عصر خودرو

روزهای روشن فلز نقره ای در راه است؛

حرکت تدریجی آلومینیوم به سمت رونق

عصر بازار- معاملات آلومینیوم پس از چند هفته ثبات به‌نظر می رسد روند رو به رشدی را در پیش گرفته و میزان معاملات نیز حکایت از رونق تدریجی تولیدات آلومینیوم در کشور دارد، به طوری که افزایش تولید و تنوع محصولات بر رونق معاملات این فلز نقره ای در بورس کالا تاثیر بسزایی دارد.

حرکت تدریجی آلومینیوم به سمت رونق
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از اخبار فلزات، میزان معاملات آلومینیوم حکایت از افزایش رونق در صنایع پایین‌دستی و نیز ورود تدریجی خریداران جدید در بازار است. آلومینیوم یک فلز بسیار مهم برای حمل‌ونقل، ساخت‌وساز، لوازم خانگی و لوازم الکتریکی است، اما در ایران این فلز بیشتر از صنایع الکتریکی و ساخت‌وساز مورد استفاده قرار می‌گیرد و هنوز آن‌طوری که باید خبری از کاربرد آلومینیوم در صنعت خودروسازی نیست. حتی میزان مصرف آلومینیوم در لوازم خانگی در مقایسه با دیگر کشور پایین است. بنابراین در صورتی که این گروه از خریداران نیز به عرصه آلومینیوم وارد شوند، آنگاه تقاضای این فلز در کشور به‌شدت افزایش خواهد یافت و صنایع پایین‌دستی آلومینیوم همچون قطعه‌سازان و نورد، شاهد رونق بیش از پیش خواهند بود.

    از ابتدای سال جاری، بازار آلومینیوم شاهد رونق و افزایش معاملات کلی بود، اما در 2 هفته اول اردیبهشت، روند قیمت ها ثابت بود و بازار در سکوت فرو رفت. به‌نظر می‌رسد که دلیل اصلی این عقب‌نشینی در درجه اول انتخابات ریاست جمهوری اردیبهشت ماه بود که خریداران و تولیدکنندگان بی‌صبرانه منتظر نتایج آن بودند، البته باید عنوان شود که طی 2 هفته اخیر معاملات آلومینیوم حرکت آرام خود را به‌سمت افزایش آغاز کرده است و این امید نیز وجود دارد که در دوران  پسا انتخابات این روند سرعت بیشتری به خود بگیرد.

    طی هفته آخر اردیبهشت 1396 یعنی از 23 تا 28 این ماه، بیش از 3 هزار و 400 تن محصولات آلومینیوم در بورس کالای ایران عرضه شد که در مقابل آن بیش از یک هزار و 200 تن تقاضا وجود داشت. این در حالی است که یک هزار و 100 تن معامله صورت گرفت. جالب توجه این است که بیش از 2 هزار و 500 تن از عرضه محصولات آلومینیومی به شمش اولیه تعلق داشت. در حالی که در مورد آن تنها 320 تن معامله صورت گرفت. از سویی، در مورد بیلت آلومینیوم وضعیت بازار بسیار متفاوت بود. به‌طوری که تنها 800 تن عرضه صورت گرفت، اما در مقابل آن بیش از 900 تن تقاضا وجود داشت و در عین حال تمامی بیلت آلومینیوم عرضه شده مورد معامله قرار گرفت و به فروش رفت. علاوه بر 2 محصول یاد شده، شمش آلیاژی آلومینیوم نیز در بازار از سوی شرکت آلیاژ و فن‌آوری ریخته‌گری آلومینیوم در حدود 60 تن عرضه شد که بدون متقاضی و خریدار از رینگ بورس پایین آمد. نکته بسیار مهم در مورد بازار آلومینیوم طی 2 هفته گذشته این است که تنها شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) به عرضه شمش اولیه می‌پردازد و خبری از دیگر شرکت بزرگ یعنی آلومینیوم المهدی ـ هرمزال نیست.

    برچسب ها