عصر خودرو

کارشناسان بازار مطرح کردند؛

واکنش منطقی بورس به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری

عصر بازار- شاخص بورس شنبه گذشته پس از مشخص شدن پیروز دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نزدیک به یک درصد رشد پیدا کرد که این واکنش معقول، نشان دهنده رفتارغیرهیجانی سهام داران خرد و کلان در این برهه حساس بود.

واکنش منطقی بورس به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، شاخص بازار سرمایه را می توان آینه و دماسنج اقتصاد یک کشور دانست. افت و خیز شاخص نشان گر وضعیت اقتصاد یک کشور و ارزش سهام شرکت ها و گروه های اقتصادی آن کشور است.

    حال اینکه گاهی اوقات این بالا و پایین آمدن شاخص دلیلی به غیر از تغییرات در فضای کسب و کار و اقتصاد دارد. «رویدادهای سیاسی» می تواند عامل صعود یا نزول شاخص بورس باشد که رفتارهای هیجانی سهام داران می تواند به شدت آن که معمولا تغییرات کاذب و بدون پشتوانه هستند، اضافه کند.
    البته نکته اساسی و مهم این است که در این برهه ملتهب بازار سرمایه همواره سهام داران خرد بیشترین آسیب را می بینند چرا که بیشتر تحت تاثیر جو و شرایط مقطعی به وجود آمده، قرار می گیرند.
    حال یکی از این موقعیت های حساس که می تواند بازار سرمایه را تحت تاثیر خود قرار دهد، انتخابات ریاست جمهوری است و این شرایط تنها درباره انتخابات ایران صدق نمی کند و دیدیم که در انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا هم پس از اینکه «دونالد ترامپ» پیروز این دوره زا انتخابات شد نه تنها، بورس این کشور تحت تاثیر این موضوع قرار گرفت بلکه شاخص بورس سایر کشورها هم از این نتیجه تاثیر پذیرفت.
    اما نکته مهمی که در رفتار سهامداران بازار سرمایه کشورمان در این دوره از انتخابات وجود داشت این بود که در این دوره بازار سرمایه کمتر از این جریان سیاسی تاثیر پذیری داشت و این به معنای افزایش سطح آگاهی فعالان این حوزه و کنترل رفتار هیجانی در بورس کشورمان است.
    در حالی در دوره های پیشین انتخابات ریاست جمهوری شاهد نوسانات بسیار شدید شاخص بازار سرمایه بودیم اما در این دوره نهایت واکنش شاخص، رشد کمتر از یک درصد در روز اعلام نتایج بود و این واکنش عقلایی بازار می تواند نشانگر ورود سهام داران و فعالان بورسی به دوره جدید کاری در فضای منطقی باشد. کارشناسان معتقد هستند که بازار سرمایه توانست با کنترل رفتارهای هیجانی یک واکنش منطقی به این جریان سیاسی پر قدرت داشته باشد چه در طول تبلیغات انتخابات و چه پس از اعلام نتایج آن.

    **بورس هیجانی نشد
    «حمید میرمعینی» کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تغییرات شاخص بورس پس از مشخص شدن نتایج آرای انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: واکنش بورس به نتایج انتخابات منطقی بود.
    وی با تاکید بر اینکه بازار سرمایه واکنش هیجانی به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری نشان نداد، گفت: شنبه (سی ام اردیبهشت ماه) پس از مشخص شدن نتیجه دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شاخص بورس 730 واحد رشد داشت اما این رشد شاخص منطقی بود چراکه هم خریدار وجود داشت و هم فروشنده.
    این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: به طور قطع اگر تنها شاهد ایجاد یک صف طولانی برای خرید بدون عرضه بودیم، این رفتار یک رفتار هیجانی بود اما دیدیم که برای صف ایجاد شده، فروش هم وجود داشت.
    میرمعینی با اشاره واکنش بازار سرمایه به تغییرات احتمالی کابینه از جمله تیم اقتصادی دولت، ادامه داد: هر عاملی که باعث سرعت در رونق شود، واکنش مثبت بازار سرمایه را به دنبال خواهد داشت. باید منتظر واکنش بازار به تغییرات محتوایی دولت یعنی تغییر در کابینه باشیم. وی ادامه داد: به نظر نمی رسد واکنش بازار سرمایه به این تغییرات هیجانی باشد.
    این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه بورس تابعی از اقتصاد کشور است، اظهار داشت : بازار سرمایه می تواند در تامین مالی بنگاه ها، جمع آوری نقدینگی و ... بسیار تاثیر گذار باشد. سهام داران نقش اصلی این بازار را ایفا می کنند و خوشبختانه این رفتتار منطقی نشان می دهد که آگاهی و تجربه سهام داران افزایش یافته است.
    میرمعینی با بیان اینکه بازار سرمایه به عنوان شاخص اقتصادی پیش نگر به استقبال تحولات مثبت می رود، افزود: سود و زیان سهام داران و تجربه این چند ساله سهام داران در بازار سرمایه منجر به این شده که امروز واکنش بورس در برابر رخدادهای سیاسی منطقی و بدون هیجان باشد.

    ** رشد نزدیک به یک درصد شاخص بورس با اعلام برنده انتخابات
    «حسین خزلی خرازی» کارشناس بازار سرمایه  با بیان اینکه شاخص بورس در واکنش به انتخاب آقای روحانی به عنوان رییس جمهور دولت دوازدهم، در روز شنبه 730 واحد رشد داشت، گفت: شاخص در روز اعلام نتایج ریاست جمهوری تا حدود یک درصد رشد داشت و واکنش مثبت بورس به تمدید دولت آقای روحانی با همین روند معقول به یکی دو روز بعد هم رسید.
    وی ادامه داد: واکنش به این رویداد های سیاسی متاثیر از محدوده دامنه نوسان است. معتقدم میزان حجم معاملات مهم تر از رشد شاخص بورس است و شنبه که نتیجه دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مشخص شد، میزان حجم معاملات بازار سرمایه تا پایان ساعت کار بازار سرمایه، 530 میلیارد تومان بود.، این حجم از معاملات نشان می دهد که در بازار سرمایه نشاط ایجاد شده و رشد شاخص حاصل یک رفتار هیجانی نبوده است.
    خزلی خرازی با اشاره به حمایت فعالان بازار سرمایه از آقای روحانی پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: هر چند که بازار سرمایه در دولت نهم و دهم به صورت حبابی رونق پیدا کرد و شاخص با سود تورمی رشد داشت اما برای واقعی شدن فضای بازار سرمایه در دولت یازدهم و امتداد آن در دولت دوازدهم، از سیاست های دولت روحانی حمایت کردیم.
    این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: اگر به دنبال رشد های غیر واقعی و غیر منطقی در بورس بودیم از نامزد دیگری حمایت می کردیم.
    وی با اشاره به واکنش عقلایی بازار سرمایه در روند انتخابات و نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، گفت: سال های 1384 و 1388 پس از اعلام نتیج انتخابات ریاست جمهوری شاخص بورس با ریزش بسیار زیادی مواجه شد و اتفاقا این ریزش شاخص تا چندین روز با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی تدوام داشت اما در این دوره از انتخابات دیدیم که شاخص با رشد معقول واکنش منطقی به نتیجه انتخابات داشت.
    خزلی خرازی تاکید کرد: این واکنش عقلایی بازار سرمایه به این دلیل است که در طول 4 سال گذشته فعالان بورس در یک شرایط و فضای واقعی فعالیت داشتند و آموختند که رفتار هیجانی در این برهه های حساس از خود نشان ندهند.

    برچسب ها