عصر خودرو

اصلی‌ترین متغییر‌های پیشران بورس در دولت روحانی

عصر بازار- مدیر عامل کار گزاری آریا بورس گفت:در فضای ایجاد شده پس از انتخابات، نمی توان خوشبینی فعالان بازار و سهامداران را انکار نمود.

اصلی‌ترین متغییر‌های پیشران بورس در دولت روحانی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از اقتصاد آنلاین، علی رستگار مقدم ضمن بررسی چشم اندازه بازار سرمایه گفت:  در حالی که در روزهای منتهی به انتخابات شاهد اصلاح قیمتی سهام شرکت‌ها و خروج سرمایه گذاران ریسک گریز بودیم با مشخص شدن نتیجه انتخابات و اطمینان از تداوم دولت فعلی در چهار سال آینده ، بازار واکنش مثبت قابل توجهی نشان داد به طوری که شاخص کل در روز مشخص شدن نتایج، رشدی بیش از 0.9 درصد را تجربه کرد.
    وی افزود: در فضای ایجاد شده پس از انتخابات، نمی توان خوشبینی فعالان بازار و سهامداران را انکار نمود،چنانچه  عوامل موثر این خوشبینی را شاید به انتظار آن‌ها به مواردی مانند ثبات و بهبود وضعیت اقتصادی به خصوص مسائل بانکی کشور، برجام و بهبود روابط بین المللی نسبت داد.
    مدیر عامل کارگزاری آریا بورس در ادامه تصریح کرد: در کوتاه مدت به نظر می‌رسد با کاهش جو روانی ناشی از مسائل مرتبط با انتخابات، از تلاطم بازار کاسته خواهد شد و توجه به عوامل بنیادی و واقعیات اقتصادی بیشتر مد نظر سهامداران قرار می‌گیرد؛همچنین  در میان مدت، بازار سهام روال معاملات ماه‌های قبل را در پیش می‌گیرد و در ارتباط با سیاست‌های اصلاحی و تشویقی دولت، قرار گیری در شیب ملایم صعودی دور از انتظار نیست.
    به اعتقاد رستگار مقدم پیش بینی روند بلند مدت بازار سرمایه به عملکرد، سیاست‌ها و اقدامات دولت و در وهله بعد به جهت گیری اقتصاد جهانی وابسته است.
    این کارشناس بازار سرمایه بهبود وضعیت بازار سرمایه و افزایش کارآمدی آن را منوط به توجه دولت به چند عامل مهم برشمردوگفت: نظام بانکی به عنوان مهم ترین رقیب بازار سرمایه در جهت تامین نقدینگی با نرخ سپرده و سود بالا، عدم تزریق منابع جدید به بازار سهام را موجب شده است. تسویه بدهی‌های دولت به پیمانکاران و نظام بانکی و منطقی نمودن رابطه سود بانکی و نرخ تورم می‌تواند به هدایت منابع به بازار سهام و ساختارمندتر آن در تامین مالی بیانجامد.
    وی اظهارداشت : دولت یازدهم در خصوص مهار تورم، بهبود رشد اقتصادی و ثبات نرخ ارز کارنامه خوبی از خود به جای گذاشت، با این وجود همچنان جای بهبود بسیاری وجود دارد. برای کمک به  تولیدکنندگان و ثبات بیشتر کسب و کارها تک نرخی کردن ارز بایستی در دولت دوازدهم به انجام برسد.
    رستگار مقدم این را هم یاد آور شد؛ جهت رشد و از بین بردن رکود اتخاذ سیاست‌های انگیزشی به خصوص در بخش مسکن به دلیل تاثیرگذاری آن بر بسیاری از صنایع بورسی، می‌تواند به رشد بیشتر بازار سهام و اقتصاد کشور کمک شایانی نماید.
    بهبود ارتباطات بین المللی و جذب سرمایه گذار خارجی عامل دیگری بود که مدیرعامل کارگزاری آریا بورس به آن اشاره و بیان داشت : انعقاد قراردادهای بین المللی و افزایش صادرات محصولات (به خصوص محصولات دارای مزیت نسبی رقابتی) به کشورهای مختلف، تسهیل نقل و انتقال پول و تسهیل و جذب سرمایه گذاری خارجی در بازار سهام کشور، مسائل مهمی است که به واسطه برجام تا حدی گشایش یافته اما به هیچ وجه کافی نیست. رشد و توسعه بیشتر شرکت‌های بورسی و به تبع آن بازار سهام بایستی در دولت دوازدهم طی برنامه‌های مدون بیشتر به آن‌ها پرداخته شود.
    تغییرات کابینه نیز از منظر رستگار مقدم عامل دیگری برای تغییر در وضعیت اقتصادی و نیز رونق بازار سرمایه برشمرد و خاطرنشان کرد:  تغییر کابینه دولت و استفاده از وزرایی کارآمدتر می‌تواند به اتخاذ تصمیات و در نهایت بهبود بهره وری و افزایش سودآوری صنابع ذیربط منجر شود؛ در حال حاضر بسیاری از سهامداران نسبت به برخی سیاست‌های وزرای دولت در ارتباط با صنایع بورسی انتقاداتی دارند. امید است که در فرآیند انتخاب وزرا، صحبت‌ها و دغدغه‌های این گروه ذینفع نیز به گوش تصمیم گیران برسد تا با تلاش و تدبیر دولت در جهت رفع آن‌ها  شاهد رشد پایدار و توسعه بازار سرمایه و بورس که خود آینه تمام نمای اقتصاد کشور است، برسیم.

    برچسب ها