عصر خودرو

آژانس بین المللی انرژی گزارش داد

افزایش ۱۵ میلیون دلاری درآمد روزانه ایران با توافق کاهش تولید نفت

عصر بازار- بر اساس آمارهای آژانس بین المللی انرژی، بیشترین رشد درآمد ناشی از اجرای توافق کاهش تولید نفت متعلق به ایران بوده که میزان درآمدهای نفتی اش در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۷ نسبت به سه ماهه پایانی سال گذشته ۱۵ میلیون دلار در روز افزایش داشته است.

افزایش ۱۵ میلیون دلاری درآمد روزانه ایران با توافق کاهش تولید نفت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ، در نگاه اول به نظر می رسد که کاهش تولید اوپک جواب نداده و میزان ذخایر نفتی جهان همچنان بالاتر از سطح عادی باقی مانده است. اما سیاست کاهش تولید اوپک تفاوتی در بازار ایجاد کرده که واقعا مهم است و آن بهبود وضعیت مالی وزارتخانه های دارایی کشورهای مختلف از عراق تا ونزوئلا بوده است.

    افزایش حجم دلارهای نفتی سرازیر شده به حساب تولید کنندگان نفت نشان می دهد که چرا عربستان و روسیه بتا حد زیادی تمام تولید کنندگان را قانع کرده اند که توافق کاهش تولید باید 9 ماه دیگر یعنی تا پایان ماه مارس 2018 تمدید شود.

    آژانس بین المللی انرژی که به کشورهای ثروتمند جهان در زمینه سیاست های نفتی مشورت می دهد، اوایل ماه جاری میلادی اعلام کرد که اوپک «انگیزه مالی لازم برای تمدید توافق کاهش تولید را دارد.» بر اساس محاسبات آژانس بین المللی انرژی، اوپک با وجود کاهش تولید خود از 33.3 میلیون به 31.9 میلیون بشکه در روز، در سه ماهه نخست امسال نسبت به سه ماه پایانی 2016، روزانه حدود 75 میلیون دلار درآمد بیشتر کسب کرده است. به گفته موسس مشورتی آی اچ اس مارکیت، روسیه، بزرگترین تولید کننده غیر عضو اوپک که در این توافق مشارکت کرده نیز درامد بیشتری کسب کرده است.

    بر اساس آمارهای آژانس بین المللی انرژی، بیشترین رشد درآمد متعلق به ایران بوده که میزان درآمدهای نفتی اش در سه ماهه نخست سال 2017 نسبت به سه ماهه پایانی سال گذشته بیش از 15 میلیون دلار در روز افزایش داشته است.

    اوپک و متحدانش معتقدند می توانند با وجود کاهش تولید، به افزایش درآمدهای نفتی خود ادامه دهند. حتی کشورهایی که تردید دارند که آیا تمدید توافق می تواند توازن مجدد را به بازار برگردارد یا نه، با تمدید توافق مخالف نیستند. یک عضو نمایندگی یکی از کشورها در نزد اوپک گفت، هرچند وزاری نفت کشورهای عضو احساس می کنند در نبرد برای کاهش حجم ذخایر نفتی جهان شکست خورده اند، اما وزرای دارایی کشورها خشنود هستند.

    آمارهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می دهد که با حفظ روند کاهش تولید تا سه ماهه نخست سال 2018، میزان ذخایر نفتی جهان به سطح متوسط 5 سال گذشته، یعنی سطح مورد انتظار اوپک باز خواهد گشت.

    برچسب ها