عصر خودرو

از امروز آغاز می‌شود؛

عرضه اوراق اختیار فروش تبعی سهام شرکت ایران ترانسفو در بورس تهران

عصر بازار- عرضه اوراق اختیار فروش تبعی سهام شرکت ایران ترانسفو از امروز دوشنبه ۹۶.۳.۱ در بورس اوراق بهادار تهران آغاز شده است.

عرضه اوراق اختیار فروش تبعی سهام شرکت ایران ترانسفو در بورس تهران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از  فارس، تازه‌ترین خبرهای دریافتی از اداره ابزارهای نوین مالی حاکی است، شرکت صنعت و تجارت آداک (سهامی خاص) در نظر دارد، اوراق اختیار فروش تبعی بر روی سهام ایران ترانسفو با نماد معاملاتی "هتراس608" را منتشر کند.

    شرکت صنعت و تجارت آداک هم اکنون بیش از 31 درصد از کل سهام شرکت ایران ترانسفو را در اختیار دارد و بر اساس آخرین تغییرات هیات مدیره، این شرکت ترکیبی زنانه اعضای سه نفره آن‌ را تشکیل داده است.

    بر اساس این گزارش، اختیار معامله توافقی است بین واگذار کننده و تحصیل کننده حق خرید یا فروش دارایی تعهد شده، بدین صورت که دارنده اختیار حق خرید یا فروش دارایی خاصی را با قیمت مشخصی و در تاریخ معینی در زمان آینده خواهد داشت.

    بنابر این گزارش، نماد معاملاتی "هتراس608" بر روی سهام پایه شرکت ایران ترانسفو (سهامی عام) با قیمت اعمال 6767 ریال در تاریخ 96.8.3 طی دوره معاملاتی 96.3.1 الی 96.8.29 منتشر و معامله می‌شود.

    همچنین سقف خرید این اوراق 10 میلیون ورقه و بالاتر از آن با موافقت عرضه کننده برای هر کد معاملاتی حقوقی و 50 هزار  ورقه برای هر کد معاملاتی حقیقی در کل دوره معاملاتی اوراق در نظر گرفته شده است.

    حداقل حجم عرضه روزانه 25 میلیون ورقه و کل حجم عرضه 50 میلیون ورقه اوارق تبعی خواهد بود که شرکت صنعت و تجارت آداک (سهامی خاص) از طریق کارگزاری تامین سرمایه نوین آن را عرضه خواهد کرد.

    شرایط تسویه تعهدات در تاریخ اعمال خرید سهم به قیمت اعمال از دارنده اوراق اختیار فروش تبعی می‌باشد. این اوراق، معاملات ثانویه نداشته و خریداران حق فروش مجدد این اوراق را ندارند.

    خریدار نمی‌تواند بیش از تعداد سهام پایه‌ای که در اختیار دارد و همچنین بیش از سقف مجاز خرید هر کد معاملاتی، اوراق تبعی را خریداری کند، لذا تعداد اوراق اختیار فروش تبعی معتبر در پایان هر روز معاملاتی حداکثر می‌­تواند معادل دارایی سهامدار در سهم پایه و با رعایت سقف خرید مجاز در اطلاعیه باشد.

    همچنین در صورتی که تعداد اوراق اختیار فروش تبعی خریداری شده توسط سهامدار از تعداد سهم پایه تحت مالکیت وی در پایان هر روز و سقف خرید هر کد معاملاتی بیشتر شود، در این صورت به طور سیستمی تعداد اوراق تبعی متناسب با تعداد سهام تحت مالکیت وی در پایان هر روز و سقف خرید هر کد معاملاتی بیشتر شود، در این صورت به طور سیستمی تعداد اوراق تبعی متناسب با تعداد سهام تحت مالکیت و سقف خرید هر کد معاملاتی تعدیل شده، اوراق مازاد فاقد ارزش بوده و عرضه کننده تعهدی در قبال استرداد ثمن اوراق مازاد و نیز اعمال آن بخش از اوراق در تاریخ اعمال نخواهد داشت.

    ساعت معاملات 9 الی 13 بوده و فقط عرضه کننده مجاز به فروش است.

    مفهوم و کارکرد طرح بیمه سهام یا «اوراق اختیار فروش تبعی» در ایران این است که سهامدار عمده یا همان ناشر اوراق مزبور تضمین می‌کند که سهم N تومانی شرکت را در سررسیدی مشخص N تومان به علاوه 20 درصد از سهامدار جزء خریداری کند.

    در واقع در این طرح سهام براساس نرخ بازده بدون ریسک 20 درصدی با کف قیمتی تعیین شده توسط سهامدار عمده مواجه می‌شود، حال آنکه سقف قیمت آن محدودیتی ندارد. بر همین مبنا ناشر اوراق اختیار فروش تبعی که سهامدار عمده است، بازده مثبت 20 درصدی در سررسید مشخص برای سهامداران حقیقی و جز را تضمین می‌کنند.

    به زبانی ساده و در یک جمله می‌توان گفت که اوراق اختیار فروش تبعی سهام، ابزاری است که پشتوانه آن خود سهم است و ریسک خریداری سهام را بر مبنای اوراق فاقد ریسک تضمین می‌کند.

    برچسب ها