عصر خودرو

مدیر عملیات بازار فرابورس ایران مطرح کرد:

صعود تابستانی تسه

عصر بازار- در چهار ماهه پایانی سال ۹۵ قیمت اوراق تسهیلات مسکن کاهش قیمت محسوسی را تجربه کرد، به طوری که اوایل آذر ماه سال قبل، بهای هر برگ اوراق در کانال ۷۸ هزار تومان معامله شد و در پایان سال ۹۵ ، امتیاز تسهیلات مسکن با قیمت ۷۳ هزار و ۷۶۰ تومان دادوستد شد. این درحالی است که این کاهش قیمت در فصل زمستان که معامله بخش مسکن با افت مواجه می شود، امری طبیعی است .

صعود تابستانی تسه
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، دراوایل سال جاری،  بازار اوراق تسه با قیمت 72 هزارو 650 تومان باز شد، و پس از افت و خیزهای فراوان در بازه های قیمتی متفاوت،  در حال حاضر هر برگه اوراق با مبلغ 74 هزار و 650 تومان معامله می شود. با توجه به اینکه این قیمت ها را فقط عرضه و تقاضا مشخص می کند و آمارهای منتشر شده از سوی اتحادیه مشاورین املاک رشد معاملات مسکن را نشان نمی دهد ، فعالان بازار معتقد هستند این افزایش قیمت منطقی نیست، از این رو با مدیر عملیات فرابورس ، افسانه اروجی درباره نوسانات موجود درقیمت اوراق تسهیلات مسکن گفتگویی انجام داده ایم.

    - مهمترین دلایل افزایش قیمت اوراق تسه در دو ماهه ابتدایی سال چیست؟

    طبق مصوبه شورای پول و اعتبار که دو هفته پیش به تصویب رسید، وام خرید مسکن مجردها از 70 به 90 میلیون تومان افزایش یافته ،  که شامل 60 میلیون تومان وام خرید و 10 میلیون تومان وام جعاله بود، اکنون شامل 60 میلیون تومان وام خرید، 20 میلیون تومان جعاله و 10 میلیون تومان وام اضافه بدون نیاز به خرید اوراق و سپرده‌گذاری است. براین اساس ارزش اسمی این وام بدون لحاظ هزینه خرید اوراق تسهیلات برای برخورداری از حق تقدم استفاده ازوام، در جریان تبدیل شدن از 70 به 90 میلیون تومان 28 درصد افزایش یافته است.

    - پیش بینی شما از روند قیمت معاملات چگونه است؟

    با نزدیک شدن به فصل تابستان که اوج نقل و انتقالات و خرید و فروش مسکن دراین بازه زمانی رخ میدهد،  افزایش تقاضا ومتعاقبا صعود قیمتی تسه، امری منطقی است. به عبارتی دیگر، درمجموع کل سیاست های اتخاذ شده از سوی دولت و تب و تاب ،  خرید و فروش مسکن، گویای نوسانات مثبت حجم معاملات و قیمت است.

    - فرابورس برای کنترل، و متعادل کردن قیمت ها چه برنامه هایی دارد؟

    فرابورس نقشی در افزایش و یا کاهش قیمت مسکن و اوراق تسهیلات مسکن ندارد،  فقط می تواند با اجرای سیاست های کلی روند انجام معاملات را کنترل کند و بر آنها نظارت داشته باشد. همچنین با توجه به سررسیدهای متفاوت این اوراق  امکان متعادل سازی قیمت ها ازبین رفته است.

    -آیا، خرید و فروش اوراق در بازه های زمانی کوتاه که به آن سفته بازی نیز می گویند،  باعث افزایش تقاضا و درنتیجه صعود قیمت می شود، فرابورس برای جلوگیری از انجام چنین معاملاتی چه راهکارهایی اندیشیده است؟

    در گذشته افرادی با خرید اوراق و فروش آن طی یک یا دوهفته از افزایش های جزئی قیمت ها سود می بردند که اصطلاحا سفته باز نامیده می شوند. فرابورس ایران برای جلوگیری از فعالیت سفته بازان قوانینی جدیدی را اتخاذ کرده که تابحال فواید زیادی از جمله صحت تعداد معاملات و به فروش رسیدن اوارق به مخاطبان واقعی خرید خانه بوده است. چندگانه شدن تسهیلات مسکن و ممنوعیت فروش اوراق کمتر از چهار ماه بعد از خرید اوراق، باعث شده سفته بازی صرفه اقتصادی نداشته باشد و آماری که منتشر می شود نشان دهنده میزان خریداران مصرفی این اوراق است.

    برچسب ها