عصر خودرو

امروز در مجمع بورس کالای ایران چه گذشت؟

عصر بازار- در مجمع عادی عمومی سالیانه بورس کالای ایران که بابت سال مالی منتهی به ۱۲ اسفند ۱۳۹۵ تشکیل شد، سود تقسیمی هر سهم ۱۵ تومان تعیین شد.

امروز در مجمع بورس کالای ایران چه گذشت؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، امروز در سالن خلیج‌فارس پژوهشکده نیرو، مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت بورس کالای ایران بابت سال مالی منتهی به 29 اسفند سال 1396 با حضور حدود 78 درصد سهامداران برگزار شد.

    با توجه به صورت‌های مالی سال 95 بورس کالای ایران، سود پایه هر سهم 334 ریال و سود قابل تخصیص 352 ریال و حداکثر سود قابل تقسیم 226 ریال است که پیشنهاد هیات مدیره در مجمع به تقسیم 35 ریال از این سهم بود.

    هیات مدیره در نظر داشت با تقسیم سود کمتر در آینده از طریق اندوخته شرکت افزایش سرمایه دهد اما در نهایت با توجه به آرای اکثریت سهامداران و موافقت هیئت مدیره تقسیم سود 15 تومانی بابت هر سهم تایید شد.

    در این مجمع پاداش ناخالص هیئت مدیره 189 میلیون تومان و حق حضور بابت هر جلسه 800 هزار تومان تایین شد که این مبلغ حداکثر بابت دو جلسه است.

    بر اساس این گزارش، حامد سلطانی نژاد در بخشی از صحبت‌هایش در پاسخ به سهامدارانی که نظرشان تقسیم صددرصدی سود و افزایش سرمایه از طریق آورده نقدی بود گفت: افزایش سرمایه برای بورس‌ها از طریق آورده نقدی کار درستی نیست. اگر می‌خواهید شرکت فعالیت‌ بین‌المللی انجام دهد باید مجوز الزامات کفایت سرمایه را داشته باشد. یکی از عوامل لزوم افزایش سرمایه نیاز به خرید ساختمانی مناسب است چرا که در این مدت تلاش کردیم که یک ساختمان اداری مناسب و متعارف برای بورس کالا تهیه کنیم چرا که ما فضای آموزشی کافی برای برگزاری کلاس‌های مورد نظرمان نداریم.

    وی با اشاره به بحث کفایت سرمایه گفت: حجم فعالیت ما 81 هزار میلیارد تومان است و ما ریسک‌های زیادی را در بازار متحمل می شویم ما باید به تناسب فعالیت‌مان سرمایه شرکت را بالا ببریم.

    سلطانی نژاد با اشاره به لزوم خرید نرم‌افزار مورد نیاز، افزود: بخش IT بورس کالا تمامی همت و تلاش خود را گذاشته تا زیرساخت‌های خوبی را فراهم کند ولی قطعا برای ادامه راه نیاز به نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های جدید داریم.

    مدیرعامل بورس کالا ادامه داد: به عنوان مثال بورس اندونزی چندصد برابر ما سرمایه دارد. وقتی ما می‌خواهیم با بورس‌های خارجی صحبت کنیم به ما می‌گویند اندازه شما چقدر است که می‌خواهید پلت‌فرم مشترک با ما راه بیندازید، در نتیجه ما باید سرمایه‌مان را افزایش دهیم تا بتوانیم ارتباطات را با بورس‌های خارجی داشته باشیم.

    عسگری مارانی که ریاست مجمع را بر عهده داشت نیز در پاسخ به سهامدارانی که خواهان افزایش سرمایه از طریق آورده نقدی بودند، گفت: اگر افزایش سرمایه از طریق سود انباشته باشد، نهاد ناظر زودتر مجوز برای آن صادر می‌کند چرا که نهاد ناظر برای صدور مجوز افزایش سرمایه اولویتش سود انباشته است.

    حامد سلطانی‌نژاد در پاسخ به سهامداری که درباره راه‌اندازی بازار مشتقه ارز پرسید، گفت: اقدامات قانونی در این مورد باید انجام می‌شد و دستورالعمل‌های آن نیز باید تدوین می‌شد. ما دستورالعمل‌های این کار را تدوین کردیم و در جلسه‌ای به خدمت مسئولان شورای عالی بورس بردیم. ما شرایط زیرساختی را فراهم کردیم ولی در این مورد نمی‌توانیم تصمیم‌گیری کنیم. اگر مجوز به ما داده شود این کار را انجام می‌دهیم.

    وی درباره عملکرد مالی شرکت نیز گفت: در حوزه بازده دارایی رشد خوبی را در سال گذشته تجربه کردیم و EPS سال گذشته ما با سرمایه 45 میلیارد تومان، 660 ریال بوده است. همچنین در حوزه درآمدها رشد قابل قبولی تجربه کردیم و درآمدهای شرکت رشد خوبی را تجربه کرد. برای سال مالی 1396 نیز EPS 395 ریالی را پیش‌بینی کرده‌ایم که البته رسیدن به این مقدار سخت است.

    برچسب ها