عصر خودرو

پور ابراهیمی در نشست هم‌اندیشی استان‌های خرماخیز کشور تاکید کرد؛

لزوم عرضه خرما در بورس کالای ایران

عصر بازار- عرضه خرما در بورس کالا با تعیین قیمت مرجع به رونق معاملات این محصول کمک کرده و درعین‌حال می‌تواند نقش مهمی در تأمین مالی صادرکنندگان ایفا کند.

لزوم عرضه خرما در بورس کالای ایران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایانا، در نشست هم‌اندیشی استان‌های خرما خیز کشور که صبح امروز از سوی انجمن ملی خرما برگزار شد در مورد فضای اقتصادی این محصول در کشور، وضعیت کشت جایگزین و میزان بهره وری از منابع آب در نخلستان ها، قیمت تمام شده محصولات، تنوع، درجه بندی، بسته بندی مناسب و بهداشتی و در نهایت اتصال مستقیم به بازاری شفاف گفت و گو شد و در زمینه رونق بازار این محصول بررسی هایی صورت گرفت.

    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی همچنین بر لزوم عرضه خرما در بورس کالای ایران هم اشاره کرد و گفت: عرضه خرما در بورس کالا با تعیین قیمت مرجع به معاملات این محصول کمک کرده و درعین‌حال می‌تواند نقش مهمی در تأمین مالی صادرکنندگان ایفا کند.
    محمدرضا پور ابراهیمی همچنین قیمت تمام‌شده بالای محصولات کشاورزی را از دیگر چالش‌های حوزه کشاورزی عنوان و تصریح کرد: قیمت تمام‌شده بالا امکان رقابت را از تولیدکنندگان گرفته و درعین‌حال حاشیه سود را پایین آورده است. قیمت تمام‌شده در کشور ما دو تا سه برابر کشورهای دیگر است.
    این نماینده مجلس تأمین مالی را هم از پیش‌نیازهای صادرات دانست و گفت: صادرکنندگان برای گسترش کسب‌وکار خود به تأمین مالی هم احتیاج دارند.
    پور ابراهیمی با تأکید بر لزوم حمایت‌های مالی از صادرکنندگان، بر تقویت صادرات غیرنفتی تأکید کرد.
    وی در این نشست در مورد فضای اقتصادی حوزه خرما در کشور گفت: مجموعه تشکل‌های ما در حوزه اهداف کلان مشترک است، اما در حوزه عملیات اجرایی مشکلات زیادی وجود دارد.
    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به رابطه خوب ایران و روسیه و ظرفیت‌های بسیار برای صادرات تولیدات ایرانی از جمله خرما به این کشور گفت: مجموع صادرات ما به روسیه در سال 95، تنها 300 میلیون دلار و یک‌پنجم میزان صادرات روسیه به ایران بوده است.
    پور ابراهیمی با اشاره به سفر اخیر خود به روسیه و دیدار با سفیر ایران در این کشور گفت: از موضوعاتی که سفیر این در کشور روسیه مطرح کرد این بود که فعالان اقتصادی ایرانی بزرگ‌ترین مانع فعالیت اقتصادی خودشان هستند و رقابت تاجران ایرانی با یکدیگر مشکلات زیادی به وجود آورده است، بر همین اساس اگر صادرات از منبعی شفاف صورت بگیرد دیگر مشکلی در این زمینه پیش نخواهد آمد.
    دانشکده خرما راه اندازی شود
    رئیس انجمن ملی خرما نیز در این نشست گفت: باید به بخش خصوصی بیشتر توجه و اعتماد کرد و مسئولان دولت با برون سپاری فعالیت‌ها، ضمن کمک به کوچک شدن دولت، کارها را به بخش خصوصی واگذار کنند.
    محسن رشیدفرخی با تاکید بر لزوم استفاده از نیروی کار و مدیران متخصص در حوزه‌های مختلف گفت: برای پیش بردن کار به صورت تخصصی در حوزه خرما پیشنهاد راه اندازی دانشکده خرما مطرح می‌شود که امیدواریم در صورت امکان پیگیری و اجرایی شود.

    در ادامه رئیس اتاق کرمان بر تهیه نقشه راه صنعت خرمای کشور تاکید کرد و گفت: اگر چه در گذشته خوشه صنعتی کسب و کار خرما در کرمان راه اندازی شده اما هنوز مشکلات و دغدغه‌هایی در این زمینه وجود دارد به طوری که سالانه باید نگران افزایش تولید، خرید تضمینی و... باشیم.
    سیدمهدی طبیب زاده، با اشاره به مشکل کم آبی استان کرمان خواستار افزایش بهره‌وری در زمین تولید خرما شد. وی گفت: در زمینه تولید خرما با راه اندازی مرکز تحقیقات می‌توان تولید این محصول را دگرگون کرد.
    در پایان این نشست  3 تفاهم نامه شامل تفاهم نامه انجمن ملی خرما با شرکت شهرک‌های صنعتی ایران در زمینه توسعه بازار، تفاهم نامه انجمن ملی خرما با مرکز مطالعات آب و کشاورزی اتاق ایران در زمینه بهره وری در آب و تفاهم نامه بین مرکز مطالعات آب و کشاورزی اتاق ایران و معاونت باغبانی جهاد کشاورزی در زمینه کشت و اصلاح نخلستان ها با نظر انجمن خرمای کشور به امضا رسید.

    برچسب ها