عصر خودرو

رشد تجارت کانتینری در آسیا

عصر بازار- در نیمه نخست سال جاری میلادی، تجارت کانتینری در درون آسیا رشد ۲۳.۵ درصدی را تجربه کرد.

رشد تجارت کانتینری در آسیا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر ، موسسه تحقیقی Drewry نوشت: آمار و ارقام منتشر شده در سه ماه نخست سال جاری میلادی نشان می‌دهد، حجم تجارت کانتینری در درون آسیا با رسیدن به 10 میلیون و 800 هزار TEU شاهد رشد 23.5 درصدی بوده است.

    این گزارش ادامه داد: حجم تجارت کانتینری بین چین و آسیای جنوب شرقی با رسیدن به سه میلیون و 400 هزار TEU در سه ماه نخست سال جاری میلادی بیشترین افزایش یعنی 36 درصد رشد را به نمایش گذاشت.

    یک تحلیل گر موسسه تحقیقی Drewry در گزارش منطقه آسیا اعلام کرد: پیش از 10 سال است که چین قرارداد تجاری را با 10 عضو از انجمن ملت های آسیای جنوب شرقی به امضا رسانده است، علیرغم اینکه در ابتدا تجارت مذکور صامت بود، اما از سال 2009 با شتاب تندی حرکت خود را به جلو آغاز کرده است.

    وی در ادامه افزود: به نظر می رسد تجارت گسترده تر دو طرفه بین چین و آسیای جنوب شرقی به مسیر خود ادامه می دهد، به طوری که تکه بزرگتری از سهم تجارت کانتینری در این منطقه را به خود اختصاص داده اند.

    به گفته صندوق بین المللی پول، اقتصادهای چین، ویتنام، مالزی و اندونزی شاهد رشد شش درصدی مستمر در تولید ناخالص داخلی در منطقه در پنج سال آینده خواهند بود.

    در ادامه این گزارش چنین آمده است: وزارتخانه های تجاری کشورهای اقیانوس آرام-آسیا برای احیای دوباره قرارداد تجاری بحث برانگیز شراکتی محدود به اقیانوس آرام با یکدیگر به توافق رسیده اند، علیرغم اینکه دولت دونالد ترامپ این مسئله را نپذیرفته است.

    موسسه تحقیقی Drewry همچنین گفت: علیرغم حجم تجاری افزایش یافته، حمل کنندگان کالا همچنان منتظر منفعتی مادی هستند.

    افزون بر این، میانگین نرخ کرایه حمل درون آسیایی روند رو به رشد نامحسوسی را در پیش گرفته است، اما در 18 ماه گذشته با سرسختی کامل از افزایش به بیشتر از 750 دلار برای هر TEU، خودداری کرده است، از طرف دیگر، در همین سه ماه نخست سال جاری میلادی، خطوط کشتیرانی درون آسیایی ون های تایوان و Regional Container Lines تایلند، متحمل ضرر مالی شدند.

    البته ناگفته نماند، نرخ کرایه حمل ضعیف لزوما روایت رشد تجارت کانتینری را کم ارزش نخواهد کرد، هر چند این رشد می توانست به جای کشش به سمت استفاده از شناورهای بزرگتر در مسیر تجاری، توازن عرضه و تقاضا را به ارمغان می آورد.

    Drewry ادامه داد: اندازه گیری ظرفیت درون آسیایی به شدت کار دشواری است، چرا که تعداد کثیری از خطوط تجاری مختلف به همراه اپراتورهای بیشماری وجود دارند و بسیاری از آنها نتوانستند به طور آن لاین داده های کافی را ارائه کنند، بنابراین به طور قاطع نمی توانیم بگوییم، نرخ استفاده از ظرفیت نسبت به قبل بیشتر یا کمتر است.

    این گزارش می افزاید: تحقیقات نشان می دهد، از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، دست کم هشت خط سرویس دهی جدید درون آسیایی همراه با جدیدترین خط کانتینری جهان موسوم به SM، راه اندازی شده اند، در عین حال کوچک شدن ناوگان کشتی های بیکار و احیای دوباره بازار چارتر علامتی برای رشد تقاضا برای شناورها در درون آسیا است.

    برچسب ها