عصر خودرو

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان عنوان کرد:

سرمایه گذاری ۵ هزار میلیاردی در بندرانزلی

عصر بازار- مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان گفت: ۵ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در بندر انزلی با اتکا به قوانینی که در مناطق آزاد وجود دارد، رخ داده است.

سرمایه گذاری ۵ هزار میلیاردی در بندرانزلی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا ، حسین چراغی در نشست تبیین ظرفیت های اقتصادی منطقه آزاد و مناطق ویژه تجاری – اقتصادی استان که به همت مرکز خدمات سرمایه گذاری خارجی اداره کل امور اقتصادی و دارائی گیلان تشکیل شد، با اشاره به تفاوت بنادری که در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی فعالیت می کنند با سایر بنادر، اظهار کرد:مزایای معافیت های مالیاتی و گمرکی در بنادر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی سبب تسهیل گری در سرمایه گذاری برای این بنادر می شود.

    مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با بیان اینکه در بنادر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی دو استراتژی اصلی دنبال می شود گفت:در این بنادر به دنبال جایگزینی واردات هستیم و به تولید داخلی اتکا داریم و نگاه کلان در این بنادر، درون نگر و استفاده از پتانسیل های داخل است که در مناطق ویژه بیشتر مورد تمرکز است.

    وی تصریح کرد:همچنین تشویق و توسعه بنادر صادرات در بنادر منطقه آزاد استراتژی دومی است که نگاه آن برون نگر است و در بسیاری از بنادری که در محدوده مناطق آزاد دنیا هستند، این اتفاق رقم خورده است.

    چراغی با نگاه نقدگرایانه نسبت به عملکرد بنادر مناطق آزاد و مناطق ویژه عنوان کرد: فعالیت این بنادر، رویکرد بیشتر به واردات کالا و تقویت آن بوده است و عملا تقویت نگاه درونی و افزایش صادرات در مناطق آزاد و ویژه محقق نشده است.

    این مقام مسئول با ذکر اسامی بنادری که جزو بنادر مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی هستند، بندر انزلی را یکی از با قدمت ترین بنادر کشور دانست و افزود: تلاش دو تا سه سال اخیر برای بندر انزلی این بوده که با استفاده از مزیت همجواری با منطقه آزاد انزلی، نگاه توسعه گرایانه ای داشته باشیم و در این مسیر، علاوه بر جذب سرمایه گذاران برای تنوع بخشی به ورود و خروج محصولات در این بندر، توسعه گردشگری نیز در آن مورد توجه بوده است.

    مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان اضافه کرد: 5 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در بندر انزلی رخ داده که با اتکا به قوانینی است که در مناطق آزاد وجود دارد.

    چراغی با اشاره به آمارهای جذب سرمایه گذاری در سال های 94 و 95، گفت: در سال 94، 72 میلیارد ریال جذب سرمایه گذاری در بندر انزلی رقم خورده که این رقم در سال 95 به 112 میلیارد ریال رسیده است.

    وی با بیان اینکه انبارها و سیلوهای نگهدارنده انواع محصولات از جمله روغن خوراکی، ذرت و گندم در بندر انزلی ایجاد شده و در حال احداث است، رویکرد بندر انزلی را تنوع بخشی به محصولات برای بازگشت به دوران رونق این بندر عنوان کرد.

    مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان نتیجه عملکرد این بندر و همینطور منطقه ویژه آستارا را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در حال حاضر، از مجموع مبادلات کالایی با بنادر حاشیه دریای خزر، 55 درصد تبادلات تجاری با روسیه، 33 درصد با قزاقستان، 9 درصد با ترکمنستان و 3 درصد با آذربایجان انجام می شود لذا چشم انداز بندر انزلی و بندر آستارا در سال های آینده، رشد تجاری و پایداری آن با کشورهای حاشیه خزر و ایجاد سرمایه گذاری های مشترک بین بنادر در حاشیه خزر است.

    چراغی ادامه داد:اصلاح فرایندها برای تسهیل تبادلات تجاری با کاهش هزینه حمل کالا و زمان آن، مشارکت در زنجیره تامین کالا برای مدیریت مبدا و مقصد کالا، جذب سرمایه گذاری خارجی و داخلی با محوریت ترانزیت، حفظ جایگاه بندر انزلی به عنوان بندر سطح یک ملی شمال کشور و جذب کلیه گروه های مختلف کالا به بندر از جمله اهدافی است که طی سال های آینده سرلوحه فعالیت ماست.

    وی با آسیب شناسی فعالیت بنادر مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی یادآور شد:مهمترین دلیلی که می توان به آن اشاره کرد مبنی بر اینکه بنادر کشور نتوانسته اند به عنوان بنادر منطقه آزاد و ویژه نقش خود را به خوبی ایفا کنند، ضعف لجستیکی حمل و نقل در بنادر است.

    مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان عنوان کرد: باید برای رشد و رونق فعالیت بنادر، خدمات لجستیکی چابک و پویا در آنها ایجاد کنیم و بنادر به عنوان موتور محرکه در کنار توزیع تغییر نقش دهند و کالاها را از مبدا تا مقصد مدیریت کنند.

    چراغی متذکر شد: در کنار این باید در بنادر، جریان کالا و اطلاعات آن را مدیریت کنیم تا بتوانیم خدمات بهتری به صاحبان کشتی ها و محصولات ارائه کنیم. با وجود تاثیرگذاری بنادر در حمل و نقل کالا و رونق و اشتغالزایی که می تواند در هر منطقه ای ایفا کند، اما بدون همکاری سایر نهادها و سازمان ها نمی توان به این اهداف رسید.

    مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان تاکید کرد: برای پرکردن ظرفیت های خالی بندر انزلی و بندر آستارا نیاز به همکاری همه دستگاه ها است که با هم افزایی بتوانیم چنین ظرفیتی را محقق کرده و نقش بنادر در ایجاد اشتغال پایدار و رونق اقتصادی را برای استان رقم بزنیم.

    وی با اشاره به نقش سایر سازمان ها در رونق بندر آزاد انزلی، اظهار کرد: برای حفظ جایگاه بندر انزلی، باید تنوع لجستیکی را در این بندر مهیا کنیم.

    چراغی همچنین درباره بندر کاسپین گفت: سیاست سازمان بنادر، یکپارچگی است. در این مسیر به دنبال این مهم هستیم که منابع را تجمیع کرده و قیمت ارائه خدمات را کاهش دهیم. باید شرکت های حرفه ای و بین المللی لجستیکی در کشور ایجاد کنیم و در تعامل با کشورهای دیگر رونق و پویایی را برای بندر انزلی و بندر آستارا به دست آوریم.

    مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با تعریف بندرهای نسل سوم در دنیا و تشریح فعالیت این بنادر، بیان کرد: بنادر نسل سوم خود را محدود به جغرافیا نمی دانند و در زنجیره تامین کالا دخالت می کنند که رسیدن به چنین جایگاهی نیازمند ایجاد ساختاری منسجم از بازاریابی است. در این راستا، مطمئنا اساتید و دانشجویان و شرکت های دانش بنیان در توسعه صنایع بندری بسیار تاثیرگذار خواهند بود و از ایده های آنان استقبال می کنیم.

    وی دلیل استقبال از مرز خشکی به جای بندر انزلی را سنتی عمل کردن در خدمات لجستیکی و عدم مدیریت در زنجیره تامین دانست و خاطرنشان کرد: در صورتی که ضعف لجستیکی بنادر را از بین برده و به سمت مدیریت در زنجیره تامین کالا برویم مطمئنا می توانیم رونق و پویایی را برای بنادر آزاد و ویژه استان رقم بزنیم.

    برچسب ها