خود نیز با جنجال زیادی از سوی سهامداران و سرمایه گذاران مواجه شدند، گفت: خودرویی ها از نظر رشد فروش و به تبع آن رشد سود سال خوبی را پشت سر گذاشته اند، ولی حرکت سهام آنها بر عکس این مسیر بوده است؛ به طوری که از نظر روند قیمتی سهام در یک سال گذشته عمدتا نزولی بوده اند. به اعتقاد بنده گزارش های پایان سال 95 خودرویی ها بهتر از سال مالی پیش از آن خواهد بود. ولی با توجه به اینکه در مجامع این گروه احتمالا باز هم توان تقسیم سود وجود نخواهد داشت، انتظار می رود مجامع شلوغی را شاهد باشند.  افزون بر اینکه، حرکت قیمت سهم های خودرویی در ماه های پیش رو نیز بیش از همه چیز متاثر از انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود به طوری که به نظر می رسد در صورت انتخاب مجدد دکتر حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور دولت دوازدهم سهام این صنعت همچنان با اقبال از سوی فعالان بازار روبه رو شود.

    نگاه به مجامع بورسی از دو زاویه

    مهدی افضلیان، مدیر آموزش و توسعه کارگزاری آگاه در خصوص شروع فصل مجامع و میزان مشارکت سهامداران در مجامع امسال شرکت ها گفت:  در حال حاضر کم کم شرکت های بورسی مجامع خود را برگزار می کنند و در این بین برخی از شرکت ها سودهای نقدی با درصدهای بالا و برخی دیگر سود نقدی پایین تر تقسیم می کنند. در این میان شرکت هایی هم هستند که به دلیل زیان عملکردی خود در مجامع سودی تقسیم نمی کنند. اما سوال اصلی برای سرمایه گذار این است که در مجامع شرکت کنند یا خیر و آیا حضور در مجامع توصیه می شود یا خیر.
    وی ضمن بیان اینکه به طور کلی مجامع شرکت های بورسی را از دو منظر می توان مورد بررسی قرار داد، گفت: بحث اول مربوط به تقسیم سود نقدی و بحث دیگر مربوط به اخبار مهمی است که در مجامع توسط مدیریت شرکت اعلام می شود و می تواند چشم اندازی کلی نسبت به آینده شرکت و اثرات آن بر میزان سودآوری را به اطلاع سهامداران برساند.

    انتظارات موجود از سودهای تقسیمی مجامع امسال

    این کارشناس بازار سرمایه پیرامون وضعیت مجامع شرکت ها در گروه های بزرگ و کوچک و میزان سود تقسیمی آنها در مقایسه با سال گذشته گفت: در خصوص تقسیم سود نقدی در شرکت ها دقیقا رویه مانند گذشته است و انتظار خاصی برای تقسیم سود نقدی در مجامع آنها وجود ندارد. عدم تقسیم سود نقدی به این معنی نیست که شرکت های ایرانی همانند شرکت های دیگر در دنیا از عدم تقسیم سود نقدی برای طرح های توسعه ای و افزایش سرمایه استفاده می کنند؛ بلکه به این معنی است که شرکت ها نقدینگی کافی برای تقسیم سود نقدی در مجامع را ندارند. البته برای برخی از شرکت ها در گروه پتروشیمی که همواره تقسیم سود نقدی مناسبی داشته اند، به همان ترتیب امسال نیز انتظار تقسیم سود نقدی برای سهام آنها وجود دارد. ولی در خصوص برخی گروه های دیگر مانند خودرویی ها به دلیل مواجهه با زیان های انباشته، باز هم تقسیم سود خاصی را در مجامع آنها نباید انتظار داشت.
    افضلیان با بیان اینکه امسال به دلیل اصلاح ساختار به وجود آمده در صورت های مالی بانکی ها، شاهد عملکرد نامناسب این گروه بوده ایم و انتظاری برای تقسیم سود حتی برای شرکت های سودده این گروه وجود ندارد، گفت: در گروه بانکی در دوره های گذشته تقسیم سود عموما از محل سودهای کاغذی که شناسایی می شد، بین سهامداران توزیع می شد؛ اما بعد از اصلاح ساختار مالی و از بین رفتن سودهای موهومی موجود، 2 تا 3 سال است که تقسیم سود آنچنانی در این گروه وجود ندارد.  (طبق قانون، شرکت ها موظف هستند در صورت داشتن سود، حداقل 10  درصد را بین سهامداران خود تقسیم کنند و این برای کلیه گروه های بازار عمومیت دارد.)
    وی در بیان انتظارات موجود در میان سهامداران و سرمایه گذاران از مجامع سایر گروه ها نیز اظهار کرد: در خصوص گروه دارویی به دلیل ثبات سودآوری شرکت ها در هر سال و تعدیل های مثبت به دلیل روند عملیاتی مناسب آنها، همواره انتظار تقسیم سود نقدی بسیار بالایی برای سهامداران وجود دارد؛ ولی عموما برای گروه های دارویی پرداخت سود نقدی تقسیمی سریعا اتفاق نمی افتد و باید یک انتظار بین 4 تا 8 ماه برای دریافت سود در نظر داشت.

    کدام مجامع خبرساز خواهند شد؟

    مدیر آموزش و توسعه کارگزاری آگاه در توضیح نکته دوم حائز اهمیت پیرامون مجامع امسال گفت: در خصوص اخباری که در مجامع منتشر می شود، به نظر می رسد گروه خودرویی و بانکی جزو پر خبرترین مجامع برگزار شده سال 96 باشند. به عنوان مثال در مجامع ایران خودرو و ساپیا می توان انتظار برای اعلام اخبار مثبت مانند معرفی محصولات جدید و افزایش ظرفیت تولید عملی آن برای سال جاری، راه اندازی خطوط جدید تولید و قراردادهای مشترک با شرکای خارجی را نام برد. هر چند که در گزارش های سه ماه ابتدایی سال 96 آنها شاهد اخبار خاصی نبودیم و بودجه شرکت ها به صورت متعادل دنبال شد.
    وی با تاکید بر اینکه وضعیت تولید و فروش خودروسازها به نسبت بهتر شده است، گفت: البته در خصوص خودروسازها وضعیت تولید و فروش به نسبت بهتر شده است؛ اما اینکه انتظار بالایی از مجامع این گروه داشته باشیم، خیر. اخبار موجود در مجامع بانکی را نیز می توان در خصوص اقدام برای افتتاح شعب جدید در کشورهای مختلف و یا افزایش ارتباط مالی آنها نام برد. البته بهینه کردن ساختار صورت های مالی و غیره می تواند در مجامع این گروه حاشیه ساز باشد. در بقیه گروه ها هم انتظار اخباری که بتواند در کل جنبه با اهمیت داشته باشد، وجود ندارد.

    برچسب ها