عصر خودرو

مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان:

شاخص، تنها ملاک سنجش کارآمدی بازار سرمایه نیست

عصر بازار- مصطفی صفاری، مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان، گفت: سنجش عملکرد بازار سرمایه و ارائه تحلیل در خصوص بورس با یک عامل امکان پذیر نیست.

شاخص، تنها ملاک سنجش کارآمدی بازار سرمایه نیست
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، مصطفی صفاری با تاکید بر اینکه توجه بیش از اندازه به تغییرات شاخص غیر منطقی است، گفت: نمی توان تنها، شاخص کل را ملاک سنجش کارآمدی بازار سرمایه دانست.

    وی افزود: ارزش بازار، حجم معاملات، سرعت داد و ستد و از همه مهمتر نقدشوندگی در بازار سرمایه از دیگر عوامل سنجش کارایی بازار سرمایه هستند و با استفاده از مجموع آنها می توان بازار سرمایه را تحلیل کرد. بحث ریسک و عمق بازار نیز از دیگر عوامل تعیین‌کننده هستند که بر عملکرد بازار سرمایه تاثیر می‌گذارد.

    این استاد دانشگاه با بیان اینکه نسبت ارزش بازار سرمایه با تولید ناخالص ملی نشان دهنده اقتصاد کشور است، ادامه داد: میزان ارزش بازار و نقد شوندگی دو فاکتور مهم سنجش عملکرد بازار سرمایه  هستند. نقد‌شوندگی همواره یکی از مزیت‌های اصلی بازار سرمایه در مقایسه با بازارهای رقیب است و در یک بازار نقدشونده معاملات با کمترین وقفه زمانی انجام می‌شود.

    به گفته این کارشناس بازار سرمایه اهمیت نقدشوندگی بازار سرمایه به حدی است که به عنوان یکی از معیارهای اصلی توسعه‌یافتگی قلمداد می‌شود.

    مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان با اشاره به اینکه در آمریکا هر سه ماه یک بار کل ارزش بازار سرمایه داد و ستد می شود، گفت: در بورس نیویورک سالیانه 4 بار ارزش کل بازار سرمایه داد و ستد می شود اما در بورس ما نیمی از این میزان معامله می شود.

    صفاری ادامه داد: برای آنکه بخواهیم شاخص بورس کشور را دماسنج اقتصاد بدانیم باید چندین فاکتور مورد بررسی قرار بگیرد نه آنکه فقط نوسانات شاخص کل را ملاک قرار دهیم.

    مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان با تاکید بر اینکه رفع محدودیت های بازار سرمایه یکی از مهمترین اقدامات توسعه محور سال های اخیر است، ادامه داد: رویه‌هایی که در بازار سرمایه ایران برای کنترل نوسان شاخص در نظر گرفته شده شامل حجم مبنا و محدوده نوسان قیمت و همچنین توقف معاملات موجب می شود که فرآیند اصلاح بازار طولانی شده و نقدشوندگی بازار کاهش یابد.

    وی به حذف محدودیت دامنه نوسان اشاره کرد و با بیان اینکه حجم مبنا نیز باید بر اساس سهام شناور تعیین شود و نه سهام ثبتی شرکت، گفت: نباید حجم مبنا را به صورت کامل حذف کرد و همچنین ما باید مانند همه دنیا دامنه نوسان را بر اساس اندازه شرکت ها در بازه ای 20 تا 30 درصدی تعریف کنیم.

    وی با اشاره به اینکه باید به استانداردهای بورس‌های جهانی نزدیک‌تر شویم، گفت: هر چه دامنه نوسان روزانه قیمت ها در بورس بازتر باشد نقدشوندگی بازار نیز بهبود خواهد یافت و این روند قدرت تحلیل سهامداران و عمق بازار را افزایش می دهد.

    برچسب ها