عصر خودرو

مدیرعامل سمات مطرح کرد:

نشت اطلاعات سهامداری در سمات ممکن نیست

عصر بازار- محسنی گفته است: شرکت سپرده گذاری مرکزی تعداد ۲۶۰ کد سهامدار خارجی در سال ۹۵ صادر کرد که درمقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن، شاهد رشد ۴۶ درصدی صدور کد برای سرمایه گذاران خارجی بودیم.

نشت اطلاعات سهامداری در سمات ممکن نیست
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از اقتصاد آنلاین، محمدرضا محسنی ، مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) به تشریح آخرین تحولات و جزییات اقدام های جدید این رکن مهم بازار سرمایه پرداخته است.

    - نحوه تسویه و عملیات پایاپای معاملات الگوریتمی و شرطی به چه گونه است؟

    معاملات الگوریتمی در واقع نحوه انجام معاملات است که بر روی بازار و میزان کارمزد ارکان تاثیری ندارد، در نتیجه این موضوع تاثیری بر روی سامانه پس از معاملات ندارد، لذا تسویه معاملات همچنان به صورت عادی و مشابه قبل خواهد بود.

    -  سال ٩٥ چقدر سمات سود محقق کرده است؟

    سود هر سهم شرکت سپرده گذاری مرکزی با 26 درصد رشد به رقم 660 ریال رسید که در مجمع 10 درصد آن، میان سهامداران توزیع شد.

    - مذاکرات با کره جنوبی برای راه اندازی اتاق پایاپای مشترک و امکان حضور سرمایه گذار خارجی در بازار بدهی به کجا رسید ؟

    مذاکرات گسترده ای در طول دو سال گذشته برای اتصال دو بازار انجام شده است و هم اکنون در مرحله تدوین ساز و کارهای نهایی برای آغاز همکاری ها هستیم.

    خوشخبتانه در هفته جاری جلسه خوبی با دکتر دکتر هادی اخلاقی فیض مدیرعامل بانک ملت برای رفع مبادلات  ارزی و بانکی برگزار شد به طوریکه این بانک، آمادگی خود را برای توسعه همکاری های بازار سرمایه ایران و کره جنوبی اعلام کرد.

    همچنین در این جلسه مقرر شد، دو کارگروه برای تدوین نظام پرداخت و تسویه معاملات با هدف پوشش ریسک و همکاری های مشترک برای افزایش تعاملات بین المللی راه اندازی شود تا راهکارهای عملیاتی در این زمینه برداشته شود.

    خوشبختانه به تازگی شعبه بانک ملت در سئول پایتخت کره جنوبی بعد از اخذ مجوزهای لازم راه اندازی شده است و این شعبه می تواند همکاری های لازم را خصوص اتصال بازارهای مالی دو کشور انجام دهد.

    - برای ٤٩ میلیون نفر  مشمول سهام عدالت  چه تمهیدات ساختاری در صورت آزادسازی این سهام و یا تعریف مجدد در قالب صندوق های قابل معامله اندیشیده شده است؟

    هنوز در خصوص نحوه آزاد سازی سهام عدالت تصمیم گیری نهایی نشده است اما شرکت سپرده گذاری مرکزی این طرح را در قالب ایجاد صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله به سازمان بورس ارسال کرده است تا رایزنی های لازم برای تصویب و نحوه اجرای آن در بازار سرمایه اتخاذ شود.

    -  آیا راه اندازی اتاق پایاپای سهام پدیده خارج از بازار سرمایه را مجاز مَی دانید؟

    ارائه مجوز راه اندازی سامانه معاملات پدیده در حوزه اختیارات سازمان بورس و اوراق بهادار است. با توجه به اینکه سازمان بورس مجوزی برای انجام عملیات اتاق پایاپای سهام پدیده صادر نکرده است، این شرکت هیچ گونه اقدامی در این زمینه انجام نخواهد داد.

    -  تعداد دقیق کد های سهامداری حقیقی و حقوقی صادر شده تا کنون را بفرمایید؟

    شرکت سپرده گذاری مرکزی در ماه گذشته 16 هزار کد سهامدار جدید در بازار سرمایه صادر کرد تا تعداد کدهای سهامداری به رقم 9 میلیون و 364 هزار کد برسد.

    در حال حاضر بیش از 4 میلیون و 808 هزار مرد و 2 میلیون و 268 هزار زن در بازار سرمایه کد سهامداری دریافت کرده اند، علاوه بر اینکه بیش از 51 هزار کد حقوقی نیز صادر شده است.

    - تعداد سرمایه گذاران خارجی و حجم پول فعال شده آنها پس از برجام را بفرمایید.

    شرکت سپرده گذاری مرکزی تعداد 260 کد سهامدار خارجی در سال 95 صادر کرد که درمقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن، شاهد رشد 46 درصدی صدور کد برای سرمایه گذاران خارجی بودیم.

    در آخرین ماه سال گذشته نیز تعداد 18 کد سهامدار خارجی جدید در بازار سرمایه صادر شد تا مجموع کد سهامداران خارجی به 820 کد برسد.

    نخستین کد سهامدار خارجی بازار سرمایه ایران را آبان ماه سال 73 یک شرکت آلمانی دریافت کرد و تاکنون 820 کد سهامدار خارجی در این بازار صادر شده است.

    درحال حاضر سرمایه گذارانی از آمریکا، انگلیس، اسپانیا، روسیه، آلمان، سوییس، سوئد، لهستان، ازبکستان، جمهوری آذربایجان، چین، هلند، هند، ترکیه، لبنان، آفریقای جنوبی، ژاپن، قبرس، ایتالیا، امارات، نروژ، یونان، اندونزی، مالدیو، لهستان، کانادا، جزایر کیمن، هنگ کنگ، قطر، عراق، پاکستان، سوریه، لوکزامبورگ، کویت، نیوزیلند، مالزی، کره جنوبی، گرجستان، ارمنستان و افغانستان فعال هستند.

    - چه اقدام هایی با اداره ثبت شرکت ها به منظور تسهیل و تسریع فرآیند  افزایش سرمایه صورت گرفته است؟

    سازمان بورس و اوراق بهادار اقدامی را درزمینه تسهیل و بهبود فرآیند های افزایش سرمایه شرکت ها انجام داده است اما هنوز دستورالعملی در این خصوص به شرکت سپرده گذاری مرکزی ارسال نشده است.

    -  آمار دقیق میزان سپرده گذاری سهام جدید شرکت های خصوصی در سال گذشته از محل افزایش سرمایه را بفرمایید.

    شرکت سپرده گذاری مرکزی در سال 95 پذیره نویسی 29 شرکت را به ارزش 66 هزار میلیارد ریال انجام داد.

    -  آیا نشت اطلاعات سهامداری از سمات در حین معاملات سهام امکان پذیر است؟

    تمامی اطلاعات معاملات سهامداران بعد از ساعت کاری بازار به شرکت سپرده گذاری مرکزی ارسال می شود و بطور تئوریک این اطلاعات نمی تواند در تصمیم گیری سهامداران نقش اساسی ایفا کند زیرا مشخص نیست، روز کاری بعد چه اتفاقی در بازار رخ خواهد داد . نکته حائز اهمیت دیگر این است که سایر ارکان بازار سرمایه به اطلاعات سهامداران دسترسی دارند.

    در طول دو سال گذشته نیز هیچ گونه شکایتی را در خصوص انتشار اطلاعات سهامداران دریافت نکرده ام.

    برچسب ها