عصر خودرو

دبیرکل کنفرانس بین المللی ایران ۱۴۰۴؛

رشد اقتصادی ۸ درصدی نیازمند ۸۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی است

عصر بازار- دبیرکل کنفرانس بین المللی ایران ۱۴۰۴ گفت: برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی در برنامه ششم توسعه نیازمند ۷۵۰ هزار میلیارد دلار سرمایه گذاری داخلی و ۶۵ هزار میلیارد سرمایه گذاری خارجی هستیم.

رشد اقتصادی ۸ درصدی نیازمند ۸۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، همایون حیدری روز چهارشنبه در 'کارگاه و سمینار آموزشی و تخصصی تامین مالی و جذب سرمایه گذاری بین المللی' در کیش هدف از برگزاری این کارگاه آموزشی را توانمندسازی بنگاه ها و مدیران برای افق 1404 عنوان کرد و افزود: در این برنامه شرکت کنندگان با آخرین روش های جذب سرمایه، فنون و راهبرد مذاکرات و مدل های تامین مالی آشنا می شوند.

    حیدری محورهای اصلی این سمینار را جذب سرمایه بین المللی و ایجاد تسهیلات برای سرمایه گذاران خارجی عنوان کرد و گفت: یکی از موضوعات مهم این است که مدیران بدانند چه پیش نیازی باید ایجاد شود تا طرح ها و بسته های سرمایه گذاری کشور برای سرمایه گذاران خارجی به صورت بسته ای قابل قبول درآیند.
    وی افزود: پس از دولت نهم و دهم و تحریم های ظالمانه ای که بر علیه کشور اعمال شد به صورت عملی موضوع سند چشم انداز به صورت غیر رسمی از دستور کار خارج شده بود که خوشبختانه در اواخر سال 94 و پس از توافق برجام،رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام دستور العملی مبنی بر برگزاری کنفرانس در 9 سال باقیمانده از عمر سند چشم انداز 20 ساله صادر کردند.
    وی افزود: بر اساس این دستور العمل مقرر شد که در نخستین سال برنامه توسعه ششم یعنی سال 96 و تا سال 1404 هر سال این کنفرانس بین المللی پایشگر روند پیشرفت و تحقق اهداف این سند در بخش های مختلف کشور باشد.
    حیدری با بیان اینکه این کارگاه مقدمه ای برای برگزاری کنفرانس اصلی ایران 1404 است اظهار کرد: این رخداد بین المللی روزهای 23 و 24 آبان ماه سال جاری در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی در تهران برگزار می شود.
    وی تصریح کرد: در این کنفرانس به پنج محور اصلی ' انرژی و محیط زیست، نفت و گاز و آب و برق و پتروسیمی'، 'صنعت، امور زیربنایی و زیر ساخت ها' ، 'کشاورزی، سلامت و بهداشت '، ' بازارهای پولی و سرمایه، مناطق آزاد و گردشگری 'و
    ' الحاق WTO و شاخص های توان اقتصادی' می پردازد.
    دبیرکل کنفرانس بین المللی ایران 1404 اظهار کرد: سازمان ها و وزارتخانه هایی همچون وزارت نفت ، امور خارجه ، اقتصاد ، مسکن و شهرسازی ، دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد ، صنعت و تجارت ، سازمان های دولتی و خصوصی و تمامی بخش هایی که به مباحث اقتصادی و اهداف سند مربوط می شوند در راستا همکاری می کنند .
    وی تصریح کرد براساس سند چشم انداز 20 ساله رشد اقتصادی کشور هر سال 8 درصد در نظرگرفته شده بود که در طی 20سال و اشتغال سالانه حدود 950 هزار نفر ،بایستی در افق 1404 قدرت اول سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی منطقه جنوب غرب آسیا می بودیم که به صورت عملی در 11 سالی که از عمر سند گذشته است میانگین رشد اقتصادی کشور منفی و در برخی سالها صفر بوده است.
    حیدری به تحلیل انجام شده توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: بر اساس این تحلیل امکان اینکه قدرت اقتصادی منطقه در سال 1404 باشیم وجود ندارد چون هم رشد منفی داشتیم و هم رقبای ما همچون عربستان و ترکیه رشد بیشتر از پیش بینی داشته اند.
    وی تصریح کرد: اگر بتوانیم در 8 سال باقیمانده و در بستر برنامه توسعه ششم و هفتم که ادامه سند در طول این دو برنامه صورت خواهد گرفت به رشد 8 درصدی برسیم تلاش دولت و مجلس شورای اسلامی بر این خواهد بود که دستکم بتوانیم قدرت سوم اقتصادی منطقه را بدست آوریم.
    حیدری با تاکید بر اینکه تحقق این امر با جذب سرمایه گذاری خارجی محقق خواهد شد؛ اظهار کرد: در طی برنامه توسعه ششم دولت بایستی 750 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری داخلی و 65 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری خارجی انجام دهد که به صورت تقریبی در طی برنامه توسعه ششم باید حدود 80 میلیارد دلار جذب سرمایه گذاری خارجی داشته باشد.

    *تنها با توسعه اقتصادی نمی توان کشور را پیش برد
    بر اساس این گزارش، مدیر سرمایه گذاری معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش نیز در این کارگاه با بیان اینکه از اهداف سند چشم انداز 1404عقب هستیم اظهار کرد: تحریم ها، سیاستگذاری خارجی بدون توجه به اهداف بلند مدت اقتصادی کشور ، ساده گرفتن اصول، رویه ها، تحریم ها، نهادهاو سازمان بین المللی و علاقه داشتن به حرکت بر خلاق قاعده بین الملل از دلایل آن است.
    حمیدرضا شیرزاد گفت: بر عکس این رویه احترام به قواعد و مقررات بین المللی و پیش بردن اهداف ملی سبب شده برخی کشورهای اطراف و قاره پهناور آسیا به نتایج مورد نظر دست یابند.
    وی یادآور شد: ما رشد اقتصادی دو رقمی را در دهه 1340 طی کردیم بنابراین نمی توان تنها با توسعه اقتصادی کشور را پیش برد ، کشورهای توسعه یافته برخوردار از توسعه همه جانبه هستند.
    شیرازد وجود جوانان تحصیل کرده و ملت فهیم را ظرفیت ارزشمندی برای کشور دانست و گفت: دنیا همیشه فرصت های جدیدی را پیش پای ما می گذارد بنا براین با داشتن ملتی فهیم و رجال توانا می توان کشور را به مسیری رساند که هیچگاه نمی توان آن را تصور کرد.
    این مسئول در سازمان منطقه آزاد کیش به برخی عقب ماندگی ها در حوزه فیریکی اشاره کرد و افزود: با توجه به توسعه بستر دیجیتال در دنیا و انقلاب اطلاعات ، این امکان وجود دارد که در حوزه های غیر فیزیکی همچون خدمات بتوان عقب افتادگی ها را به شرط پیوستن به دنیا و طی مسیر پس از تحریم ها جبران کرد و به جایگاه شایسته ای در منطقه و تقسیم کار بین المللی رسید.
    وی گفت: ممکن است عدد اقتصادی یک کشور بزرگ باشد اما در تقسیم کار بین المللی جایگاهی نداشته باشد اگر عضو موثری در نظام بین الملل باشیم بهتر است اعداد اقتصادی ما بزرگ باشد.
    وی تصریح کرد: مهمترین نکته این است که پس از رفع تحریم ها چقدر آمادگی داریم که از درهای باز شده برای پیشرفت کشور کمک بگیریم که امیدواریم با برگزاری این برنامه ها و بهره گیری از توان تخصصی راهکارها و بسترهای ایجاد شده برای توسعه استفاده کنیم.
    در ادامه این برنامه پیمان مولوی دانش آموخته یکی از دانشگاه های انگلیس و بنیانگذار آکادمی تامین مالی و سرمایه گذاری 'مولوی' در خصوص آشنایی با سیستم رتبه بندی اعتباری بین الملل، فاینانس بین المللی بعد از رفع تحریم ها ، جذب پول بین المللی و تولید ناخالص ملی و مقایسه کشورها پرداخت.
    سیستم رتبه بندی اعتباری بین المللی، تامین مالی چند وجهی و ترکیبی، هزینه تامین مالی طرح ها، نقش هزینه سرمایه در تعیین استراتژی های تامین مالی و سرمایه گذاری بین المللی، مهندسی فاینانس و ادغام و تملک های بین المللی در جذب سرمایه گذاری خارجی از موضوعات مطرح در این کارگاه دو روزه است.
    بر اساس این گزارش، کارگاه آموزشی و تخصصی تامین مالی بین المللی و جذب سرمایه گذاری خارجی که با همکاری مجمع تشخیص مصلحت نظام و معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و منطقه آزاد کیش در مرکز همایش های بین المللی کیش برگزار شده فردا ( پنجشنبه) نیز ادامه دارد.
    در پایان این دوره آموزشی به شرکت کنندگان گواهینامه بین المللی تامین مالی و سرمایه گذاری داده می شود.

    برچسب ها