عصر خودرو

افزایش عرضه سهام با تخلیه هیجان انتخاباتی

عصر بازار- بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته و پس از فروکش کردن تب و تاب انتخابات ریاست جمهوری با کاهش شاخص مواجه شد.

افزایش عرضه سهام با تخلیه هیجان انتخاباتی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در بازار دیروز معامله‌گران در حالی فعالیت خود را شروع کردند که به دنبال رشد بازار پس از برگزاری انتخابات و انتخاب مجدد حسن روحانی به‌عنوان ریاست جمهوری شاهد افزایش عرضه‌ها بودند. با توجه به فروکش کردن هیجان ناشی از انتخابات، بازارهای موازی نیز شاهد آرامش هستند. بهای ارز و ملک بدون تغییر باقی ماند و دورنمای تغییر آن نیز در کوتاه‌مدت به نظر نمی‌رسد. در این شرایط اکثر معامله‌گران در انتظار آینده و مشخص شدن ترکیب هیات دولت و سیاست‌های کلان اقتصادی خواهند بود. شاخص کل دیروز با افت 70 واحدی به رقم 81هزار و 124واحد رسید.

    نماد معاملاتی سه شرکت پالایش نفت بندر‌عباس، ایران خودرو و گل‌گهر سیرجان، بیشترین تاثیر منفی را در محاسبه شاخص کل داشتند. در بازار دیروز تعداد زیادی از نمادها برای برگزاری مجامع یا انتشار گزارش‌های سالانه با توقف مواجه شدند. در مهم‌ترین‌ تحولات نمادهای قند مرودشت، بهپاک، تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا، صنایع غذایی مینوشرق، صنایع مس شهید باهنر، داروسازی ابوریحان، صنایع لاستیکی سهند، بورس کالا و پتروشیمی خراسان متوقف شدند. در بازار دیروز در گروه پتروشیمی مدیرعامل پتروشیمی خلیج فارس از برنامه‌ریزی تولید دو محصول پلیمری جدید برای نخستین بار در تاریخ صنعت پتروشیمی ایران خبر داد و گفت: این محصولات پلیمری زنجیره محصولی بوده که در ایران تاکنون تولید نشده و در سطح صنایع پتروشیمی جهان هم انحصاری است. وی افزود: تفاهم‌نامه ساخت مجتمع جدید پتروشیمی در عسلویه با یک شرکت اروپایی با هدف تولید این دو محصول خاص پلیمری امضا شده است.

    در گروه فلزی واردات فولاد خام در فروردین ماه به صفر رسید و تنها 29 هزار تن انواع محصولات فولادی وارد کشور شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 89 درصد کاهش نشان می‌دهد. به گزارش انجمن فولاد ایران، شرکت‌های فولاد‌ساز کشور در فروردین امسال، یک میلیون و 734 هزارتن فولاد خام تولید کردند. این رقم در مدت مشابه سال 95، یک میلیون و 507 هزار تن بود. از این میزان، یک میلیون و 334 هزار تن از طرف «بخش خصوصی شده» و 400 هزار تن از سوی «بخش خصوصی» تولید شده است. علاوه بر این طی فروردین ماه، یک میلیون و 567 هزار تن انواع محصولات فولادی (تیرآهن، کلاف، ورق عریض، میلگرد، ورق گرم، ورق سرد، ورق پوشش‌دار و...) در کشور تولید شد که در مقایسه با میزان تولید مدت مشابه سال 95 (یک میلیون و 334 هزار تن)، حاکی از رشد 17 درصدی است. طی مدت یاد شده 439 هزار تن فولاد خام و 102 هزار تن انواع محصولات فولادی صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال 95 (343 هزار تن فولاد خام و 172 هزار تن محصولات فولادی) به ترتیب 28 درصد رشد و 41 درصد کاهش داشته است.

    در گروه لاستیک و پلاستیک شرکت تولیدی ایران تایر اطلاعات و صورت‌های مالی سال منتهی به 30 اسفند ماه 1395 را با سرمایه حدود 29 میلیارد تومانی به‌صورت حسابرسی نشده منتشر کرد. شرکت تولیدی ایران تایر در دوره 12 ماهه سال مالی منتهی به 30 اسفند ماه 1395، مبلغ 388 میلیارد و 763 میلیون ریال سود خالص شناسایی کرد و بر این اساس به هر سهم مبلغ یک هزار و 357 ریال سود اختصاص داد. «پتایر» زیان انباشته پایان دوره را مبلغ 110 میلیارد و 841 میلیون ریال اعلام کرد. در گروه خودرویی چرخشگر در مجمع خود به تقسیم12درصد سود به ازای هر سهم (سه ریال )پرداخت. در گروه حمل‌ونقل «حپارسا» با کاهش سود هر سهم برای سال مالی منتهی به شهریور ماه سال 96 معادل 38درصد مواجه شد و سود هر سهم خود را به هزار و 644 ریال کاهش داد. این شرکت در 6ماهه 857 ریال آن را محقق کرده است.

    در گروه غذایی شرکت کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان در مجمع خود به ازای هر سهم 250ریال تقسیم کرد. در این گروه قند مرودشت با تعدیل مثبت 19درصدی شاهد توقف نماد بود. در گروه تجهیزات تراکتور‌سازی ایران در نامه‌ای دیروز خبر از تعدیل سود این شرکت از 401ریال به 450ریال داد. در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل با شاخصی منفی بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به 205میلیارد تومان و در فرابورس به 308میلیارد تومان بالغ شد.

    برچسب ها