عصر خودرو

حذف سقف معاملات بهین‌یابی چه تاثیری بر بازار پتروشیمی‌ها گذاشت؟

بازار شیمیایی‌ها برسر دوراهی

عصر بازار- معاملات محصولات شیمیایی در بورس کالا در روز گذشته شرایط دوگانه‌ای را پشت‌سر‌گذاشت تا جایی که برخی از عرضه‌ها با بی‌توجهی خریداران رو به رو شده ولی در مقابل آن، برخی دیگر از محصولات با جذابیت خرید و رونق تقاضا رو به رو شد.

بازار شیمیایی‌ها برسر دوراهی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد،  استایرن منومر، ارتوزایلن، زایلین مخلوط، دی‌اتیل هگزانول، اسید ترفتالیک، منو‌اتیلن گلایکول و حتی کریستال ملامین از جمله کالاهایی بودند که با رونق تقاضا و افزایش قیمت‌ها همراه شدند؛ هرچند که گروه بزرگی از کالاها با آرامش قیمتی و بی‌رونقی تقاضا معاملات جذابی را تجربه نکردند. کاهش قیمت‌های پایه در بورس کالا، نزدیک شدن به ماه رمضان و زمان کاهش فصلی تقاضا،‌ رشد مجدد قیمت‌های نفت در بازارهای جهانی و احتمال رشد مجدد قیمت‌های پایه در کنار جذابیت برخی از کالاهای خاص مواردی بود که بر روند عمومی معاملات تأثیر گذاشت. بازگشت التهاب به معاملات استایرن‌منومر به‌عنوان مهم‌ترین ماده اولیه پلی‌استایرن (همچون دوره‌های زمانی مشخص در گذشته) خودنمایی مجدد برتری تقاضا بر عرضه دی‌اتیل هگزانول که باز هم تجربه التهاب قیمتی در ماه‌ها و سال‌های گذشته را زنده می‌کند، افرایش مجدد تقاضای اسید ترفتالیک همچون هفته‌های قبل و البته امیدواری به رشد تقاضای پلی اتیلن ترفتالات بطری در روزهای گرم سال و نهایتا بازگشت تقاضا به برخی ترکیبات الکلی همچون منو اتیلن گلایکول پتروشیمی شازند را می‌توان مهم‌ترین رخدادها در روز گذشته به شمار آورد، اگرچه الکیل بنزن خطی، اسید سولفوریک، آروماتیک سنگین و تری‌اتیلن گلایکول پتروشیمی شازند بدون معامله در تالار به‌صورت کامل وارد مچینگ شد.

    رشد معاملات پلیمرها زیر سایه یک تصمیم

    روز سه شنبه محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران در شرایطی عرضه شدند که یکشنبه جاری، قیمت بیشتر محصولات روند با ثبات با جهت‌گیری منفی را تجربه کرد. البته این در حالی بود که جرقه‌های مثبت قیمتی برای برخی از کالاها دیده می‌شد. معاملات پلیمرها در بورس کالای ایران نشان‌دهنده جذابیت بالای داد و ستد این گروه کالایی بود تا جایی که شاهد بودیم بسیاری از عرضه‌ها با رقابت و رشد قیمت‌ها مورد معامله قرار گرفت. این شرایط نشان می‌دهد از یکسو بازار به سمت افزایش قیمت‌ها متمایل بوده و از سوی دیگر خوش‌بینی به مصرف این حجم از عرضه‌ها موجب شد خریداران مختلفی به سمت خرید ترغیب شوند. این در حالی است که برداشته شدن سقف بهین‌یابی خرید و اجازه خرید از کدهای غیرمرتبط بهین‌یابی نیز به رشد قیمت‌ها و تقویت حجم معاملات منجر شود. این شرایط نشان می‌دهد هنوز بازار پلیمرها حالت آرام و با ثباتی نداشته و فعالیت‌های سفته‌بازی و واسطه‌گری می‌تواند باز هم سودمند باشد. از سوی دیگر احتمال سختگیری‌های مجدد در برابر خرید واسطه‌گری باز هم خودنمایی کرده که تمامی موارد فوق به چندگانگی بازار منجر می‌شود، پتانسیل ابهام را نیز افزایش می‌دهد.

    تجربه ماه‌های قبل نشان می‌دهد فراز و فرود حجم عرضه و کژدار و مریز معاملاتی نه تنها نمی‌تواند حجم خرید از بورس کالا را افزایش دهد بلکه به ورود خریداران واقعی به بازار آزاد منجر شده که همین نکته به معنی عقب‌نشینی صنایع پایین‌دستی از سمت بورس کالا به سمت بازار آزاد خواهد بود. شنیده‌ها حکایت از آن دارد که برخی از گریدهایی که جذابیت کمتری داشته و دارد، در بازار آزاد ارزان‌تر از بورس کالا مورد معامله قرار می‌گیرد که در شرایط فعلی یعنی آستانه ورود به ماه رمضان ممکن است به رکود فصلی این دوران کمک کرده و حجم معاملات بورس کالا را در هفته‌های آینده تقویت کند. به نظر می‌رسد شرایط پیش‌رو توام با نگرانی‌های جدیدی باشد که می‌تواند در حجم معامله پلیمرها در بورس کالا به ظهور برسد ولی این مواد تمام ماجرا نیست. تجربه ماه‌های قبل نشان داده حجم عرضه بسیاری از گریدهای پلیمری از حجم تقاضای آن بیشتر است که ممکن است در روزهای پیش‌رو در ماه رمضان این وضعیت تشدید شود. این در حالی است که سهولت عرضه در بازار آزاد یا بورس کالا خود سیگنال مهمی برای حمایت از صنایع پایین‌دستی خواهد بود که می‌تواند حمایتی جدید از بخش مصرف واقعی در بازار آزاد تلقی شود. در صورت خودنمایی این خوش‌بینی از این پس زمان مساعدی برای تولید در صنایع تکمیلی به شمار خواهد رفت که رونق تولید در بخش‌های خاصی از این بازار می‌تواند به بخش‌های دیگر نیز سرایت کرده و از بدنه کلی معاملات در بورس کالای ایران حمایت کند. با توجه به این موارد شاید ماه رمضان پیش‌رو با عقب‌نشینی چندانی در حجم معاملات رو‌به‌رو نباشیم اگرچه تثبیت حجم معاملات هفتگی بیش از 50 هزار تن در هفته‌های اخیر خود سیگنالی است که نشان می‌دهد بازار پلیمرها با محوریت تولید در صنایع تکمیلی با شرایط بهتری رو‌به‌رو شده که این روند مطلوب پتانسیل تعمیم به روزهای پیش رو را در ذات خود نهفته دارد. این در حالی است که زمان اوج تقاضای فصلی برای برخی از گریدهای خاص همچون مواد اولیه تولید ظروف یکبار مصرف یا بسته‌بندی نوشیدنی‌های سرد و شیرین و حتی سفره (یکبار مصرف) فرا رسیده که ممکن است در گروه‌های کالایی محدودی باز هم التهاب به معاملات بورس کالا بازگردد که از هم اکنون برخی از شواهد آن حتی برای گریدهای دیگر نیز در حال خودنمایی است.

    روند صعودی در بازار جهانی نفت و پتروشیمی

    طی هفته‌های اخیر بهای طلای سیاه، دوباره به روزهای اوج خود بازگشت به گونه‌ای که با نگاهی به بازارهای جهانی طلای سیاه و روند قیمتی این کالا شاهدیم قیمت نفت در معاملات هفته گذشته 4 درصد افزایش یافت و در پایان معاملات روز جمعه به 53 دلار و 82 سنت در هر بشکه رسید. به گزارش خبرگزاری رویترز؛ خوش‌بینی نسبت به اینکه تولید‌کنندگان بزرگ نفتی جهان بر سر تمدید توافق کاهش تولید به اجماع خواهند رسید، موجب شد قیمت نفت در روز جمعه به بالاترین رقم حدود یک ماه گذشته برسد و شاخص‌های کلیدی بازار نفت به سمت ثبت دومین هفته افزایشی خود حرکت کنند. در طرف دیگر دلار به‌عنوان دومین اهرم موثر در فرمول تعیین قیمت با ثبات ماند و روی فرمول قیمت‌گذاری تاثیری نگذاشت. به این ترتیب با نگاهی کلی‌تر به این بازارها شاهدیم که بازار جهانی محصولات پتروشیمی هم کم کم تاثیر خود را از بازار جهانی طلای سیاه گرفته و از فاز نزولی خارج شده و بر اساس تجربیات گذشته این بازار دوره‌ای با چشم انداز صعودی برای قیمت محصولات مختلف پتروشیمی پیش‌بینی می‌شود.

    برچسب ها