عصر خودرو

مالیات در قبوض برق چگونه محاسبه می‌شود؟

عصر بازار- بهای برق مصرفی مشتریان ماخذ محاسبه مالیات و عوارض براساس قانون است و عدم شمول مالیات و عوارض بربهای مذکور از مشتریان اخذ می‌شود.

مالیات در قبوض برق چگونه محاسبه می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از میزان، نحوه محاسبه مالیات در قبوض شهری یکی از موضوعات مهم محسوب می‌شود که بررسی آن به شرح زیر است:

    به عنوان مثال برای قبض برق 958 هزار تومانی مبلغ مصرف 720هزار تومان و مابه التفاوت از اعمال پیک فصل عوارض برق و آبونمان قید شده است.

    حال جای سوال دارد چرا مالیات بر ارزش افزوده در قبوض برق بر ضمه مشتری است؟ و در واقع شرکت توزیع برق دارد برای مبالغ مربوط به عوارض برق، پیک فصل و آبونمان مالیات بر ارزش افزوده اخذ می‌کند؟

    به موجب ماده (1) قانون مالیات بر ارزش افزوده، عرضه کالا‌ها و ارائه خدمات در ایران (به استثنای موارد معاف مصرح در ماده (12) و همچنین واردات آن‌ها مشمول مالیات و عوارض می‌باشد. در این راستا هیچگونه معافیتی برای برق پیش بینی نشده است.

    همچنین به موجب مفاد ماده (14) قانون فوق مأخذ محاسبه مالیات و عوارض موضوع این قانون جمع بهای کالا یا خدمت مندرج در صورتحساب یا صورت وضعیت (حسب مورد) با رعایت الزامات تبصره ذیل این ماده خواهد بود.

    بنابراین مؤدیان مشمول و ثبت نام شده این نظام مکلفند مالیات و عوارض متعلقه را نسبت به مبلغ ناخالص مندرج در صورتحساب یا صورت وضعیت (حسب مورد) محاسبه و از طرف دیگر معامله وصول و وفق ترتیبات مقرر در ماده (21) در وجه سازمان امور مالیاتی کشور تادیه نمایند.

    بر این اساس بهای برق مصرفی مشتریان ماخذ محاسبه مالیات و عوارض براساس قانون است و عدم شمول مالیات و عوارض بربهای مذکور از مشتریان اخذ می‌شود.

    شایان ذکر است در مواردی که وجوه دریافتی، جزء‌ بهای برق یا خدمت ارائه شده تلقی نگردد (عرضه کالا و یا ارایه خدمت نباشد)، به عنوان مأخذ محاسبه مالیات و عوارض ارزش افزوده نیز محسوب نخواهد شد.

    گفتنی است، سایر مبالغ مندرج در قبوض از قبیل آبونمان و جریمه مازاد بر الگوی مصرف که ماهیت آن نرخ بهای برق مصرفی می‌باشد، مشمول مالیات و عوارض موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده است.

    برچسب ها