عصر خودرو

مذاکرات غیر رسمی اوپک و غیر اوپک درباره کاهش بیشتر تولید

عصر بازار- کویت اعلام کرد تولیدکنندگان نفت عضو و غیر عضو اوپک در نشست هفته جاری در وین ممکن است کاهش تولید را عمیق‌تر کرده یا این توافق را به مدت یک سال تمدید کنند.

مذاکرات غیر رسمی اوپک و غیر اوپک درباره کاهش بیشتر تولید
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، عربستان سعودی که بزرگترین تولیدکننده نفت عضو اوپک است، برای سرعت بخشیدن به روند متعادل شدن مجدد بازار و جلوگیری از عقب نشینی قیمت‌ها به پایین 50 دلار، مایل است به جای شش ماه برنامه ریزی اولیه، کاهش تولید نفت به مدت 9 ماه تمدید شود.

    عراق و الجزایر که از دیگر اعضای اوپک هستند و همچنین روسیه که کشور غیر عضو این سازمان است، از تمدید 9 ماهه توافق حمایت کرده اند.

    در شرایطی که وزیران نفت در وین برای مشاوره‌های غیررسمی گردهم آمده اند، کویت اعلام کرد مذاکرات شامل احتمال کاهش بیشتر تولید یا تمدید آن به مدت 12 ماه است.

    عصام المرزوق، وزیر نفت کویت به خبرنگاران گفت: همه گزینه‌ها روی میز هستند.

    اوپک روز پنج‌شنبه برای بررسی تمدید توافق کاهش تولید که در دسامبر به همراه 11 کشور غیرعضو این سازمان تصویب کرده بود، نشست رسمی در وین برگزار می‌کند. تحت توافق اولیه، مقرر شده بود که کشورهای اوپک و غیر اوپک در مجموع تولید نفت را در نیمه اول سال 2017 به میزان 1.8 میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

    کمیته نظارتی متشکل از اعضای اوپک شامل کویت، ونزوئلا و الجزایر و کشورهای غیرعضو روسیه و عمان روز چهارشنبه در پایتخت وین دیدار کردند تا درباره پیشرفت برنامه کاهش تولید و تاثیر آن بر عرضه جهانی نفت گفت و گو کنند. عربستان سعودی که در حال حاضر ریاست اوپک را در دست دارد، هم در این نشست شرکت کرد.

    نمایندگان و وزیران متعددی از جمله الجزایر اعلام کرده اند تصور نمی‌کنند توافق به مدت یک سال کامل تمدید شود.

    سورپرایزهای احتمالی شامل کاهش بیشتر تولید خواهد بود اما چنین احتمالی اندک است زیرا تولیدکنندگان غیراوپک که انتظار می‌رود روز پنج شنبه برای نخستین بار به این توافق ملحق شوند مانند ترکمنستان و مصر تقریبا تولیدکنندگان کوچکی به شمار می روند.

    یک نماینده اوپک به رویترز گفت: کاهش قابل توجه بعید است مگر اینکه عربستان در این باره وارد عمل شود و مورد حمایت سایر تولیدکنندگان حوزه خلیج فارس خواهد بود.

    کاهش تولید اوپک کمک کرد نفت امسال به بالای 50 دلار در هر بشکه صعود کند و اوضاع مالی تولیدکنندگان را بهبود بخشید. اما افزایش قیمت به رشد صنعت شیل آمریکا کمک کرد با این همه بالا ماندن سطح ذخایر جهانی، روند تعادل مجدد بازار را کند کرد.

    وزیر انرژی الجزایر اظهار کرده که وی معتقد است ذخایر نفت در نیمه اول سال 2017 به دلیل صادرات بالا از سوی خاورمیانه و آمریکا بالا مانده است.

    یک منبع صنعتی نزدیک به اوپک به رویترز گفت: این سازمان پیامی را درباره صادرات محدودتر ارسال کرده اما مشخص نیست این پیشنهاد در نشست پنج‌شنبه به چه شکل مطرح خواهد شد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو