عصر خودرو

دغدغه اصلی اوپک در آستانه تمدید توافق کاهش تولید

عصر بازار- اوپک عمده موانع دررسیدن به توافق برای تمدید محدودیت عرضه نفت تا مارس سال آینده را رفع کرده، اما پایبندی به کاهش تولید همچنان یک موضوع مورد مناقشه مانده است.

دغدغه اصلی اوپک در آستانه تمدید توافق کاهش تولید
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، آژانس بین‌المللی انرژی که به کشورهای مصرف‌ کننده توصیه می‌کند و بازوی تحقیقاتی خود اوپک اعلام کرده‌اند این سازمان در رعایت سهم تعیین شده برای کاهش تولید که از اول ژانویه به اجرا در آمد، پایبندی تقریبا 100 درصدی داشته است.

    اما ارقام کلی اختلاف واقعی میان سطح تولید کشورها را پنهان می‌کند زیرا برخی از کشورها ترجیح داده‌اند بیش از سهم اختصاص یافته برای آنها، تولیدشان را کاهش دهند تا سستی سایر اعضا در رعایت توافق کاهش و پایبندی ضعیف‌تر از حد انتظار اولیه روسیه را جبران کنند.

    عربستان سعودی که بزرگ‌ترین صادرکننده نفت عضو اوپک و جهان است، عرضه نفت خود را به پایین 10 میلیون بشکه در روز هدف تعیین شده رسانده است.

    امارات متحده عربی که متحد مهم عربستان در منطقه خلیج فارس است، بیش از 2.9 میلیون بشکه در روز سقف تعیین شده برای سه ماهه نخست امسال تولید کرد و عراق هم بیش از 4.4 میلیون بشکه در روز تولید داشته است.

    روسیه که بزرگ‌ترین مشارکت کننده غیراوپک در این توافق است برای کاهش 300 هزار بشکه در روز از تولید و رساندن آن به 10.9 میلیون بشکه در روز، تا آوریل دست نگه داشت.

    احتمالا موضوع پایبندی در نشست روز پنج شنبه که وزیران کشورهای تولید کننده نفت برای بحث درباره دور بعدی محدودیت‌های عرضه در وین گردهم می‌آیند، مورد توجه قرار خواهد گرفت.

    مذاکرات تاکنون بر روی تمدید 9 ماهه این توافق متمرکز بوده است، اما مذاکراتی هم درباره محدودیت عرضه برای مدت طولانی‌تر وجود دارد.

    یک نماینده اوپک از منطقه خلیج فارس با بیان اینکه اکثر کشورها با تمدید 9 ماهه موافق هستند، اما تضمین کردن حمایت از تمدید توافق یک مسئله و تضمین پایبندی به آن یک مسئله دیگر است، گفـ ما باید در این باره بیشتر صحبت کنیم.

    وزیران کشورهای روسیه، عربستان سعودی، کویت، ونزوئلا، الجزایر و عمان که در کمیته نظارت بر پایبندی به توافق کاهش تولید حضور دارند، روز چهارشنبه پیش از آغاز نشست وزیران اوپک دیدار کردند.

    آنها درباره سناریوهای مختلف از جمله حفظ کاهش تولید در سطح کنونی به مدت شش ماه، 9 ماه و 12 ماه صحبت کردند، اما همچنین محدودیت بیشتر عرضه نیز مورد بررسی قرار گرفت.

    این گروه از وزیران به همه اعضای مشارکت کننده در این برنامه، تمدید 9 ماهه توافق با همین میزان کاهش را پیشنهاد کردند. با این همه این پیشنهاد باید در نشست رسمی وزیران در روز جاری تصویب شود.

    آنها همچنین اعلام کردند: به رصد پایبندی به سهمیه اختصاص یافته به هر کشور ادامه می‌دهند و همه مشارکت کنندگان را به پایبندی کامل به سهمیه کاهش تولید خود تشویق کردند.

    حلیما کرافت، مدیر استراتژی کالای جهانی شرکت "آر بی سی کپیتال مارکتس" در این باره اظهار کرد: عجیب است که امارات کاهش بیشتری نداشته است و کوتاهی برخی از اعضای مشارکت کننده در کاهش تولید مطابق با اهداف‌شان را معادل خیانت به بازار نفت توصیف کرد. وی گفت: عربستان سعودی می‌توانست بر روی امارات فشار دوستانه‌ای اعمال کند با این همه ممکن است آنها با کشورهایی که متحد نمی‌دانند، سخت‌گیرتر برخورد کنند.

    وزیران نفت متعدد مانند وزیران الجزایر و ونزوئلا روز چهارشنبه اظهار کردند که انتظار داشتند سطح ذخائر تا پایان سال جاری به سطح متوسط پنج ساله که از سوی اوپک هدف‌گذاری شده است، کاهش پیدا کند، اما برای دستیابی به این هدف، پایبندی کلیدی بوده و نه تنها تولید باید کمتر شود، بلکه باید صادرات هم کمتر شود.

    بعضی از کشورهایی که تولیدشان را کاهش دادند در دو ماه نخست سال جاری از ذخائرشان نفت برداشت کرده‌اند، بنابراین صادرات آنها به سرعت کاهش پیدا نکرد.

    نورالدین بوطرفه، وزیر انرژی الجزایر روز چهارشنبه به رویترز گفت: این مسئله بر قیمت‌ها تاثیر گذاشت. با وجود این که همه می‌گفتند توافق وجود دارد و تولید کاهش پیدا کرده است اما تغییری در سطح ذخایر مشاهده نکردیم.

    به گفته تحلیلگران، اکثر کشورهای منطقه خلیج فارس به قیمت‌های بالاتر برای بودجه خود نیاز دارند، در حالی که عربستان سعودی که تصمیم دارد سهام غول نفتی سعودی آرامکو را در سال آینده عرضه کند، تحت فشار بیشتری قرار دارد.

    بر اساس گزارش فایننشیال تایمز، سایر تحلیگران می‌گویند با شمار زیاد ابهاماتی که پیش روی اوپک قرار دارد از چگونگی رشد تقاضا تا روند توسعه صنعت شیل آمریکا، تولید مسئله ای است که اعضای این سازمان می‌توانند کنترل کنند و اگر موفق به انجام چنین کاری شوند، به تثبیت قیمت‌ها کمک خواهند کرد.

    برچسب ها