عصر خودرو

رکوردشکنی ناوگان هوایی ایران ادامه دارد

ورود ۳۲ هواپیما به کشور در ۲۰ ماه آینده

عصر بازار- ناوگان هوایی ایران که در طول چند دهه گذشته به دلیل تحریم‌های دوجانبه‌ای که علیه کشور اعمال شده بود عملا توان خرید هواپیماهای نوساز را از دست داده و نسبت به انجام مذاکرات نیز ناتوان شده بود حالا و در طول کمتر از ۲۰ ماه آینده می‌تواند با انقلابی جدید روبه‌رو شود.

ورود ۳۲ هواپیما به کشور در ۲۰ ماه آینده
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، پس از اجرایی شدن برجام و قرارگرفتن بند لغو تحریم‌های هوایی ایران در این توافق بزرگ عملا شرایط برای ایرلاین‌های ایرانی فراهم شد تا بتواند به طور مستقیم با هواپیماسازان بزرگ جهان مذاکره کند.

    پس از چند ماه مذاکره مداوم سرانجام ایران‌ایر به عنوان نخستین ایرلاین ایرانی توانست مذاکرات خود را با سه شرکت ایرباس، بوئینگ و ATR به پایان برساند تا روند تحویل هواپیماهای جدید به کشور پس از مدت‌ها توقف از سرگرفته شود.

    پس از نهایی شدن مذاکرات با ایرباس ابتدا این شرکت سه فروند هواپیمای 321 و 330 به ایران تحویل داد و پس از آن شرکت ATR نیز با نهایی کردن مذاکرات 15 ماهه خود در یک روز چهار هواپیما به ناوگان کشور اضافه کرد.

    البته این موضوع براساس گفته‌های مدیرعامل ایران‌ایر صرفا آغاز روندی طولانی است که در طول 20 ماه آینده یعنی ماه‌های باقی‌ مانده از سال 2017 و 12 ماه سال 2018 ادامه پیدا خواهد کرد. در طول این 20 ماه ایران انتظار دارد حدودا 32 فروند هواپیما از این سه شرکت بزرگ هواپیماساز جهان تحویل بگیرد.

    طبق برآوردهای صورت گرفته در سال 2017 به ایران‌ایر 9 هواپیمای جدید تحویل خواهد شد. شرکت ATR، پنج فروند هواپیمای دیگر را با هدف توسعه و تجهیز ناوگان برد کوتاه ایران به ایران‌ایر تحویل می‌دهد و ایرباس نیز تحویل چهار فروند هواپیما از خانواده 320 را در دستور کار خود قرار خواهد داد.

    در سال 2018 تعداد هواپیماهای تحویلی به ایران به عدد 23 خواهد رسید. در این سال طبق توافقات صورت گرفته ایرباس به ایران پنج فروند هواپیمای 321 و چهار فروند هواپیمای 330 تحویل خواهد داد.

    همچنین براساس قرارداد نهایی با شرکت ATR این هواپیماساز ایتالیایی – فرانسوی تا پایان سال 2018 باید قرارداد خود را به طور کامل اجرایی کند. از این‌رو 11 هواپیمای باقی مانده در سال آینده میلادی تحویل خواهد شد.

    در کنار اینها از آوریل سال آینده شرکت بوئینگ نیز نخستین هواپیمای خود را از خانواده 777 به ایران‌ایر تحویل می‌دهد و تا پایان سال 2018 تعداد هواپیمای تحویل شده به ایران را به سه فروند خواهد رساند.

    پس از آنکه ایران‌ایر به مدت 20 سال امکان خرید حتی یک فروند هواپیمای نو را پیدا نکرده بود، موفق شدیم در طول ماه‌های گذشته هفت فروند هواپیمای نو تحویل بگیرد و انتظار داشته باشید که در 20 ماه آینده 32 هواپیمای نو دیگر نیز وارد ناوگان‌اش شود. این اتفاق بزرگ که می‌تواند سن ناوگان ایران را به شکل قابل توجهی کاهش دهد زیر سایه اجرای توافق هسته‌ای اتفاق افتاده که البته می‌تواند در آینده نزدیک با همراهی دیگر ایرلاین‌ها به انقلابی بزرگ در صنعت هوایی ایران منجر شود.

    برچسب ها