عصر خودرو

صادرات میعانات گازی فازهای ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی از مرز ۴ میلیون بشکه گذشت

عصر بازار- مجری فازهای ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی گفت: تاکنون چهار میلیارد مترمکعب استاندارد گاز ترش (پالایش نشده) از فازهای ۲۰ و ۲۱ تولید و چهار میلیون بشکه میعانات گازی صادر شده است.

صادرات میعانات گازی فازهای ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی از مرز ۴ میلیون بشکه گذشت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، علیرضا عبادی گفت: مجموع میعانات گازی تولید شده در فازهای 20 و 21 پارس جنوبی پنج میلیون و 252 هزار و 262 بشکه بوده است.
    وی افزود: از این مقدار تاکنون چهار میلیون و 2 هزار و 233 بشکه به بازارهای خارجی و داخلی از جمله مجتمع پتروشیمی نوری در عسلویه و پالایشگاه ستاره خلیج فارس صادر شده است.
    ارسال میعانات گازی از فازهای 20 و 21 پارس جنوبی به پالایشگاه ستاره خلیج فارس در حالی صورت می گیرد که دهم اردیبهشت ماه امسال فاز نخست این پالایشگاه با ظرفیت 120 هزار بشکه میعانات گازی به بهره برداری رسمی رسیده بود.
    مجری فازهای 20 و 21 تولید میعانات گازی این فازها را داری ثبات و رو به افزایش عنوان کرد و گفت: هم اکنون روزانه به طور میانگین 48 هزار بشکه میعانات گازی در این 2 فاز تولید و ذخیره سازی می شود.
    وی با بیان این‌که خوشبختانه فازهای 20 و21 با تولید محصولات مورد نظر وارد چرخه ارزآوری شده است، اظهار کرد: افزون بر تولید و صادرات میعانات گازی، هم اکنون اتان تولیدی این فازها هم به مجتمع های پتروشیمی پارس جنوبی ارسال می‌شود.
    عبادی به تولید تجمعی گاز از بخش فراساحل فازهای 20 و 21 اشاره کرد و گفت: از آغاز بهره برداری از 2 سکوی 20 و 21، در مجموع حدود چهار میلیارد مترمکعب استاندارد گاز ترش استحصال شده است.
    به گفته وی، از زمان بهره برداری از سکوی 21 (آذرماه 95) تاکنون سه میلیارد و 223 میلیون متر مکعب و از سکوی 20 (اسفندماه سال 95) هم 716 میلیون متر مکعب گاز ترش از موقعیت مخزنی این سکوها برداشت شده است.
    فازهای 20 و 21 روزهای پایانی فروردین ماه سال 96 به همراه 2 مگاپروژه بزرگ دیگر شامل فازهای 17و18 و 19 پارس جنوبی از سوی دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری دولت یازدهم در عسلویه به‌طور رسمی افتتاح شد و به بهره برداری رسید.
    میدان گازی پارس جنوبی، بزرگ ترین منبع گازی جهان است که روی خط مرزی مشترک ایران قرار دارد؛ مساحت این میدان 9700 کیلومتر مربع است که سهم متعلق به ایران 3700 کیلومتر مربع وسعت دارد.
    ذخیره گاز این بخش از میدان 14 تریلیون مترمکعب گاز به همراه 18 میلیارد بشکه میعانات گازی است که هشت درصد کل گاز دنیا و نزدیک به نیمی از ذخایر گاز کشور را شامل می شود.

    برچسب ها