عصر خودرو

معاون اجرایی سازمان بورس:

انجام معاملات خودکار و معاملات پربسامد نیاز به مجوز ندارد

عصر بازار- سیداحمدعراقچی، معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار که اواخر بهمن ماه سال گذشته به ضرورت انجام معاملات بازار سرمایه با ابزارهای هوشمند شامل معاملات الگوریتمی(خودکار) و همچنین معاملات پربسامد تاکید کرده بود طی نامه ای خطاب به حسن قالیباف، مدیر عامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران و امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس اعلام کرد: انجام معاملات خودکار (Algorithmic trading) و نیز معاملات پربسامد(high - frequency) از نظر سازمان بورس و اوراق بهادار، بلامانع بوده و معامله گران بورس تهران و فرابورس می توانند برای انجام معاملات از ابزارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات استفاده کنند.

انجام معاملات خودکار و معاملات پربسامد نیاز به مجوز ندارد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، در نامه معاون اجرایی سازمان بورس آمده است: در راستای توسعه ابزارهای معاملاتی، گسترش ضریب نفوذ و تسهیل هرچه بیشتر معاملات در بورس های اوراق بهادار به آگاهی می رساند انجام معاملات خودکار (Algorithmic trading) و نیز معاملات پربسامد(high - frequency) از نظر سازمان بورس و اوراق بهادار، بلامانع بوده و معامله گران می توانند برای انجام معاملات از ابزارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات استفاده کنند. به کارگیری این ابزارها نیازی به اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار ندارد، لیکن رعایت مقررات و دستور العمل های ناظر بر انجام معاملات و سایر موارد مرتبط لازم الاجرا خواهد بود.

    لطفا ترتیبی اتخاذ گردد تا آمار معاملات به تفکیک نوع آنها به صورت دوره ای و حداکثر هر سه ماه یک بار به این سازمان ارسال شود.

    به گفته سید احمد عراقچی، سازمان بورس و اوراق بهادار برای فراهم شدن بستر معاملات الگوریتمی و پر بسامد، تمهیدات لازم را  اتخاذ کرده و توسعه این معاملات را به عنوان یک راهبرد اساسی در دستور کار خود قرار داده است.

    عراقچی با بیان اینکه برای تحقق این امر پیش نیازهای لازم از جمله بستر فنی مناسب برای سامانه معاملات در حوزه های تکنولوژی و IT مهیا شده است، گفت: پتانسیل و ظرفیت لازم برای توسعه معاملات الگوریتم در بازار سرمایه ایران فراهم شده است و سازمان بورس برای اجرای قوانین، مقررات و دستورالعمل ها نظارت خواهد داشت.

    معاون سازمان بورس تاکید کرد: برای استفاده از این ابزارها مجوز خاصی از سوی سازمان برای شرکت ها صادر نمی شود و سازمان بورس در کنار مهیا کردن بسترهای لازم برای اجرایی شدن این معاملات اجازه عمومی صادر کرده و هر فرد یا شرکتی که توانایی و دانش کافی و البته تجربه لازم برای اجرای آن را داشته باشد می تواند از آن بهره گیرد.

    برچسب ها