عصر خودرو

تلاش برای افزایش فروش محصولات پتروشیمی در بورس کالا

عصر بازار- بورس کالای ایران تلاش می‌کند تا با تمهیدات مختلف، نظر عرضه‌کنندگان محصولات، به‌خصوص پتروشیمی‌ها را تامین کند

تلاش برای افزایش فروش محصولات پتروشیمی در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از اینپیا، اطلاعیه‌های مختلفی که امسال درخصوص اجازه خرید برای خریداران غیر‌بهین‌یابی صادر می‌شود یا برداشتن سقف سهمیه برای خریداران بهین‌یابی، از جمله سیاست‌هایی است که افزایش فروش را هدف گرفته است. اما تبعات حذف سقف یا اجازه خرید به خریداران غیربهین‌یابی کدام است؟ چه کسانی از این مجال و فرصت سود می‌برند؟ طبیعتا، واسطه‌ها، برای خرید این قبیل محصولات در ابتدای صف ایستاده‌اند و با استفاده از کدهای ارزان و معاف از مالیات، به سودهای سرشاری دست پیدا خواهند کرد.

    اما گروه دوم، پتروشیمی‌ها هستند که به این شکل با فروش نقدی، حجم زیادی از محصولات خود را با کمترین دردسر آن هم به خریداران خاص عرضه خواهند کرد.گروه سوم منتفعین از این خوان نعمت، بورسی‌ها هستند که در امتداد این خرید و فروش، کارمزد بیشتری کسب می‌کنند.افزایش فروش و تلاش برای این مهم بدون تردید راهکار درستی است اما آنچه برای حفظ تعادل نسبی بازار مهم تر به نظر می‌رسد، اقدامات مسوولانه برای پیشگیری از هر نوع سوءاستفاده احتمالی است. حالا سوال مهم‌تر این است که آیا بازیگران بازار از خلأهایی که با این تصمیمات برای فرصت‌طلبان ایجاد می‌شود، بی خبرند؟نگرانی همیشگی تولیدکنندگان صنعت پلاستیک که حالا تامین مواد اولیه جزو دغدغه‌های همیشگی آنهاست، انحصاری شدن گریدها، خرید کلان مواد اولیه از سوی سرمایه‌داران و واسطه‌ها و افزایش قیمت هاست.بنابراین انتظار بازیگران اصلی صنعت پلاستیک از بورس کالای ایران، همسو کردن منافع صنایع بالادستی با منافع تولیدکنندگان و فعالان واقعی صنعت پلاستیک است.

     

    آخرین اطلاعیه پتروشیمیایی بورس کالای ایران

    عباس یعقوبی، مدیر عملیات بازار بورس کالای ایران طی نامه‌ای به کارگزاران این بازار نحوه عرضه محصولات مختلف را بر اساس عرضه بهین‌یابی و غیربهین‌یابی اعلام کرد. بر اساس این دستورالعمل پلی‌وینیل کلراید s70، اسید کلریدریک، ‌اکریلونیتریل استایرن، پلی‌وینیل کلراید s60، اوره، الکیل بنزن خطی، استایرن بوتادین رابر، پارازایلین و پلی‌بوتادین رابر محصولاتی هستند که در روزهای غیربهین‌یابی عرضه خواهند شد. علاوه بر آن کارگزاران می‌توانند گروه پلی‌اتیلن سنگین بادی، پلی‌اتیلن ترفتالات بطری و نساجی، پلی‌اتیلن سبک فیلم، پلی‌اتیلن سنگین فیلم، پلی‌اتیلن سنگین تزریقی، مونو اتیلن کلایکول، بنزن و زایلین را بدون در نظر گرفتن سقف سهمیه خریداری کنند.

    برچسب ها