عصر خودرو

کاهش دامنه نوسان دلار;

فضای بازار ارز عادی شد

عصر بازار- دلار که در اولین روز هفته تحت‌تاثیر اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری بیشترین افت در سال ۹۶ را تجربه کرد، روز یکشنبه نوسان کمی را به ثبت رساند.

فضای بازار ارز عادی شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در دومین روز هفته فضای بازار آرام‌تر بود و به‌سوی عادی شدن حرکت کرد. روز یکشنبه دلار از فاز کاهشی خارج شد و با 2 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 750 تومان رسید. این افزایش در شرایطی به ثبت رسید که در ساعات ابتدایی روز هیجان کاهشی قیمت را تا نزدیکی محدوده 3 هزار و 730 تومان پایین برد. به گفته فعالان، کاهش جو روانی حاصل از اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری مهم‌ترین عاملی بود که منجر به افت دامنه نوسانات شد؛ چراکه فروش‌های هیجانی ارزی را کاهش داد. با افزایش آخرین روز اردیبهشت‌ماه، میزان بازدهی دلار در دومین ماه سال به صفر رسید.

    این در حالی بود که در فروردین‌ماه، 7/ 0 درصد از ارزش خود را از دست داده بود. دلار در دومین ماه سال 96، نوسانات بسیار محدودی داشت و تنها در کانال 3 هزار و 700 تومان نوسان کرد. بخش زیادی از علت دامنه نوسانات محدود این ارز در اردیبهشت، احتیاط معامله‌گران پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری بود. انحراف معیار دلار در دومین ماه سال 96، به 7 تومان رسید. برخلاف افت قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی راه کاهشی خود را در پیش گرفت و با هزار تومان افت به قیمت یک میلیون و 217 هزار تومان رسید. به گفته فعالان، معامله‌گران سکه روز یکشنبه سعی کردند با احتیاط در معاملات حضور داشته باشند و در انتظار آغاز بازارهای جهانی از روز دوشنبه باشند. با وجود کاهش روز آخر، سکه در اردیبهشت 1/ 0 درصد رشد کرد.

    پرش از کف

    روز یکشنبه دلار معاملات خود را در محدوده 3 هزار و 730 تومان و با قیمت 3 هزار و 737 تومان آغاز کرد؛ این قیمت 11 تومان پایین‌تر از قیمت بسته شده روز شنبه بود. به گفته فعالان، در ساعات انتهایی روز شنبه و پس از پایان کار صرافی‌ها، فروش‌های هیجانی ارزی در بازار ادامه یافت و اثر آن به روز یکشنبه منتقل شد. پس از شروع کاهشی، در ادامه قیمت این ارز حتی تا نقطه 3 هزار و 732 تومان پایین رفت ولی با رسیدن به این رقم، خریداران وارد بازار شدند و در برابر افت بیشتر مقاومت کردند. مقاومت آنها موجب شد قیمت دلار ابتدا به محدوده 3 هزار و 740 تومان و سپس به سطح 3 هزار و 750 تومان بازگردد. با این حال، از ساعت 12:30 فضای بازار آرام شد و شدت نوسانات کندتر شد. از این ساعت تا ساعت 15، دلار در دامنه محدود 3 هزار و 746 تا 3 هزار و 751 تومان نوسان کرد. برخی فعالان اعتقاد دارند، کاهش دامنه نوسانات یکی از نشانه‌های بازگشت فضای عادی به بازار است.

     

    خروج فروش‌های هیجانی

    در ساعات ابتدایی دومین روز هفته، فروش‌های هیجانی در بازار همچنان ادامه داشت؛ ولی از حدود ساعت 11:30 ظهر خریداران وارد معاملات شدند و قیمت را بالا آوردند. پس از اینکه قیمت دلار به سطح 3 هزار و 750 تومان رسید، فضای بازار آرام شد و خرید و فروش‌های ارزی به یک تعادل نسبی رسید. روز یکشنبه قیمت دلار در کشورهای همسایه نیز چندان بالا نرفت تا از آن سوی مرزها نیز قیمت دلار تحریک نشود. نرخ حواله درهم نیز روز یکشنبه تغییرات کمی داشت. در این شرایط، در بازار داخلی نیز معامله‌گران ارزی پس از توقف روند کاهشی و رسیدن دلار به سطح 3 هزار و 750 تومان ترجیح دادند در انجام معامله احتیاط بیشتری کنند.

    برچسب ها