عصر خودرو

در جلسه تعیین سود یک شرکت سرمایه‌گذاری عنوان شد؛

بررسی وضعیت بورس در سال گذشته

عصر بازار- امروز در مجمع عمومی عادی سالیانه یک شرکت سرمایه‌گذاری علاوه بر تعیین سود تقسیمی بابت هر سهم وضعیت بورس در سال گذشته تشریح شد.

بررسی وضعیت بورس در سال گذشته
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، امروز مجمع عمومی عادی سالیانه سرمایه‌گذاری سبحان در مجتمع تلاش برگزار شد که این مجمع با حضور 94 درصد از سهامداران این شرکت رسمیت پیدا کرد.

    علیرضا قدرتی – مدیرعامل سرمایه‌گذاری سبحان – در بخشی از صحبت‌هایش درباره‌ وضعیت صورت‌های مالی این شرکت و همچنین وضعیت بازار سرمایه ایران، گفت: شاید سال 2016 بدترین سال از نظر اقتصادی بود. شاخص دلار روی کامودتی‌ها تاثیر منفی داشت و قیمت جهانی نفت در پایان سال 1394 و سال 1395 تا 30 دلار هم کاهش یافت. همچنین فزونی عرضه باعث کاهش قیمت نفت در این سال‌ها شد هرچند که امیدواری‌هایی وجود دارد که قیمت نفت روی 45 دلار الی 50 دلار تثبیت شود.

    وی با بیان این‌که قیمت زغال سنگ هم شاهد روند کاهشی بود، اظهار کرد: در سال گذشته نقدینگی در کشور روند نزولی خود را طی کرد و تورم تک‌ رقمی شد. همچنین سود سپرده رسمی که در حال حاضر 18 درصد است در بخشی از بانک‌ها و موسسات اعتباری تا 26 تا 27 درصد هم می‌رسد. روند رشد قیمت دلار در سال‌ گذشته آرام شد و قیمت سکه بهار آزادی رشد چندانی نداشت.

    مدیرعامل سرمایه‌گذاری سبحان با اشاره به وضعیت بازارهای مختلف ایران، تصریح کرد: دوستان من در واحد سرمایه‌گذاری یک بررسی دقیقی درباره‌ وضعیت اقتصادی و بازارهای ایران در 15 سال گذشته انجام داده‌اند. در آن بررسی مشخص شده است که بورس با بیش از 26 درصد بازدهی در بین بازارها بیشترین بازدهی را برای سرمایه‌گذاران داشته است و بعد از آن بازار سکه رتبه دوم بازدهی را به خود اختصاص داده است.

    قدرتی با اشاره به روند شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران در سال گذشته، ادامه داد: روند شاخص بورس منتهی به سال 1395 نشان می‌دهد تا اواسط سال بازار با افت زیادی مواجه بود و کاهش قیمت جهانی نفت تاثیر جدی روی بازار سرمایه گذاشت، اما از طرفی افزایش قیمت کامودتی‌ها باعث رشد بازار سرمایه شد و این بازار به این افزایش واکنش خوبی نشان داد.

    وی با یادآوری انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا و انتخاب نامزد حزب جمهوری‌خواه، گفت: زمانی که برخلاف انتظارها دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شد بازار سرمایه ایران روند نزولی را طی کرد و شاخص کل با کاهش مواجه شد. در مجموع بازار سرمایه ما چیزی حدود 3.7 درصد کاهش را تجربه کرده است.

    مدیرعامل سرمایه‌گذاری سبحان ادامه داد: ارزش معاملات که در سال 1394 حدود 63 هزار میلیارد تومان بود در سال 1395، 14 درصد رشد کرد همچنین نسبت P/E بازار از 7.4 به 6.8 درصد کاهش یافت. همچنین پتروشیمی‌ها به دلیل کاهش قیمت نفت شرایط مناسبی نداشتند و فلزات اساسی با کاهش جدی مواجه بودند. هرچند که در میانه راه از خود رشدی نشان دادند.

    قدرتی با اشاره به بسته شدن تعداد زیادی از نمادهای بانکی و زیان‌ده شدن بانک‌ها در سال گذشته، خاطر نشان کرد: سال گذشته بانک‌ها با معضلات جدی مواجه شدند و تعدادی زیادی از نمادها به یکباره متوقف شدند در نتیجه سهامداران‌شان با زیان مواجه شدند.

    وی با بیان این‌که سال گذشته تنها نیمی از بودجه عمرانی کشور محقق شد، اظهار کرد: در سال گذشته بودجه عمرانی کشور 57 هزار میلیارد تومان بود که کمتر از نصف آن محقق شد. امسال بودجه عمرانی کشور به 63 هزار میلیارد تومان رسیده است که برآورد می‌شود چیزی حدود 40 هزار میلیارد تومان آن محقق شود.

    مدیرعامل سرمایه‌گذاری سبحان با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری ایران و انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهوری دولت دوازدهم، تصریح کرد: خوشحالیم که مجمع ما بعد از انتخابات برگزار می‌شود و می‌دانیم که دولت سیاست‌های انبساطی را اتخاذ کرده است. مقدار سود سپرده‌های بانکی یکی از معضلات بازار سرمایه است. باید بدانید که نرخ 26 درصد برای سپرده‌های بانکی شرایط خوبی را برای بازار سرمایه مهیا نکرده است. جز اینها افزایش تولید نفت در سال گذشته می‌تواند سیاست مناسبی باشد که دولت به آن پرداخته است.

    قدرتی با اشاره مجدد به موضوع بانک‌ها و وجود تنگنای اعتباری در نظام مالی کشور، ادامه داد: برخی از بانک‌های ما با توجه به صورت‌های مالی‌شان عملا ورشکسته هستند و این می‌تواند گریبانگیر سایر شرکت‌ها شود. ما در سرمایه‌گذاری سبحان می‌خواهیم در ارزش آفرینی پیشگام باشیم. در سازمان اقتصادی کوثر که 90 درصد سهام سرمایه‌گذاری سبحان دارد درباره‌ بورس کالا همکاری‌های خوبی صورت گرفته است. همچنین افزایش سرمایه ما از 130 میلیارد تومان به 150 میلیارد تومان قریب‌الوقوع است.

    وی درباره سود شرکت نیز اظهار کرد: در سال گذشته در شرکت اصلی 36 میلیارد تومان سود ساختیم و برای اولین بار در طول تاریخ سبحان صورت‌های مالی تلفیقی داشتیم. ما ملزم هستیم که 80 درصد از دارایی‌هایمان را روی اوراق بهادار سرمایه‌گذاری کنیم. همچنین تشکیل کمیته املاکی داشتیم که راهکارهای خوبی برای قراردادهای املاک ارائه کرد. شرکت به سمت افزایش سرمایه کوتاه ‌مدت خود قدم برداشته و ما می‌توانیم در شرایط استیبل بازار سرمایه تمام سهام‌های خود را نقد کنیم.

    در قسمتی از برگزاری این مجمع عمومی پس از گفت‌ و شنودهایی با سهامداران قرار بر این شد که به ازای هر سهم 18 تمام سود تقسیمی وجود داشته و پاداش هیات مدیره 100 میلیون تومان تعیین شد. همچنین قرار بر این شد که سود سهامداران یک ماهه به آنها پرداخت شود.

    برچسب ها