عصر خودرو

نفت سنگین ایران در بازارهای جهانی بشکه ای ۴۷ دلار و ۴۹ سنت به فروش رسید

عصر بازار- بهای نفت خام سنگین ایران در بازارهای جهانی در هفته منتهی به ۱۲ مه (۲۲ اردیبهشت) با ۶۲ سنت کاهش، بشکه ای ۴۷ دلار و ۴۹ سنت خرید و فروش شد.

نفت سنگین ایران در بازارهای جهانی بشکه ای ۴۷ دلار و ۴۹ سنت به فروش رسید
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، در حالی که اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) قرار است در چهارم خرداد ماه در وین (اتریش) گردهم آمده و درباره سیاست های این سازمان در نیمه دوم سال 2017 تصمیم گیری کنند، قیمت نفت به نوسان های محدود خود ادامه می دهد.
    قیمت نفت از نشست پیشین اوپک که برای کاهش تولید نفت، توافق شد، تقریبا روند با ثباتی را طی کرده و در محدوده 45 تا 55 دلار برای هر بشکه نوسان داشته است.
    در نشست 171 اوپک که در آذرماه پارسال برگزار شد، اعضای اوپک توافق کرده بودند میزان تولید خود را در مجموع یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز کاهش دهند.
    گزارش ها از موافقت اعضای اوپک با تمدید دوباره طرح کاهش تولید در نشست آتی اوپک، حکایت دارد.
    به گزارش امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت، نرخ نفت خام سنگین ایران در هفته منتهی به 12 مه (22 اردیبهشت) 62 سنت کاهش داشته است، بر این اساس نرخ فروش نفت سنگین ایران، بشکه ای 47 دلار و 49 سنت مبادله شد.
    میانگین قیمت نفت سنگین ایران از ابتدای سال 2017 میلادی (دوازدهم دی ماه) تاکنون 51 دلار و 17 سنت بوده است.
    بهای نفت خام سبک ایران در بازارهای جهانی در دوره زمانی مورد نظر با 21 سنت کاهش، بشکه ای 45 دلار و 21 سنت خرید و فروش شد.
    همچنین در هفته مورد بررسی قیمت سبد نفتی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، با 56 سنت کاهش بشکه ای 47 دلار و 53 سنت برای هر بشکه ثبت شد.
    نفت خام دبلیو.تی.آی WTI آمریکا نیز در هفته منتهی به 22 اردیبهشت با 15 سنت افت، 47 دلار و 06 سنت برای هر بشکه داد وستد شد.
    قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال نیز با یک 40 سنت کاهش، 48 دلار و 43 سنت برای هر بشکه بود.
    علاوه براین هر بشکه نفت خام شاخص دوبی و عمان به ترتیب با 61 سنت و 71 سنت افزایش به ترتیب به قیمت 48 دلار و 94 سنت و 49 دلار و هشت سنت خرید و فروش شد.
    قیمت نفت در بازارهای جهانی که پیشتر به مرز بشکه ای 55 دلار افزایش یافته بود، به علت افزایش برخی تردیدها نسبت به توافق همه کشورها با تمدید طرح کاهش تولید نفت، روندی کاهشی یافت.
    بدین ترتیب، نرخ انواع نفت خام به زیر 50 دلار سقوط کرد و نفت خام سبک ایران نیز به حدود بشکه ای 45 دلار رسید.
    البته به تدریج در پی حمایت اغلب تولیدکنندگان نفت از طرح کاهش تولید (فریز نفتی) قیمت ها رو به بهبود گذاشته و در حال حرکت به کانال 50 تا 55 دلاری است.
    بر اساس این گزارش، یکصد و هفتاد و یکمین نشست عادی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) دهم آذرماه در وین برگزار شد که دستور کار مهم آن بررسی طرح تثبیت تولید (فریز نفتی) بود.
    در این نشست قرار شد بیشتر اعضا، میزان تولید خود را در مجموع به میزان 1.2 میلیون بشکه کاهش دهند که البته 2 کشور لیبی و نیجریه بدلیل ناامنی و بی ثباتی سیاسی، از اجرای این طرح معاف شدند.
    در این میان، برای ایران تصمیم ویژه ای اتخاد شد؛ با وجودی که عربستان و متحدانش در ابتدا تلاش داشتند ایران را وادار به پذیرش فریز نفتی و کاهش تولید کنند، در نتیجه رایزنی و دیپلماسی موفق نفتی، نه تنها کاهش تولید برای ایران لحاظ نشد، بلکه اعضا با افزایش روزانه 90 هزار بشکه ای تولید نفتی ایران در نیمه نخست 2017 موافقت کردند.
    بر این اساس، قرار شد عربستان تولید نفت خود را روزانه 486 هزار بشکه کاهش دهد، اما ایران که براساس گزارش منابع ثانویه (غیر رسمی) سه میلیون و ٧۰٧ هزار بشکه در روز تولید می کند، 90 هزار بشکه دیگر به تولید خود بیفزاید.

    برچسب ها